Didactic strategy for the development of logical-mathematical skills in 4-year-old children

Authors

  • Paula Maribel Pachay Pérez Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Claudia Alexandra Suasti López Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

Teaching strategy; children; development; mathematical logic; resources

Abstract

Introduction: Integral development is deliberative in child development, therefore, strengthening children's own skills is a fundamental role of professionals who influence early childhood education. The research responds to the problem of attending to the development of mathematical skills in children. Objective: To design a didactic strategy for the development of mathematical logic skills in 4-year-old children. Materials and Methods: The research was non-experimental, using a mixed approach, with the use of theoretical methods: analytical-synthetic and inductive-deductive, the empirical methods used were observation, survey and criteria of specialists, the mathematical method was taken into account to represent the percentage of the results, the population was 25 students of 4 years old, and 5 teachers of initial education corresponding to the Riobamba Educational Unit located in the city of Manta-Ecuador. Results: showed that the participants of the study have poor development in skills such as notions of time and measurement, numerical sequence, correspondence relations, classification of objects and reproduction of patterns. Conclusions: A didactic strategy is proposed to support the treatment of the problem. This research provides society with a strategy to contribute to the development of preschool children.

References

Alcívar-López, Y. I., & Navarrete-Pita, Y. (2023). Estrategia metodológica para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 11(1), 1-21. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322023000100005&script=sci_arttext&tlng=pt

Alejandro, G., & Bryan, W. (2024). La estrategia de gamificación en una niña con dificultades de aprendizaje en las matemáticas [Master's thesis, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. Repositorio de UPSE. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/10949

Barcia Muentes, A. N., Morales Lucas, D. B., Cedeño Barcia, L. A., Cevallos Macías, J. L., & Fernández Quiroz, M. C. (2019). Diseño de una propuesta metodológica para perfeccionar el razonamiento lógico-matemático en los estudiantes. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(3), 14-31. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-65872019000300014

Bonifacio, E. N. C., Zuta, P. M., González, Y. S., & Rivas, P. de la C. R. (2024). Interactive Experiential Model for the Development of Digital Teaching Competence in Regular Basic Education. Revista Conhecimento Online, 1. https://doi.org/10.25112/rco.v1.3507

Bustamante, S. (2015). Desarrollo lógico matemático. Aprendizajes Matemáticos Infantiles. https://acortar.link/IeWocn

Cañarejo Loachamin, M. A. (2023). Estrategias metodológicas virtuales para el desarrollo de destrezas en el ámbito de relaciones lógico-matemáticas en los niños y niñas de 4 a 5 años del centro de educación inicial “Gabriela Mistral”, cantón Pedro Moncayo, provincia de Pichincha, año lectivo 2021-2022 [Master's thesis, Universidad Técnica del Norte]. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/15182

Celi Rojas, S. Z., Sánchez, V. C., Quilca Terán, M. S., & Paladines Benítez, M. D. C. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 826-842. https://acortar.link/8cg8iU

Coronel Mamani, Y. R. (2020). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento matemático en aulas de 3 a 5 años de una institución educativa inicial pública del distrito de San Martín de Porres, 2019. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/2792440

Criollo Masaquiza, C. M. (2023). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de cinco años [Master's thesis, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/4382

Currículo de Educación Inicial (2014). Ministerio de educación de Ecuador https://acortar.link/3j7qkP

Espinoza Cevallos, C. E., Reyes Cedeño, C. C., & Rivas Cun, H. I. (2019). El aprestamiento a la matemática en educación preescolar. Conrado, 15(66), 193-203. https://acortar.link/rZgCnx

López, T. (2018) Estrategias para favorecer el desarrollo lógico matemático en niños del II Ciclo de Educación Inicial. Perú. Library. https://1library.co/document/z31o91dy- estrategias-favorecer-desarrollo-logico-matematico-ninos-educacion inicial.html

Medina Hidalgo, M. I. (2018). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático. Didasc@lia: Didáctica y educación, 9(1), 125-132. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6595073

Montenegro, V. (2015). Las Relaciones Lógico Matemáticas en el desarrollo del pensamiento en niños del nivel inicial del Centro de Educación Básica “Mercedes Moreno Irigoyen”, Parroquia José Luis Tamayo, Cantón Salinas, Provincia de Santa Elena, Año Lectivo 2014-2015. [Bachelor thesis, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. Repositorio UPSE. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/2314/1/UPSE-TEP-2015-0006.pdf

Pinzón, N. N. L., & Sepúlveda, M. I. M. (2017). Estrategia metodológica para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños y niñas de cinco años en aulas regulares y de inclusión (Methodological strategy for the development of logical mathematical thinking). Inclusión y Desarrollo, 4(1), 35-45. https://revistas.uniminuto.edu/index.php/IYD/article/view/1347

Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., y Torres Estrada, N. L. (2023). Siete aspectos claves para elevar la calidad de las universidades. Negonotas Docentes, (22), 39-49. https://doi.org/10.52143/2346-1357.885

Mendoza, A. D. R., & García-Murillo, G. R. (2023). Estrategia metodológica para el desarrollo de las relaciones lógico-matemáticas en el nivel de inicial. Revista Científica Arbitrada de Investigación en Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICAR. 6(11 Ed. esp.), 235-263. https://reicomunicar.org/index.php/reicomunicar/article/view/129

Published

2024-07-07

How to Cite

Pachay Pérez, P. M., & Suasti López, C. A. (2024). Didactic strategy for the development of logical-mathematical skills in 4-year-old children. Maestro Y Sociedad, 21(3), 966–975. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6464

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)