See and hear audiovisual messages, with a critical and reflective sense

Authors

  • Mariela Díaz Ogea Universidad de Oriente, Cuba
  • Soraya Victoria Samada Durán Universidad de Oriente, Cuba
  • Anniel José Isaac Vives Universidad de Oriente, Cuba
  • Yahima Hipólito Guzmán Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

audiovisual medium, audiovisual language, critical vision, messages, teaching-learning

Abstract

In the Discipline Microbiology and Molecular and Cellular Biology, work is carried out to achieve effectiveness of the teaching-learning process, with the use of audiovisual media and in this effort, the difficulties that students have in the interpretation of images and texts were taken into account. in the understanding of biological structures and processes. The objective of this work is to propose a methodological alternative with the development of workshops for teachers for the interpretation of the audiovisual language of images, text and sounds essential in effective learning, which allows a critical and reflective understanding by students in the contents of the Discipline. A close dialectical relationship was established between theoretical, empirical and statistical methods. The implementation of the workshops in the subjects of that Discipline allowed obtaining superior results in the teaching-learning process of the students from a better understanding and interpretation of images, texts and sounds, knowledge of the basic elements of the structures studied, as well as a critical and reflective vision of the messages transmitted in the audiovisuals used in the subjects.

References

Amaluisa Rendón, A. K. y Amaluisa Rendón, P. M. (2023) La imagen visual como elemento clave para informar a la población sobre el COVID-19 en Sudamérica Zincografía, 6 (12) Guadalajara. https://doi.org/10.32870/zcr.v6i12.138

Arriola Prieto, César Teodoro (2020). Impacto del uso de los medios audiovisuales educativos en el rendimiento académico de estudiantes de enfermería. EDUSER: Revista Científica de Educación, 7(1). ISSN-e 2412-2769

Barreto Gelles, I. y Hernández Herrera, P. (2006). Educación y televisión: una opción para la labor de los maestros. En Hacia una Educación audiovisual. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Cebrián de la Serna, M. (2007). Una nueva necesidad, una nueva asignatura. Universidad de Málaga. España

Díaz Martínez, Á., M. (2010). Imagen y Pedagogía (144-152)

Domenech Cañete, I. Ayala Rodríguez, I.M., Núñez Fernández, F. A. (2022) Validación de un audiovisual LA asignatura Microbiología y Parasitología Médicas. Escuela Latinoamericana de Medicina, 2018-2019, 18(1). file:///C:/Users/Personal/Downloads/1531-7964-1-PB.pdf

Hernández Galarraga, E. (2006). Apuntes sobre los medios audiovisuales. En hacia una Educación audiovisual Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

Echegaray Yépez, M. (2022). La importancia de los medios audiovisuales en la educación. Universidad Continental Blog. https://centrorecursosuc.blogspot.com

Iglesias Bueno, C. (2022). Los medios audiovisuales en el aula. Selección de recursos. El Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF).

Lozada Estrada, P. (2019): El uso de medios audiovisuales en aula. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/10/medios-audiovisuales-aula.

Maza-Ramírez, J. M., & Espinoza-Freire, E. E. (2023). La influencia de los medios audiovisuales en Educación General Básica. Revista Ciencia & Sociedad, 3(1), 85-96.

Mira Falcón, Y., Castillo Suárez, I. y Marcos Mendoza, M. (2018). Los medios de enseñanza: una alternativa para el desarrollo de la educación. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/04/medios-ensenanza-educacion.html

Moreira Ortiz, W.W. y Castro Bermúdez, I. E. (2022). Las imágenes como recurso visual para potenciar la comprensión lectora en los niños de 4-5 años. Rev. Educare, 175-196. file:///D:/Maestro%20y%20Sociedad/Bibliografias/Articulo+9+nuevo

Olivera-Cusihuaman, M. A. (2021) Relación entre el pensamiento crítico en el rendimiento académico. Rev. Maestro y Sociedad, p. 286-298

Pérez García, F., Broseta Dupré, B., Escribá Esteve, A., López García, G., Maudos Villarroya, J. y Pascual Lavilla, F. (2023). Los medios de comunicación en la era digital Edit.: Fundación BBVA.

Published

2023-11-22

How to Cite

Díaz Ogea, M., Samada Durán, S. V., Isaac Vives, A. J., & Hipólito Guzmán, Y. (2023). See and hear audiovisual messages, with a critical and reflective sense. Maestro Y Sociedad, 20(4), 1051–1058. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6278

Issue

Section

Artículos