Didactic strategy for the development of logical-mathematical skills in 4-year-old children
Keywords:
Teaching strategy; children; development; mathematical logic; resourcesAbstract
Introduction: Integral development is deliberative in child development, therefore, strengthening children's own skills is a fundamental role of professionals who influence early childhood education. The research responds to the problem of attending to the development of mathematical skills in children. Objective: To design a didactic strategy for the development of mathematical logic skills in 4-year-old children. Materials and Methods: The research was non-experimental, using a mixed approach, with the use of theoretical methods: analytical-synthetic and inductive-deductive, the empirical methods used were observation, survey and criteria of specialists, the mathematical method was taken into account to represent the percentage of the results, the population was 25 students of 4 years old, and 5 teachers of initial education corresponding to the Riobamba Educational Unit located in the city of Manta-Ecuador. Results: showed that the participants of the study have poor development in skills such as notions of time and measurement, numerical sequence, correspondence relations, classification of objects and reproduction of patterns. Conclusions: A didactic strategy is proposed to support the treatment of the problem. This research provides society with a strategy to contribute to the development of preschool children.
References
Alcívar-López, Y. I., & Navarrete-Pita, Y. (2023). Estrategia metodológica para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 11(1), 1-21. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322023000100005&script=sci_arttext&tlng=pt
Alejandro, G., & Bryan, W. (2024). La estrategia de gamificación en una niña con dificultades de aprendizaje en las matemáticas [Master's thesis, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. Repositorio de UPSE. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/10949
Barcia Muentes, A. N., Morales Lucas, D. B., Cedeño Barcia, L. A., Cevallos Macías, J. L., & Fernández Quiroz, M. C. (2019). Diseño de una propuesta metodológica para perfeccionar el razonamiento lógico-matemático en los estudiantes. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(3), 14-31. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-65872019000300014
Bonifacio, E. N. C., Zuta, P. M., González, Y. S., & Rivas, P. de la C. R. (2024). Interactive Experiential Model for the Development of Digital Teaching Competence in Regular Basic Education. Revista Conhecimento Online, 1. https://doi.org/10.25112/rco.v1.3507
Bustamante, S. (2015). Desarrollo lógico matemático. Aprendizajes Matemáticos Infantiles. https://acortar.link/IeWocn
Cañarejo Loachamin, M. A. (2023). Estrategias metodológicas virtuales para el desarrollo de destrezas en el ámbito de relaciones lógico-matemáticas en los niños y niñas de 4 a 5 años del centro de educación inicial “Gabriela Mistral”, cantón Pedro Moncayo, provincia de Pichincha, año lectivo 2021-2022 [Master's thesis, Universidad Técnica del Norte]. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/15182
Celi Rojas, S. Z., Sánchez, V. C., Quilca Terán, M. S., & Paladines Benítez, M. D. C. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 826-842. https://acortar.link/8cg8iU
Coronel Mamani, Y. R. (2020). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento matemático en aulas de 3 a 5 años de una institución educativa inicial pública del distrito de San Martín de Porres, 2019. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/2792440
Criollo Masaquiza, C. M. (2023). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de cinco años [Master's thesis, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/4382
Currículo de Educación Inicial (2014). Ministerio de educación de Ecuador https://acortar.link/3j7qkP
Espinoza Cevallos, C. E., Reyes Cedeño, C. C., & Rivas Cun, H. I. (2019). El aprestamiento a la matemática en educación preescolar. Conrado, 15(66), 193-203. https://acortar.link/rZgCnx
López, T. (2018) Estrategias para favorecer el desarrollo lógico matemático en niños del II Ciclo de Educación Inicial. Perú. Library. https://1library.co/document/z31o91dy- estrategias-favorecer-desarrollo-logico-matematico-ninos-educacion inicial.html
Medina Hidalgo, M. I. (2018). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático. Didasc@lia: Didáctica y educación, 9(1), 125-132. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6595073
Montenegro, V. (2015). Las Relaciones Lógico Matemáticas en el desarrollo del pensamiento en niños del nivel inicial del Centro de Educación Básica “Mercedes Moreno Irigoyen”, Parroquia José Luis Tamayo, Cantón Salinas, Provincia de Santa Elena, Año Lectivo 2014-2015. [Bachelor thesis, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. Repositorio UPSE. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/2314/1/UPSE-TEP-2015-0006.pdf
Pinzón, N. N. L., & Sepúlveda, M. I. M. (2017). Estrategia metodológica para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños y niñas de cinco años en aulas regulares y de inclusión (Methodological strategy for the development of logical mathematical thinking). Inclusión y Desarrollo, 4(1), 35-45. https://revistas.uniminuto.edu/index.php/IYD/article/view/1347
Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., y Torres Estrada, N. L. (2023). Siete aspectos claves para elevar la calidad de las universidades. Negonotas Docentes, (22), 39-49. https://doi.org/10.52143/2346-1357.885
Mendoza, A. D. R., & García-Murillo, G. R. (2023). Estrategia metodológica para el desarrollo de las relaciones lógico-matemáticas en el nivel de inicial. Revista Científica Arbitrada de Investigación en Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICAR. 6(11 Ed. esp.), 235-263. https://reicomunicar.org/index.php/reicomunicar/article/view/129
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paula Maribel Pachay Pérez, Claudia Alexandra Suasti López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.