Ethical use of artificial intelligence in higher education

Authors

  • Shirley Verónica Chávez Vera Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Velkys Obdulia Saltos Patiño Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Yulexy Karolina Quiroz González Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Selena Maritza Iman Zambrano Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Gary Alejandro Loor Escobar Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

artificial intelligence, critical and autonomous thinking, higher education

Abstract

Introduction: Artificial intelligence (AI) has emerged as a rapidly expanding field that has revolutionized multiple sectors, including higher education. This technology uses advanced algorithms and machine learning models to process data and perform activities that historically demanded human skills. The objective of this work was to establish the relevant theoretical frameworks regarding the ethical use of artificial intelligence (AI) in higher education. Materials and methods: To this end, a descriptive review was carried out through documentary analysis, using search engines such as Google Scholar, Dimensions, and Redalyc. From an advanced search using a Boolean equation, journal articles, websites, reports, and books that address various aspects of ethics in the use of AI were selected. A theoretical dissertation was carried out considering the analytical-synthetic method for the interpretation of the reviewed literature and the subsequent writing of the work. Results: Based on the information collected, the results reveal knowledge about the importance of addressing the integration of AI in higher education from an ethical perspective, considering aspects such as transparency, privacy, non-discrimination and responsibility, as reflected in international regulatory and policy norms. Discussion. Despite the benefits, the integration of AI in education presents significant ethical challenges. Conclusions: These include the access and equity gap, data privacy and security, and the possible excessive dependence on technology that could inhibit the development of critical and autonomous thinking in students.

References

Bravo, V., Fajardo, G., Carrión, W. y Salvatierra, L. (2022). Transformando la educación virtual: La revolución de la inteligencia artificial en la potenciación de la plataforma Moodle. Journal of Science and Research, 7(3), 140–164. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/2936

Carbonell-García., C. Burgos-Goicochea, S., Calderón-de-los-Ríos, D. y Paredes-Fernández, O. (2023). La Inteligencia Artificial en el contexto de la formación educativa. Episteme Koinonía, 6(12). 152-166. https://acortar.link/HaRJnr

Comisión Europea. (2024). Ley de IA. https://digital-strategy.ec.europa.eu/es/policies/regulatory-framework-ai

European Parliamentary Research Service. (2020). The impact of the General Data Protection Regulation (GDPR) on artificial Intelligence. Panel for the Future of Science and Technology. https://lc.cx/qoXzPU

Gallent, C., Zapata, A. y Ortego, J. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: Una mirada desde la ética y la integridad académica. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134

Gómez, D. (2021). El impacto de la inteligencia artificial sobre el ser humano y sobre su seguridad. http://hdl.handle.net/10654/39998

González-Videgaray, M. y Romero-Ruiz, R. (2022). Inteligencia artificial en educación: De usuarios pasivos a creadores críticos. Figuras Revista Académica De Investigación, 4(1), 48–58. https://doi.org/10.22201/fesa.26832917e.2022.4.1.243

Hardy, T. (2001). IA: Inteligencia Artificial. POLIS, Revista la Universidad Bolivariana, 1(2), 1-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30500219

Johnson, E., & Brown, S. (2019). Personalized Learning through AI:Personalized Learning through AI: The Future of Higher Education. Educational Science, 45(2), 123-137.

Jones, L., Smith, J., & Williams, K. (2021). Enhancing Learning through AI-Based Assessment and Feedback. Journal of Higher Education, 30(4), 567-581.

Miller, D., & Johnson, T. (2022). Ethical Considerations in the Integration of Artificial Intelligence in Higher.Education.v. Educational Ethics, 15(1), 89-102.

