Mathway like didactic resource in the development of the mathematical logical reasoning in students of high school

Authors

  • Karina Esmeralda Cortez Pazmiño Unidad Educativa Liceo Policial de la Ciudad de Quito, Ecuador
  • Sandra Patricia Quintana Puma Unidad Educativa Liceo Policial de la Ciudad de Quito, Ecuador
  • Wilmer Ortiz Aguilar Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Félix Agustín Bravo Faytong Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador

Keywords:

Mathway, Teaching resource, Mathematical logical reasoning, Mathematics teaching

Abstract

Introduction: Nowadays, for the teaching of mathematics, various digital tools can be found that help improve the learning experience in students by offering immediate feedback and the visualization of mathematical concepts in the process, which result in better learning outcomes; however, their use is still insufficient. Therefore, this study addresses the use of the Mathway tool, an application for teaching and learning mathematics, with the aim of analyzing the impact of the Mathway tool in strengthening mathematical logical reasoning in 3rd year high school students at the Liceo Policial Educational Unit. Materials and method: The research approach is mixed, with a quasi-experimental design which involves an input and an output pedagogical test, using theoretical and empirical research methods in order to describe the bibliographic information collected and determine the level of knowledge and use of Mathway by students, as well as the impact on the development of mathematical logical reasoning. The sample consisted of 34 students selected in an intentional non-probabilistic manner. Results: They show the initial perception of the participating teacher about Mathway and mathematical logical reasoning, as well as the results of the diagnostic survey and the entrance and exit pedagogical tests for the students, showing an improvement of 25% between the tests. Discussion: Mathway as a teaching resource has contributed significantly to the increase of the indicators that evaluate mathematical logical reasoning, which is in line with the provisions of the Prioritized Curriculum. Conclusion: The research confirms that the Mathway tool has the potential to contribute to the development of students' mathematical logical reasoning.

References

Acosta-Guarnizo, L. M., Valdivieso-González, L. G. y Muñoz-Potos, A. F. (2023). Estrategia pedagógica mediada por TIC para fortalecer la competencia de razonamiento matemático en estudiantes de sexto grado. Revista Científica, 47(2), 13-24. https://doi.org/10.14483/23448350.19756

Cruz, M. C. & Medina, R. (2017). Razonamiento lógico matemático con aulas virtuales iconográficas. In I CONGRESO ONLINE INTERNACIONAL SOBRE LA EDUCACIÓN EN EL SIGLO XXI (p. 17). https://www.eumed.net/libros-gratis/actas/2016/educacion/educacion.zip#page=25

Gibert-Delgado, R., Naranjo-Vaca, G. E., Siza-Moposita, S. F. &Gorina-Sánchez, A. (2024). Enseñanza de la Matemática: tendencias didácticas y tecnológicas desde la Educación 4.0. Maestro y Sociedad, 21(1), 1-12. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6335

Fundacion Areces. (4 de octubre de 2022). Debate-'La importancia de educar en Matemáticas en la era digital'. [Archivo de video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=RNP0Xw4glJY

García-Guerrero, K. G. & Moscoso-Bernal, S. A. (2021). Gamificación y enseñanza-aprendizaje del razonamiento lógico matemático en estudiantes de Educación General Básica. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 219–239. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1499

Gibert Delgado, R. P., Naranjo Vaca, G. E., Siza Moposita, S. F. y Gorina Sánchez, A. (2023). Enseñanza de la Matemática: tendencias didácticas y tecnológicas desde la Educación 4.0. Maestro y Sociedad, 21(1), 1-12. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

González Arango Rosa Amelia y Luis Carlos Jiménez Páez. (2019) Implementación de la herramienta pedagógica Mathway para el fortalecimiento del aprendizaje de las Matemáticas en los estudiantes del grado sexto de la Escuela Normal Superior de Leticia. [Proyecto para la Especialización en pedagogía para el desarrollo del aprendizaje autónomo]. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/26884

González-Escorcia, M, Jiménez-Mercado, N y Rangel-Fontalvo, A. (2018). Tecnologías de la información y la comunicación como herramienta para enseñar matemáticas. Corporación Universidad de la Costa. http://hdl.handle.net/11323/2197

