The integrative evaluation as a way for the refinement of the evaluative process
Keywords:
Evaluation, integrative evaluation, methodological activities, interdisciplinary relationsAbstract
The evaluation of learning is one of the categories of didactics most analyzed in the methodological activities of the different
groups of the IES ¨Hermanos Marañón¨, despite this there are difficulties in the design, control and implementation of
the evaluation with an integrative nature, from the establishment of interdisciplinary relationships during the teachinglearning
process, so this article exposes some methodological guidelines for adequate planning, execution and control
of the integrative evaluation by teachers, as a way to improve the evaluation process and the integral development
of the students. Theoretical and empirical methods were used, such as the analytical-synthetic, for the analysis and
understanding of the topic in question, the inductive-deductive made it possible to make the necessary assessments
and establish generalizations from the information. obtained from the sources consulted. Among the empirical ones,
observation and document analysis were used to study the governing documents of the “E” Study Plan, the subject
programs, the Regulations for methodological teaching work, and didactic materials on the subject.
References
Addine Fernández, F. (1996). Alternativa para la organización de la práctica laboral investigativa en los Institutos
Superiores Pedagógicos. Tesis de grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.
Addine Fernández, F. (2004). La didáctica general y su enseñanza en la educación superior pedagógica. Aporte
e impactos.
Alarcón, R. (2015). Las ciencias de la educación en una universidad integrada e innovadora. Memorias del
Congreso Internacional Pedagogía 2015. Cuba.
Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación.
Álvarez de Zayas, C. M. (1998). La pedagogía como ciencia, epistemología de la educación. Editorial Pueblo y Educación.
Álvarez, Dorta L. (2011). Modelo didáctico para el diseño de tareas de aprendizaje en la Práctica Laboral
Investigativa desde la disciplina Formación Pedagógica General. [Tesis de doctorado].
Andreu Gómez, N. (2005). Metodología para elevar la profesionalización docente en el diseño de tareas docentes
desarrolladoras. [Tesis de doctorado. ISP Félix Valera].
Castellanos, D. (2005). ¿Tareas docentes, o tareas de enseñanza y tareas de aprendizaje? Instituto Superior
Pedagógico Enrique José Varona.
Díaz, G. S., Barreda, B. M. B. y Botello, M. E. G. (2017). La evaluación integradora en el proceso de enseñanza
aprendizaje de la didáctica de la biología. Boletín Redipe, 6(8), 49-56.
Forteza, S. A., Riveron, M. I., Pons, H. M., Madruga, A. G. y Sarmiento, Y. (2019). Experiencia de evaluación
integrada de tres asignaturas en la carrera de Licenciatura en Economía. Revista ESPACIOS, 40(02).
González A., J. A. (2013). La evaluación integradora. Pasos metodológicos para su realización dentro del proceso
de enseñanza aprendizaje. http://www.ilustrados.com
Herrera Fuentes, J. L. (2003). Un modelo del proceso docente-educativo en las unidades docentes para el
desarrollo de la práctica investigativo-laboral. [Tesis de doctorado].
Horruitiner, S. P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Varela.
Martínez, R. (2004). La formación de saberes interdisciplinarios en los estudiantes de la carrera Licenciatura en
educación Preescolar. [Tesis de doctorado].
Ministerio de Educación Superior [MES]. (2018). Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación
Superior. Resolución 2/2018.
Rico, P. (2005). Dirección del proceso enseñanza aprendizaje en la escuela. Pueblo y Educación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María del Carmen Salfrán Vergara, Yudith Figueredo Salfrán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.