System of exercises for the treatment of algebraic errors

Authors

  • Jorge Luis Montero Bizet Universidad de Oriente, Cuba
  • Yasmin Zaldivar Montes de Oca Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

learning process, algebra, pedagogical method, algebraic errors, system of exercises

Abstract

Introduction: When evaluating the different thematic units that students face in Mathematics programs, mainly in the
first years of Pre-University Education in Cuba, the most frequent errors that are made are those related to algebraic and
calculus. The present work proposes a methodological treatment based on a system of exercises that allows to eradicate
the most frequent algebraic errors that the students of this teaching make. Materials and methods: For this, research
methods and techniques are used such as analysis-synthesis, induction-deduction, bibliographic review, observation,
pedagogical test, interview and percentage calculation that allowed to know the current situation of the same and
provided turn an objective approach to proceed in the preparation of the proposal. Results: It reflects that the proposal
of the exercise system presented is feasible where it was verified that the students are capable of correctly performing
operations with polynomials and with sets, working with algebraic fractions and translating from common to algebraic
language. It also showed that the application and improvement of a methodological treatment based on an exercise
system as a tool of the same allows this work to have a transdisciplinary character and the sample can be expanded to
generalize it in the future. Discussion: The studies referring to the theory referring to the treatment of algebraic errors
are a suggestive topic to demonstrate the contributions that must be taken up to reduce these in different educations.
Conclusions: The study highlights the validity of the exercise systems as a resource for the treatment of the most frequent algebraic errors made by students, which accounts for the possibility that the teacher has to take advantage of their
richness, for the sake of achieve comprehensive learning and efficient communication development in schoolchildren.

References

Agoiz, Á. C. (2019). Errores frecuentes en el aprendizaje de las matemáticas en bachillerato. Cuadernos del Marqués de San Adrián: revista de humanidades, 11, 129-141. https://www.unedtudela.es/archivos_publicos/qweb_paginas/18038/cuadernos11articulo6.pdf

Álvarez Robalino, D. H. (2022). Las inteligencias múltiples en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Matemática de los estudiantes de Bachillerato General Unificado de la Unidad Educativa “Veracruz” [Tesis de maestría, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio Institucional UTA https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/36843

Bellizzi, S. A. (2019). Diseño de una secuencia didáctica para la detección y superación de errores algebraicos [Tesis de maestría, Instituto Politécnico Nacional]. Repositorio Institucional IPN https://www.cicata.ipn.mx/assets/files/cicata/ProME/docs/tesis/tesis_maestria/2020/Acosta_2020.pdf

Bolaños-González, H., & Lupiáñez-Gómez, J. L. (2021). Errores en la comprensión del significado de las letras en tareas algebraicas en estudiantado universitario. Uniciencia, 35(1), 1-18. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S2215-34702021000100001&script=sci_arttext

Castillo-Sánchez, M., Gamboa-Araya, R., & Hidalgo-Mora, R. (2020). Factores que influyen en la deserción y reprobación de estudiantes de un curso universitario de matemáticas. Uniciencia, 34(1), 219-245. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-34702020000100219

Concha Cárdenas, D. I. (2019). Eficiencia de la teoría de Situaciones Didácticas en el tratamiento de errores frecuentes en matemática, y su incidencia en la motivación y actitud hacia la matemática. [Tesis de pregrado, Universidad de Concepción] Repositorio Institucional UdeC http://repositorio.udec.cl/jspui/handle/11594/3288

Dehesa De Gyves, N. (2018). Las Matemáticas puestas en juego. Épsilon - Revista de Educación Matemática, 99, 43-54. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/211349/Matem%C3%A1ticas.pdf?sequence=1

Duret Guzmán, Y., & Reyes Cabrera, A. (2015). Sistema de ejercicios para la preparación técnica de los receptores en béisbol de la categoría 11-12 años del área deportiva ‘Julio Antonio Mella’ del municipio Camagüey. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, 15(150), 1-12. https://efdeportes.com/efd150/sistema-de-ejercicios-para-los-receptoresen-beisbol.htm

Falcón, A. L. (2021). Los tipos de resultados de investigación en las ciencias de la educación. Revista Conrado, 17(S3), 53-61. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2137

Flores-Enríquez, A. (2020). Errores que presentan los estudiantes de 2º" A" en el uso de ecuaciones algebraicas en la resolución de problemas. [Trabajo de Licenciatura, Escuela Normal de San Felipe del Progreso]. Repositorio Institucional EDUGEM. https://ade.edugem.gob.mx/bitstream/handle/acervodigitaledu/61258/MIMGTT34_Errores%20que%20presentan%20los%20estudiantes%20de%202%C2%BA%20A.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Gamboa Araya, R., Castillo Sánchez, M., & Hidalgo Mora, R. (2019). Errores matemáticos de estudiantes que ingresan a la universidad. Actualidades investigativas en educación, 19(1), 104-136. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-47032019000100104&script=sci_arttext

Ramos Palacios, L. A., Guifarro, M. I., & Casas García, L. M. (2021). Dificultades en el aprendizaje del álgebra, un estudio con pruebas estandarizadas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 35, 1016-1033. https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a21

Serres Voisin, Y. (2011). Iniciación del aprendizaje del álgebra y sus consecuencias para la enseñanza. SAPIENS, 12(1), 122-142. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1317-58152011000100007&script=sci_arttext

Sislema, C. M. A., Tixi, M. B. C., Conterón, M. P. C., Mariño, J. L. H., & LLuco, J. A. M. (2021). 3.-El aprendizaje de las matemáticas a base de los errores algebraicos. ReNaCientE-Revista Nacional Científica Estudiantil-UPEL-IPB, 2(1), 44-56. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/renaciente/article/view/1562/1511

Suárez, J. G. (2018). Determinación de fuentes de errores algebraicos a partir del empleo de técnicas de extrapolación algebraica. Matemáticas, educación y sociedad, 1(3), 1-14. https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/mes/article/view/12836/11654

Suárez, J. G., & Bolaños-González, H. (2022). Errores algebraicos en las producciones de estudiantes universitarios de Costa Rica y México. Matemáticas, educación y sociedad, 5(2), 31-45. https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/mes/article/view/14237/13437

Téllez Vega, G. I. (2021). Una propuesta didáctica para promover el aprendizaje del concepto de factorización de polinomios algebraicos. [Tesis de maestría, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla]. Repositorio Institucional BUAP https://repositorioinstitucional.buap.mx/handle/20.500.12371/15625

Published

2023-10-19

How to Cite

Montero Bizet, J. L., & Zaldivar Montes de Oca, Y. (2023). System of exercises for the treatment of algebraic errors. Maestro Y Sociedad, 13–22. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6159

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)