GutierrezBermudez, A. W. (2022). Metodología activa y el razonamiento lógico matemático de los estudiantes del primer semestre de una Universidad de Guayaquil, 2022. https://hdl.handle.net/20.500.12692/110928

IFEMA MADRID. (2023, 14 de marzo). ¿Qué son las TIC y TAC en la educación?. https://www.ifema.es/noticias/educacion/tecnologia-educacion-que-son-y-usos

Jara-Vaca, F., Benítez-Cevallos, L., Rodríguez-Heredia, S., & Villa-Escudero, I. (2021). Software para el diseño de recursos didácticos durante la post pandemia. Polo del Conocimiento, 6(1), 1034-1049. https://doi.org/10.23857/pc.v6i1.2204

Jiménez Daza, D. (2019). Herramientas digitales para la enseñanza de las matemáticas en la educación básica. Universidad Cooperativa de Colombia. https://hdl.handle.net/20.500.12494/11110

MINEDUC, Ministerio de Educación del Ecuador, (2016). Currículo EGB y BGU Matemática. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/MATE_COMPLETO.pdf

MINEDUC, Ministerio de Educación del Ecuador (2021a). Currículo priorizado con énfasis en competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales. https://educacion.gob.ec/curriculo-priorizado/

MINEDUC, Ministerio de Educación del Ecuador (2021b). Instructivo para elaborar la planificación anual y la micro planificación del sistema nacional de Educación.https://educacion.gob.ec/planificacion-curricular/

Morales, A. F., Valencia, R. E. C., & Villegas, A. C. (2023). Uso de la tecnología en el aprendizaje de las ecuaciones diferenciales no homogéneas. Congreso Internacional de Educación Evaluación 2022: Debates de evaluación y currículo. Año 6, N°6 septiembre2022-agosto2023. https://centrodeinvestigacioneducativauatx.org/publicacion/pdf2022/A021.pdf

Muñoz Cóndor, M. M. (2022). Virtual classroomtools in the teaching of mathematics during the pandemic, a literary review. Conrado, 18(84), 310-315. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000100310&lng=es&tlng=en.

Ordoñez Pardo, J. C., CoraisacaQuituizaca, E. C., & Espinoza Freire, E. E. (2020). ¿Se emplean recursos didácticos en la enseñanza de matemáticas en la educación básica elemental? Un estudio de caso. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas 3(3), 48-55. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/309/333

Ortiz Molina, S. L. (2023). Guía instructiva para el uso de RDD enfocados a la enseñanza de funciones cuadráticas [Master's tesis, Universidad del Azuay]. https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/12861

Rosero Rojas, J. A., Topa Chuquitarco, C. P., Mestanza Segura, P. A. y Ruiz Loor, L. V. (2023). El uso tecnológico para la enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas en los estudiantes de las unidades educativas. Maestro y Sociedad, 20(4), 1042-1050. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

Sampieri, R. H. y Mendoza, C. T. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta.McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C. V.

Sánchez Vaca, M. C. (2018). Desarrollo de un cuaderno digital interactivo como herramienta didáctica para la enseñanza de matemática de segundo año de Educación General Básica. [Bachelor'sthesis, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2405

Solórzano Criollo, L. R., Choez Calderón, C. J., Castillo Gámez, J. L., Castillo Montes, C. & Macías Lara, R. (2023). Rompiendo barreras en la enseñanza de las matemáticas: cómo las aplicaciones y tecnologías pueden mejorar el desempeño académico y la confianza del estudiante: Breakingdownbarriers in mathematicsteaching: howapplications and technologies can improveacademic performance and studentconfidence. Revista Científica Multidisciplinar G-Nerando, 4(1). https://revista.gnerando.org/revista/index.php/RCMG/article/view/100

Tapia-Vélez, J. et al. (2020). Aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica para el desarrollo del razonamiento lógico matemático. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, (1). http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.808

Vargas Rojas, W. (2021). La resolución de problemas y el desarrollo del pensamiento matemático Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 230-251. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.169

Published

2024-08-15

How to Cite

Cortez Pazmiño, K. E., Quintana Puma, S. P., Ortiz Aguilar, W., & Bravo Faytong, F. A. (2024). Mathway like didactic resource in the development of the mathematical logical reasoning in students of high school. Maestro Y Sociedad, 21(3), 1176–1187. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6484

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)