Creativity in children 5 years old: Look in Educational Centers of the Mothers Oblatas, Ecuador

Authors

  • Jenny Adriana Navarro Gaona Universidad Central del Ecuador, Ecuador
  • María Elena Valladares Villalva Universidad Central del Ecuador, Ecuador

Keywords:

creativity, behavior Lúdico, self-esteem, affectivity

Abstract

The creative process begins from the characteristics that the creative person possesses, in her capacity to produce novel ideas and innovators. From early ages, and, through the game, they can show the stages of the creative activity, in them the first ideas are forged and they leave gestating through the life. In the case of the children and girls in school age, he/she comes given by all the influential experiences in their life. The authors meditate around the peculiarities of the creativity in 5 year-old children from the mothers' oblatas educational centers. It is a study diagnosis starting from the application of a
survey directed to these educating of the city of I Remove, Ecuador. The results show that the educating ones agree so that the activities starting from a methodological guide, be taken to the practice in an entire and efficient way.

References

Antoñanzas Laborda, J. L., et al (2015). Creatividad y aprendizaje en niños de 4 y 5 años. Revista de Psicología y Educación, 2015, 10(1),139-152. ISSN:1699-9517•e-ISSN:1989-9874

Balaguer, M. C. y Fuertes, M. T. (2018). Efectos del juego en el desarrollo infantil (I): aspectos teóricos. Acta Pediatr Esp. 76(11-12): 138-141

Espiritu, G., Lindo, R. y Huayta, Y. (2021). Estrategias lúdicas en estudiantes de cinco años: una revisión sistemática. Revista Igobernanza, 4(15), 33 -53. DOI: 10.47865/igob.vol4.2021.126

Mena Moreno, N. (2020). Sistematización de prácticas: Estrategia lúdico-pedagógica, para mejorar el comportamiento inadecuado de los niños y niñas del programa de primera infancia del CDI Guayabal. Tesis para optar al título de Licenciada en Educación Infantil. Corporación Universitaria Minuto de Dios. Antioquia, Colombia.

Morales, O. y Urrego, Z. (2017). La enseñanza por medio del juego para un mejor aprendizaje. Praxis Pedagógica. 20, 123-136

Posso, R. (2018). Guía de Estrategias Metodológicas para la Educación Física en EGB y BGU. Quito: Ministerio de Educación.

Reyes, I. (2019). Cuentacuentos y otras actividades lúdicas que sanan traumas en los niños. ProQuest, 1-8

Romero Alvarado, El (2016). La creatividad en niños de 5 años. Tesis en opcional título de segunda especialidad profesional de educación inicial. Universidad Nacional de Huancavelica.

Rodríguez, Y. (2017). El cuerpo y la lúdica: herramientas promisorias para la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Sophia, 13 (2), 47-51

Sánchez, M. y Morales, M. (2017). Fortalecimiento de la creatividad en la educación preescolar orientado por estrategias pedagógicas basadas en el arte y la literatura infantil. Zona Próxima. 26, 61-81

Sanguineti, JC (2022). Afectividad y realidad. XLVI Semana Tomista. Buenos Aires, 5-8 de septiembre de 2022. “Las dimensiones de la afectividad” Pontificia Università della Santa Croce.

Tacunan Lanazca, J (2020). La creatividad en niños de cinco años en un contexto de aislamiento social: una aproximación fenomenológica. Tesis para obtener el título profesional de licenciada en educación inicial.

Yáñez Canal H, et al (2019). Prácticas de convivencia y coexistencia en niños Wayúu: un análisis de sus juegos particulares. Revista Encuentros, 17(1), 54-66. Doi: http://dx.doi.org/10.15665/encuent.v17i01.1380

Zamora Lorente, M. (2012). El desarrollo de la autoestima en educación infantil. Universidad Internacional de la Rioja. Facultad de Educación.

Published

2024-01-16

How to Cite

Navarro Gaona, J. A., & Valladares Villalva, M. E. (2024). Creativity in children 5 years old: Look in Educational Centers of the Mothers Oblatas, Ecuador. Maestro Y Sociedad, 228–236. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6319

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)