Implementation of an experimental environment to enhance meaningful learning in Natural Sciences in Basic Education schoolchildren
Keywords:
Meaningful Learning, natural sciences, elementary education, student engagement, skill developmentAbstract
This article investigates the implementation of the "Experimental Corner" in a fourth-grade classroom, highlighting its effectiveness in enhancing meaningful learning in Natural Sciences. Employing a qualitative approach, it examines how this interactive and practical space enriches the learning experience, nurtures curiosity and enthusiasm for science, and develops key skills like collaboration, communication, and autonomous learning. The study reveals a significant improvement in
conceptual understanding, student confidence, and their ability to apply knowledge in real-world contexts. These findings emphasize the importance of integrating experimental and hands-on methods in science education.
References
Abraham R.M (2011)¿Qué se puede aprender de las Actividades de Laboratorio? Journal of Chemical Education, 88(8), 1020-1025, 2011.
Arrieta Illarramendi, E., & Maiz Olazabalaga, I. (2000). Interacción social y contextos educativos. Revista de Psicodidáctica, (9). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17500905
Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. Grune & Stratton.
Ausubel, D. P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. Holt, Rinehart and Winston.
Baque R. G.R., & Portilla F. G.I (2021) Pol. Con., 6(5), 75-86.
Barberá, O. y Valdés, P. (1996). “El trabajo práctico en la enseñanza de las ciencias: una revisión”. Enseñanza de las Ciencias, 14(3), 365-379.
Bruner, J. (1990). La educación, puerta de la cultura. Editorial Visor.
Burke, B. Hand, J. Poock, T. Greenbowe. (2003). Uso de la Heurística de Escritura Científica en la Formación de Asistentes de Enseñanza de Química
Greenbowe, D. Meltzer. (2003). A Aprendizaje estudiantil de conceptos termoquímicos en el contexto de la calorimetría de soluciones. Int. J. of Sci., 25 pp. 779-800
Hidalgo B. A. V. (2023) La autonomía en el aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en contextos rurales. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/5619/%28Hidalgo_Astrid_Viviana_2020.pdf%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn? Educational psychology review, 16(3), 235-266.
Hofstein, A. (2004). El laboratorio en la educación química: treinta años de experiencia en desarrollos, implementación e investigación. Chem. Educ. Res. Pract. 5, 247-264,
Martínez Torregrosa, et al. (2012). La integración de los trabajos prácticos en la enseñanza de la química como investigación dirigida. Educ. quím., 23(núm. extraord. 1), 112-126.
Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1988). Learning How to Learn. Cambridge University Press.
Simpson, H. D. (2002). The Classification of Educational Goals, Handbook I: Cognitive Domain. Bloom's Taxonomy. Longman.
Soria Aznar et al. (2023). El mapa conceptual: una nueva herramienta de trabajo. Diseño de una práctica para Fisiología. https://www.unizar.es/eees/innovacion06/comunic_publi/bloque_iv/cap_IV_5.pdf
Vargas Castillo, C. A., Herández Martínez, C. E., & Guilén Hernández, P. I. (2023). La interacción social como elemento del proceso educativo en educación media superior. Transdigital, 4(8), 1–10. https://doi.org/10.56162/transdigital271
Vázquez A. y Cebrián D.(2021) Enseñanza y aprendizaje de las ciencias basados en la indagación (IBSE): aspectos clave.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Karen Ginabell Mieles Mero, Herman Arnulfo Cevallos Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.