Ministerio de ciencias e innovación Universidades. (2019, 04 de marzo). Estrategia española de I+D+I en Inteligencia Artificial. https://acortar.link/1wby2N

Núñez Michuy. C., Velasco Velasco, J., Carrasco Guamán, B. y Guambuguete Quinatoa, J. (2024). Aplicaciones de la Inteligencia Artificial en el proceso de aprendizaje en la educación universitaria. Magazine De Las Ciencias: Revista De Investigación E Innovación, 9(1), 92–109. https://doi.org/10.33262/rmc.v9i1.3055

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. y Garro-Aburto, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos Y Representaciones, 7(2), 536–568. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

Pons, C., Pérez, G. y Baum, G. (2022). La nueva inteligencia artificial: conceptos básicos y aplicaciones. Industria y Química (372), 9-21. https://acortar.link/yC7Bd6

Reyes, P. (2023). Ética de la Inteligencia Artificial. Recomendación de la UNESCO. Recomendación de la UNESCO noviembre 2021. Compendium, 26(50), 1-6. https://doi.org/10.5281/zenodo.10271853

Sarango, D. y Murillo, N. (2023). Uso de la inteligencia artificial en la educación superior: Caso de estudio Universidad Técnica de Machala, período 2019-2022. [Tesis de maestría. Universidad Técnica de Machala]. https://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/22651

Serrahima de Bedoya, A. (2022). Avances y desafíos de la inteligencia artificial. [Universidad Pontificia Comillas]. https://acortar.link/qUXgKf

Siemens, G., & Long, P. (s.f.). Penetrating the fog: Analytics in learning and education. EDUCAUSE Review, 46(5), 30-32. https://er.educause.edu/articles/2011/9/penetrating-the-fog-analytics-in-learning-and-education

Smith, R. (2020). The Role of Artificial Intelligence in Higher Education: Opportunities and Challenges. International Journal of Educational Technology, 38(4), 567-580.

Smith, R., & & Brown, S. (2020). AI in Higher Education: A Systematic Review of Current Trends and Future Directions. Educational Technology Research, 47(3), 321-339.

Suárez-Gómez, J. (2023). El futuro de la educación superior. Una mirada desde la inteligencia artificial. Revista Fedumar, 10(1), 109-117. https://acortar.link/Fbdh47

Torres, J. (2023). Incidencia de la tecnología y la inteligencia artificial dentro de la educación, el rol del docente y la ética. [Especialización, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio Unimilitar. https://n9.cl/9hocp5

Tovar, C., Bustamante, J., Bustamante, X. y Vallejo, K. (2024). IA y sus implicaciones en la educación superior. RECIAMUC, 8(1), 519-527. https://doi.org/10.26820/reciamuc/8.(1).ene.2024.519-527

Ubal, M., Tambasco, P., Martínez, S. y García, M. (2023). El impacto de la Inteligencia Artificial en la educación. Riesgos y potencialidades de la IA en el aula. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, (15), 41-57. https://doi.org/10.6018/riite.584501

UNESCO. (2022). Recomendación sobre la ética de la inteligencia artificial. UNESDOC Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137_spa

UNESCO. (2023, 20 de abril). Los retos y oportunidades de la Inteligencia Artificial en la educación. https://acortar.link/40NsHO

Unión Europea (2024, 19 de junio). Ley de IA. Web Oficial de la Unión Europea. https://digital-strategy.ec.europa.eu/es/policies/regulatory-frameworçk-ai

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior: Desafíos y oportunidades. Revista Electrónica Transformar, 4(1), 17-34. https://acortar.link/MDiXar

Zawacki-Richter, O., Marín, V., Bond, M. y Franziska, G. (2019). Revisión sistemática de la investigación sobre aplicaciones de inteligencia artificial en la educación superior: ¿dónde están los educadores?. Revista Internacional de Tecnología Educativa en la Educación Superior, 16(39), 1-27. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0

Published

2024-09-07

How to Cite

Chávez Vera, S. V., Saltos Patiño, V. O., Quiroz González, Y. K., Iman Zambrano, S. M., & Loor Escobar, G. A. (2024). Ethical use of artificial intelligence in higher education. Maestro Y Sociedad, 21(3), 1396–1407. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6505

Issue

Section

Artículos