Using podcast to develop English listening skills in high school students

Authors

  • Nelly Zambrano Pincay Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí Extensión Chone, Ecuador
  • Celia Lorena Saltos Dueñas Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí Extensión Chone, Ecuador
  • Claudia Katiuska Loor Caicedo Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí Extensión Chone, Ecuador
  • Rider Mendoza Saltos Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí Extensión Chone, Ecuador
  • Javier Zambrano Mero Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí Extensión Chone, Ecuador

Keywords:

Podcast, recurso educativo, habilidades auditivas

Abstract

The present study is based on the analysis of the use of podcasts to develop listening skills in English of high school students, with the purpose of identifying innovative resources useful in the teaching-learning process, which help capture their attention and strengthen the learning process. assimilation of knowledge. Materials and methods: A quantitative approach methodology was used, in two phases, the first with the application of the podcast inside and outside of classes to evaluate the impact of the resource and the second phase with an interview applied to the students to measure the degree of satisfaction and motivation generated. Results: Among the results obtained, it stands out that the podcast is a tool that significantly helps develop and
improve listening skills in students, in addition to innovating educational processes. Discussion: The use of technological resources in education has gained great importance for the transformation of teaching processes in classrooms and the methodologies that are applied, leaving aside traditional methods, to move to innovative practices focused on globalization. and the promising future that technology brings to the educational system. Conclusions: Through this teaching strategy it was possible to evaluate the use of ICT and the importance of podcasting in teaching English as a foreign language.

References

Barrios F., V. G., & Velásquez, E. P. (2020). El podcast en el desarrollo de las habilidades orales en estudiantes de Inglés como lengua extranjera. Educere, 24(78), 237-251. https://www.redalyc.org/journal/356/35663284005/html/

Benavides, A., & Silvana, B. (2021). The podcasts and the English Language Listening skill development. [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec:8443/jspui/handle/123456789/32626

Borja Torresano, S. C., Mascaro Benites, E. M., & Ulli Flores, W. E. (2020). Motivación en el uso de podcast para el desarrollo de competencias comunicativas en el aprendizaje del idioma ingles. Dominio de las Ciencias, 6(4), 172-197.

Chang A., C. S. (2016). Teaching L2 Listening: In and Outside the Classroom. Springer International Publishing.

Chang A., C. S., & Millett, S. (2016). Desarrollo de la fluidez auditiva en L2 a través de actividades centradas en la comprensión auditiva extendida en un programa de comprensión auditiva extensiva. RELC Journal, 47(3), 349-362.

Conde M., J. G., González, H. P., & Gil, F. B. (2022). Didáctica del podcast en el programa PMAR. Una experiencia de aula en la Comunidad de Madrid. RIED, 25(1), 183-201. https://www.redalyc.org/journal/3314/331469022012/html/

Cruz J., C. D., Dávila M., A. D., & Pineda K., M. T. (2022). El uso de Podcast para practicar las habilidades auditivas del idioma inglés. Revista Multi-Ensayos, 8(16). https://doi.org/10.5377/multiensayos.v8i16.14732

Fitria, U., Vianty, M., & Petrus, I. (2015). Using podcast to improve students listening and speaking achievements. The Journal of English Literacy Education, 2(1). https://doi.org/10.36706/jele.v2i1.2218

Funes, A. (2020, enero 22). Qué es un podcast: Definición y funcionamiento. El Español.

García, J., & García, S. (2021). Uso de herramientas digitales para la docencia en España durante la pandemia COVID-19. Revista Española de Educación Comparada, 38. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.27816

Golchi, A. (2017). Teaching listening comprehensionin EFL classroom. ELT Journal, 8.

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas: cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill educación. http://repositorio.uasb.edu.bo/handle/54000/1292

Montaña, C. (2019, octubre 29). Qué es un podcast y por qué tiene tan éxito entre sus usuarios. BBVA NOTICIAS.

Nagel, P. D. (2013). 6 Technology Challenges Facing Education. THE Journal, 1(1).

Penny, J. (2014). Technology in education: a system view. The education foundation.

Prendes, M. P., & Cerdán, F. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. RIEDRevista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1). https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28415

Published

2024-03-09

How to Cite

Zambrano Pincay, N., Saltos Dueñas, C. L., Loor Caicedo, C. K., Mendoza Saltos, R., & Zambrano Mero, J. (2024). Using podcast to develop English listening skills in high school students. Maestro Y Sociedad, 21(1), 194–198. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6355

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)