Process of continuous training in healthcare ethics in the General Comprehensive Stomatologist

Authors

  • Ileana María García Fajardo Universidad Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba
  • Celia Teresa Ledo Royo Universidad de Oriente, Cuba
  • Luisa María Oconor Martínez Universidad Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

trends; continuous training; ethics, assistance

Abstract

The changes that society imposes, admit the analysis of the historical-trend evolution of the process of continuous training in ethical care in the Comprehensive General Stomatologist. The methods used; analysis-synthesis, historicallogical
and documentary review, allowed the relevance of the research in the historical development of continuous care ethics training. Results: It is a priority of the University and the institutions to search for excellence of professionals in educational and behavioral work before society, who consent to systematic monitoring from continuous training in the face of social transformations, enabling the acquisition of skills and values in the historical evolution according to the stages experienced, for the development of their specialization and the efficient treatment of patients, with a deep knowledge of the background of the profession.

References

Bernaza Rodríguez, G. J., Aparicio Suárez, J. L., de la Paz Martínez, E., Torres Alfonso, A. M., & Alfonso Manzanet, J. E. (2020). La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Educación Médica Superior, 34(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000400015

Bonal Ruiz, R., Valcárcel Izquierdo, N. y Roger Reyes, M. Á. (2020). De la educación médica continua al desarrollo profesional continúo basado en competencias. Educación Médica Superior, 34(2).

Fernández Sanabria, A., Barrabí Guardiola, N. y Pérez Martínez, L. C. (2023). La formación continua como proceso de actualización del egresado universitario. Revista Maestro y Sociedad, 20(1), 82-88. htps://maestroysociedad.uo.edu.cu

Grau León, I., et al. (2013). Gestión curricular de la carrera Estomatología. Facultad de Estomatología de La Habana. www.revedumecentro.sld.cu

Hatim Ricardo, A. y Reyes Miranda, D. (2002). El Diplomado en el Sistema Nacional de Salud Revista Médica Superior, 18(2).

Izquierdo Hernández, A. A. (2008). Metodología para la dinámica de la superación profesional en el sector de la salud. http://tesis.sld.cu/index.php?P=AdvancedSeachCAR&Q=YG100=1039&RP=5&SF=71SD=1&SR=10

Martínez Rodríguez, M., Ramos Romero, G. y Díaz Pérez, C. A. (2018). Etapas históricas del proceso de formación en la especialidad de Estomatología General Integral en provincia Guantánamo. Revista Información Científica, 97(6).

Ministerio de Educación Superior. (2019a). Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. Resolución no. 140/2019 (goc-2019-776-o65) capítulo I sección segunda de la superación profesional (artículos 19 a 29)

Ministerio de Educación Superior. (2019b). Resolución 138. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:K4PfAtY9QucJ:www.umcc.cu/wpcontent/uploads/2020/06/Resoluci%25C3%25B3nNo.138-2019-Formaciomcontinua.doc&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=cu

Ministerio de Educación Superior. (2020). Resolución 1/20 del Ministerio de Educación Superior (MES).

Ministerio de Salud Pública. (2004a). Plan de estudios de la especialidad en Estomatología general Integral. MINSAP.

Ministerio de Salud Pública. (2004b). Reglamento del Régimen de Residencias en Ciencias de la Salud. Resolución108/2004. MINSAP

Ministerio de Salud Pública. (2011). Programa del médico y enfermera de la familia. Actualización. MINSAP.

Miranda, A. (2008). Los antecedentes históricos del objeto de investigación de las investigaciones educativas. Universidad de Ciencias Pedagógicas.

Sosa Rosales, M. C., González Ramos, R. M. y Jil Ojeda, E. (2002). Programa Nacional de Atención Estomatológica Integral a la población. MINSAP.

Téllez-Lageyre, A., Bravo-Rodríguez, Á., Martínez, R. L., & Rodríguez-Fajardo, J. (2019). Vigencia del pensamiento pedagógico de Fidel Castro en la formación continua del maestro primario. Maestro y Sociedad, 3-11. http://maestroysociedad.uo.edu.cu

Published

2024-01-30

How to Cite

García Fajardo, I. M., Ledo Royo, C. T., & Oconor Martínez, L. M. (2024). Process of continuous training in healthcare ethics in the General Comprehensive Stomatologist. Maestro Y Sociedad, 286–293. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6329

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)