The integrative evaluation as a way for the refinement of the evaluative process

Authors

  • María del Carmen Salfrán Vergara Institución de Educación Superior del Minint Hermanos Marañón, Cuba
  • Yudith Figueredo Salfrán Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

Evaluation, integrative evaluation, methodological activities, interdisciplinary relations

Abstract

The evaluation of learning is one of the categories of didactics most analyzed in the methodological activities of the different
groups of the IES ¨Hermanos Marañón¨, despite this there are difficulties in the design, control and implementation of
the evaluation with an integrative nature, from the establishment of interdisciplinary relationships during the teachinglearning
process, so this article exposes some methodological guidelines for adequate planning, execution and control
of the integrative evaluation by teachers, as a way to improve the evaluation process and the integral development
of the students. Theoretical and empirical methods were used, such as the analytical-synthetic, for the analysis and
understanding of the topic in question, the inductive-deductive made it possible to make the necessary assessments
and establish generalizations from the information. obtained from the sources consulted. Among the empirical ones,
observation and document analysis were used to study the governing documents of the “E” Study Plan, the subject
programs, the Regulations for methodological teaching work, and didactic materials on the subject.

References

Addine Fernández, F. (1996). Alternativa para la organización de la práctica laboral investigativa en los Institutos

Superiores Pedagógicos. Tesis de grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Addine Fernández, F. (2004). La didáctica general y su enseñanza en la educación superior pedagógica. Aporte

e impactos.

Alarcón, R. (2015). Las ciencias de la educación en una universidad integrada e innovadora. Memorias del

Congreso Internacional Pedagogía 2015. Cuba.

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas, C. M. (1998). La pedagogía como ciencia, epistemología de la educación. Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez, Dorta L. (2011). Modelo didáctico para el diseño de tareas de aprendizaje en la Práctica Laboral

Investigativa desde la disciplina Formación Pedagógica General. [Tesis de doctorado].

Andreu Gómez, N. (2005). Metodología para elevar la profesionalización docente en el diseño de tareas docentes

desarrolladoras. [Tesis de doctorado. ISP Félix Valera].

Castellanos, D. (2005). ¿Tareas docentes, o tareas de enseñanza y tareas de aprendizaje? Instituto Superior

Pedagógico Enrique José Varona.

Díaz, G. S., Barreda, B. M. B. y Botello, M. E. G. (2017). La evaluación integradora en el proceso de enseñanza

aprendizaje de la didáctica de la biología. Boletín Redipe, 6(8), 49-56.

Forteza, S. A., Riveron, M. I., Pons, H. M., Madruga, A. G. y Sarmiento, Y. (2019). Experiencia de evaluación

integrada de tres asignaturas en la carrera de Licenciatura en Economía. Revista ESPACIOS, 40(02).

González A., J. A. (2013). La evaluación integradora. Pasos metodológicos para su realización dentro del proceso

de enseñanza aprendizaje. http://www.ilustrados.com

Herrera Fuentes, J. L. (2003). Un modelo del proceso docente-educativo en las unidades docentes para el

desarrollo de la práctica investigativo-laboral. [Tesis de doctorado].

Horruitiner, S. P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Varela.

Martínez, R. (2004). La formación de saberes interdisciplinarios en los estudiantes de la carrera Licenciatura en

educación Preescolar. [Tesis de doctorado].

Ministerio de Educación Superior [MES]. (2018). Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación

Superior. Resolución 2/2018.

Rico, P. (2005). Dirección del proceso enseñanza aprendizaje en la escuela. Pueblo y Educación.

Published

2023-10-25

How to Cite

Salfrán Vergara, M. del C., & Figueredo Salfrán, Y. (2023). The integrative evaluation as a way for the refinement of the evaluative process. Maestro Y Sociedad, 44–51. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6203

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)