Specific strategies for literacy in higher education at the Eloy Alfaro Lay University of Manabí

Authors

  • Gabriela Alexandra Delgado Bravo Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

Keywords:

Strategies, Reading, Writing, Higher education

Abstract

Reading is important in the development of the personality of human beings; it also facilitates knowledge because it can
generate a system of educational influences that interact in all areas of the teaching-learning process; It is necessary to
use specific strategies for the development of competencies in higher education. For this reason, the objective of this
research is to: Establish specific strategies for reading and writing in higher education at the Laica Eloy Alfaro University
of Manabí, Chone extension, initial third level career. This research has a mixed qualitative-quantitative approach. The
methods to be used will be established by a descriptive methodology, supported by the scientific, hypothetical-deductive
method to obtain the results; The survey applied to the 35 students of the Chone Extension Faculty of Education, third
level of the initial education career, and the interview with 3 teachers who teach knowledge at the Eloy Alfaro Lay
University of Manabí, Chone Extension, will be used. Once analyzed, It will be possible to establish specific strategies
for the development of literacy in higher education. The results indicate that teachers are currently applying cognitive
summary and critical and creative writing strategies, which are favorable, however, they must innovate to improve the
level of literacy in students. It is concluded that there is a need to implement new specific strategies for reading and
writing and improve the level of critical and creative writing.

References

Aguirre Sánchez, K. M. (2023). El uso de la lectoescritura en los alumnos de educación superior: caso de estudio, Facultad de Ciencias Sociales,Universidad Autónoma de Sinaloa. Inter disciplina, 11(29), 227-237. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2023.29.84489

Arroyo-Mantilla, M. M. (2021). Estrategias de lectoescritura para el desarrollo de la escritura creativa. Polo del Conocimiento, 6(12), 468-483. doi:http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i12.3378

Carlino, P. (2001). Hacerse cargo de la lectura y la escritura en la enseñanza universitaria de las ciencias sociales y humanas. I Jornadas sobre la Lectura y la Escritura como Prácticas Académicas Universitarias. Universidad Na.

Carlino, P. (2007). ¿Qué nos dicen las investigaciones internacionales sobre escritura en la universidad? Cuadernos de Psicopedagogía, 4, , 21-40. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/psicopedagogia/article/view/505

Castellanos, A. (2021). Desarrollo de las habilidades de la escritura creativa por medio del ACD. Repositorio Institucional UPN.

Celi, D. &. (2021). Estrategias didacticas para la enseñanza de la lectoescrituraen estudiantes de sexto grado de la Escuela Zoila Ugarte de Landívar. Obtenido de http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/17081

Cerezo, M. C. (2015). stilos educativos paternos y estrategias de aprendizaje en alumnos de educación secundaria. European Journal of Education and Psychology, 4(1), 51-61. https://formacionasunivep.com/ejep/index.php/journal/article/view/63/88

Cuetos, F. S. (2015). Test para la detección temprana de las dificultades en el aprendizaje de la lectura y escritura. Pediatría Atención Primaria, 17(66), 99-107. Obtenido de https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pi

Esteban, M. &. (2016). Estrategias de aprendizaje y eLearning. Un apunte para la fundamentación del diseño educativo en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, 50(15), 1-12.

García, H. C. (2021). Estrategias de aprendizaje. TecnoHumanismo, 1(8), 1-20.

Herrera-Núñez, Y. &. (2022). Estrategias de lectura y rendimiento académico en la transición a la educación superior. Praxis & Saber, 13(32). doi:https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n32.2022.12809

Herrera-Núñez, Y. &. (2022). Estrategias de lectura y rendimiento académico en la transición a la educación superior. Praxis & Saber, 13(32).

León A., R. E. (2016). Estrategias de aprendizaje en Educación Superior en un modelo curricular de competencias. Revista de la Educación Superior.Vol. 43. Núm. 172. Obtenido de https://www.elsevier.es/es-revista-revista-educacionsuperior-216-articulo-estrategias-aprendizaje-educacion-superior-un-S0185276015000552

Maldonado, M. (2019). Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la. Propós. Represente, 7(2).

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Marco de Referencia Preliminar para Competencia Lectora.

Monereo, C. (2004). Estrategias de Enseñanza y aprendizaje.Formación del profesorado aplicación en la escuela. Graó.

Ochoa Angrino, S. &. (2007). FUNCIONAMIENTO METACOGNITIVO DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS DURANTE LA ESCRITURA DE RESEÑAS ANALÍTICAS. Universitas Psychologica, 6(3), 493-506.

Ortiz, E. ( 2011). La escritura académica universitaria: estado del arte. Íkala, 16(28). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0123-34322011000200002

Pastor, M. I. (2019). La lectura y la escritura académica en educación superior: el taller como estrategia didáctica. Psychology, Society & Education, 11(2), 205-219.

Peiro, R. (2020). Escritura creativa. Economipedia.com.

Posligua Robles, E. &. (2022). Estrategia metodológica para fortalecer el aprendizaje significativo de lectura en los estudiantes. Polo del Conocimiento, 7(9), 222-263. doi:http://dx.doi.org/10.23857/pc.v7i9.4575

Quiroz, D. &. (2021). Estrategias metodológicas una práctica docente para el alcance de la lectoescritura. Polo del Conocimiento, 6(3), 1745-1765. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7926908.pdf

Schere, J. (2020). Escritura académica y reflexión gramatical en el comienzo de la formación universitaria. (22). Alabe Revista De Investigación Sobre Lectura Y Escritura. doi:https://doi.org/10.15645/Alabe2020.22.7

Valle, A. G. (1998). Las estrategias de aprendizaje:características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Psicodidáctica.

Vásquez Córdova, A. S. (2021). Estrategias de aprendizaje de estudiantes universitarios como predictores de su rendimiento académico. Revista Complutense de Educación, 32(2), 159-170. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/68203/4564456556675

Vásquez, M. (2017). Estrategias de aprendizaje y el desarrollo de habilidadescognitivas de los alumnos del 2do año de secundaria de la i.e. n° 64237 “cerfa” distritode contamana – provincia de Ucayali 2017”. http://repositorio.unjfsc.edu.pe/bitstream/handle/UNJFSC/3754/TESIS%20VASQUEZ%20PISCO%20MANUEL.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Xicará, M. G. (2020). Niveles de comprensión lectora en la educación superior. Revista Científica Internacional, 3(1), 175-184. doi:https://doi.org/10.46734/rev-cientifica.v3i1.35

Published

2023-12-24

How to Cite

Delgado Bravo, G. A. (2023). Specific strategies for literacy in higher education at the Eloy Alfaro Lay University of Manabí. Maestro Y Sociedad, 169–179. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6312

Issue

Section

Número Especial