Ethical use of artificial intelligence in higher education
Keywords:
artificial intelligence, critical and autonomous thinking, higher educationAbstract
Introduction: Artificial intelligence (AI) has emerged as a rapidly expanding field that has revolutionized multiple sectors, including higher education. This technology uses advanced algorithms and machine learning models to process data and perform activities that historically demanded human skills. The objective of this work was to establish the relevant theoretical frameworks regarding the ethical use of artificial intelligence (AI) in higher education. Materials and methods: To this end, a descriptive review was carried out through documentary analysis, using search engines such as Google Scholar, Dimensions, and Redalyc. From an advanced search using a Boolean equation, journal articles, websites, reports, and books that address various aspects of ethics in the use of AI were selected. A theoretical dissertation was carried out considering the analytical-synthetic method for the interpretation of the reviewed literature and the subsequent writing of the work. Results: Based on the information collected, the results reveal knowledge about the importance of addressing the integration of AI in higher education from an ethical perspective, considering aspects such as transparency, privacy, non-discrimination and responsibility, as reflected in international regulatory and policy norms. Discussion. Despite the benefits, the integration of AI in education presents significant ethical challenges. Conclusions: These include the access and equity gap, data privacy and security, and the possible excessive dependence on technology that could inhibit the development of critical and autonomous thinking in students.
References
Bravo, V., Fajardo, G., Carrión, W. y Salvatierra, L. (2022). Transformando la educación virtual: La revolución de la inteligencia artificial en la potenciación de la plataforma Moodle. Journal of Science and Research, 7(3), 140–164. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/2936
Carbonell-García., C. Burgos-Goicochea, S., Calderón-de-los-Ríos, D. y Paredes-Fernández, O. (2023). La Inteligencia Artificial en el contexto de la formación educativa. Episteme Koinonía, 6(12). 152-166. https://acortar.link/HaRJnr
Comisión Europea. (2024). Ley de IA. https://digital-strategy.ec.europa.eu/es/policies/regulatory-framework-ai
European Parliamentary Research Service. (2020). The impact of the General Data Protection Regulation (GDPR) on artificial Intelligence. Panel for the Future of Science and Technology. https://lc.cx/qoXzPU
Gallent, C., Zapata, A. y Ortego, J. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: Una mirada desde la ética y la integridad académica. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134
Gómez, D. (2021). El impacto de la inteligencia artificial sobre el ser humano y sobre su seguridad. http://hdl.handle.net/10654/39998
González-Videgaray, M. y Romero-Ruiz, R. (2022). Inteligencia artificial en educación: De usuarios pasivos a creadores críticos. Figuras Revista Académica De Investigación, 4(1), 48–58. https://doi.org/10.22201/fesa.26832917e.2022.4.1.243
Hardy, T. (2001). IA: Inteligencia Artificial. POLIS, Revista la Universidad Bolivariana, 1(2), 1-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30500219
Johnson, E., & Brown, S. (2019). Personalized Learning through AI:Personalized Learning through AI: The Future of Higher Education. Educational Science, 45(2), 123-137.
Jones, L., Smith, J., & Williams, K. (2021). Enhancing Learning through AI-Based Assessment and Feedback. Journal of Higher Education, 30(4), 567-581.
Miller, D., & Johnson, T. (2022). Ethical Considerations in the Integration of Artificial Intelligence in Higher.Education.v. Educational Ethics, 15(1), 89-102.
Ministerio de ciencias e innovación Universidades. (2019, 04 de marzo). Estrategia española de I+D+I en Inteligencia Artificial. https://acortar.link/1wby2N
Núñez Michuy. C., Velasco Velasco, J., Carrasco Guamán, B. y Guambuguete Quinatoa, J. (2024). Aplicaciones de la Inteligencia Artificial en el proceso de aprendizaje en la educación universitaria. Magazine De Las Ciencias: Revista De Investigación E Innovación, 9(1), 92–109. https://doi.org/10.33262/rmc.v9i1.3055
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. y Garro-Aburto, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos Y Representaciones, 7(2), 536–568. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Pons, C., Pérez, G. y Baum, G. (2022). La nueva inteligencia artificial: conceptos básicos y aplicaciones. Industria y Química (372), 9-21. https://acortar.link/yC7Bd6
Reyes, P. (2023). Ética de la Inteligencia Artificial. Recomendación de la UNESCO. Recomendación de la UNESCO noviembre 2021. Compendium, 26(50), 1-6. https://doi.org/10.5281/zenodo.10271853
Sarango, D. y Murillo, N. (2023). Uso de la inteligencia artificial en la educación superior: Caso de estudio Universidad Técnica de Machala, período 2019-2022. [Tesis de maestría. Universidad Técnica de Machala]. https://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/22651
Serrahima de Bedoya, A. (2022). Avances y desafíos de la inteligencia artificial. [Universidad Pontificia Comillas]. https://acortar.link/qUXgKf
Siemens, G., & Long, P. (s.f.). Penetrating the fog: Analytics in learning and education. EDUCAUSE Review, 46(5), 30-32. https://er.educause.edu/articles/2011/9/penetrating-the-fog-analytics-in-learning-and-education
Smith, R. (2020). The Role of Artificial Intelligence in Higher Education: Opportunities and Challenges. International Journal of Educational Technology, 38(4), 567-580.
Smith, R., & & Brown, S. (2020). AI in Higher Education: A Systematic Review of Current Trends and Future Directions. Educational Technology Research, 47(3), 321-339.
Suárez-Gómez, J. (2023). El futuro de la educación superior. Una mirada desde la inteligencia artificial. Revista Fedumar, 10(1), 109-117. https://acortar.link/Fbdh47
Torres, J. (2023). Incidencia de la tecnología y la inteligencia artificial dentro de la educación, el rol del docente y la ética. [Especialización, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio Unimilitar. https://n9.cl/9hocp5
Tovar, C., Bustamante, J., Bustamante, X. y Vallejo, K. (2024). IA y sus implicaciones en la educación superior. RECIAMUC, 8(1), 519-527. https://doi.org/10.26820/reciamuc/8.(1).ene.2024.519-527
Ubal, M., Tambasco, P., Martínez, S. y García, M. (2023). El impacto de la Inteligencia Artificial en la educación. Riesgos y potencialidades de la IA en el aula. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, (15), 41-57. https://doi.org/10.6018/riite.584501
UNESCO. (2022). Recomendación sobre la ética de la inteligencia artificial. UNESDOC Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137_spa
UNESCO. (2023, 20 de abril). Los retos y oportunidades de la Inteligencia Artificial en la educación. https://acortar.link/40NsHO
Unión Europea (2024, 19 de junio). Ley de IA. Web Oficial de la Unión Europea. https://digital-strategy.ec.europa.eu/es/policies/regulatory-frameworçk-ai
Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior: Desafíos y oportunidades. Revista Electrónica Transformar, 4(1), 17-34. https://acortar.link/MDiXar
Zawacki-Richter, O., Marín, V., Bond, M. y Franziska, G. (2019). Revisión sistemática de la investigación sobre aplicaciones de inteligencia artificial en la educación superior: ¿dónde están los educadores?. Revista Internacional de Tecnología Educativa en la Educación Superior, 16(39), 1-27. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Shirley Verónica Chávez Vera, Velkys Obdulia Saltos Patiño, Yulexy Karolina Quiroz González, Selena Maritza Iman Zambrano, Gary Alejandro Loor Escobar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.