See and hear audiovisual messages, with a critical and reflective sense
Keywords:
audiovisual medium, audiovisual language, critical vision, messages, teaching-learningAbstract
In the Discipline Microbiology and Molecular and Cellular Biology, work is carried out to achieve effectiveness of the teaching-learning process, with the use of audiovisual media and in this effort, the difficulties that students have in the interpretation of images and texts were taken into account. in the understanding of biological structures and processes. The objective of this work is to propose a methodological alternative with the development of workshops for teachers for the interpretation of the audiovisual language of images, text and sounds essential in effective learning, which allows a critical and reflective understanding by students in the contents of the Discipline. A close dialectical relationship was established between theoretical, empirical and statistical methods. The implementation of the workshops in the subjects of that Discipline allowed obtaining superior results in the teaching-learning process of the students from a better understanding and interpretation of images, texts and sounds, knowledge of the basic elements of the structures studied, as well as a critical and reflective vision of the messages transmitted in the audiovisuals used in the subjects.
References
Amaluisa Rendón, A. K. y Amaluisa Rendón, P. M. (2023) La imagen visual como elemento clave para informar a la población sobre el COVID-19 en Sudamérica Zincografía, 6 (12) Guadalajara. https://doi.org/10.32870/zcr.v6i12.138
Arriola Prieto, César Teodoro (2020). Impacto del uso de los medios audiovisuales educativos en el rendimiento académico de estudiantes de enfermería. EDUSER: Revista Científica de Educación, 7(1). ISSN-e 2412-2769
Barreto Gelles, I. y Hernández Herrera, P. (2006). Educación y televisión: una opción para la labor de los maestros. En Hacia una Educación audiovisual. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Cebrián de la Serna, M. (2007). Una nueva necesidad, una nueva asignatura. Universidad de Málaga. España
Díaz Martínez, Á., M. (2010). Imagen y Pedagogía (144-152)
Domenech Cañete, I. Ayala Rodríguez, I.M., Núñez Fernández, F. A. (2022) Validación de un audiovisual LA asignatura Microbiología y Parasitología Médicas. Escuela Latinoamericana de Medicina, 2018-2019, 18(1). file:///C:/Users/Personal/Downloads/1531-7964-1-PB.pdf
Hernández Galarraga, E. (2006). Apuntes sobre los medios audiovisuales. En hacia una Educación audiovisual Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.
Echegaray Yépez, M. (2022). La importancia de los medios audiovisuales en la educación. Universidad Continental Blog. https://centrorecursosuc.blogspot.com
Iglesias Bueno, C. (2022). Los medios audiovisuales en el aula. Selección de recursos. El Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF).
Lozada Estrada, P. (2019): El uso de medios audiovisuales en aula. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/10/medios-audiovisuales-aula.
Maza-Ramírez, J. M., & Espinoza-Freire, E. E. (2023). La influencia de los medios audiovisuales en Educación General Básica. Revista Ciencia & Sociedad, 3(1), 85-96.
Mira Falcón, Y., Castillo Suárez, I. y Marcos Mendoza, M. (2018). Los medios de enseñanza: una alternativa para el desarrollo de la educación. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/04/medios-ensenanza-educacion.html
Moreira Ortiz, W.W. y Castro Bermúdez, I. E. (2022). Las imágenes como recurso visual para potenciar la comprensión lectora en los niños de 4-5 años. Rev. Educare, 175-196. file:///D:/Maestro%20y%20Sociedad/Bibliografias/Articulo+9+nuevo
Olivera-Cusihuaman, M. A. (2021) Relación entre el pensamiento crítico en el rendimiento académico. Rev. Maestro y Sociedad, p. 286-298
Pérez García, F., Broseta Dupré, B., Escribá Esteve, A., López García, G., Maudos Villarroya, J. y Pascual Lavilla, F. (2023). Los medios de comunicación en la era digital Edit.: Fundación BBVA.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mariela Díaz Ogea, Soraya Victoria Samada Durán, Anniel José Isaac Vives
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.