Impact of ethics values and education in the teaching-learning process of the Nursing career

Impact of ethics values and education in the teaching-learning process of the Nursing career

Authors

  • Blanca Rosa Pérez Labrada Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba
  • Raiza Mercedes Colás Rodríguez Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba
  • Isabel Catalá Navarro Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Values, ethics, ethical values

Abstract

Introduction: Education in values constitutes a problem of multifactorial attention, which has its referents in all activities carried out in educational institutions and in all those who intervene in them, therefore, it is up to the teacher to play a determining role in strengthening and consolidation of values, to carry out transformations in the teaching-educational work of future health professionals, specifically nurses. Materials and methods: A descriptive study was carried out, which allowed me to substantiate the impact of ethics for the professional practice of Nursing through the educational process of the career. Results: To strengthen socialization aimed at forming values, it is essential to increase the power of persuasion in educational and political work. Discussion: The training in values, the ethics of the nursing staff comes from a constant improvement process to achieve the sustained improvement of the quality of the educational teaching process and of the care practice. Conclusions: All this analysis allowed us to understand the characteristics that a computer teaching medium should have to be used in the dynamic analysis of algorithms, and on these theoretical bases we designed the software that was developed as a computer medium to support the dynamic analysis of algorithms. in the real conditions established by the study plans and the characteristics of the technological park of the university.

References

Almarales Fernández, M., Sánchez Arencibia, A. y Laguna Cruz, J. A. (2020). Reflexiones teóricas en torno a la formación de valores en los estudiantes de licenciatura en educación economía desde la obra de Ernesto Guevara. https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/02/formacion-valores-estudiantes.html

Cabrera, F. J. (2018). La formación inicial de maestros primarios en orientación educativa para la convivencia intergeneracional. [Tesis inédita de doctorado. Universidad de Holguín].

Ferreiro, Y. L. (2010). Estudio para favorecer la función educativa de las familias multiproblemáticas y su contribución a la formación de valores morales en adolescentes de Secundaria Básica. [Tesis inédita de doctorado. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero].

González Acosta, E., Almeida González, M., & García Árias, P. (2018). El fortalecimiento de valores morales en el estudiante de contabilidad y auditoría, más allá de la enseñanza de los estándares técnicos contables internacionales y de la ética normativa. Opuntia Brava, 7(4), 1-10. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/314

González, R. (2016). Educación en valores de estudiantes universitarios. Rev. Hum. Med., 16.

Izquierdo, F. (2000). Reflexiones teóricas y metodológicas sobre la educación en valores. ISP José Martí.

Marín, R. (1976). Valores, Objetivos y Actitudes en Educación. www.scribd.com/doc/219 59225/Valores 1976

Moreno, M. C. (2020). Administración Pública y la necesidad de replantear políticas que integren la educación en valores al nivel superior. Universidad de Zacatecas.

Moscoso, F. y Hernández, A. (2015). La formación pedagógica del docente universitario: un reto del mundo contemporáneo. Revista Cubana de Educación Superior, 34(3), 140-154.

Ochoa, J. de J. (2018). La formación profesional de los estudiantes de Derecho desde el derecho ambiental en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. [Tesis inédita de doctorado. Universidad de Holguín].

Thompson, L. (2015). El pensamiento pedagógico de Fidel Castro Ruz para la educación en valores morales en la escuela primaria. [Tesis inédita de doctorado. Universidad de Holguín].

Published

2023-05-06

How to Cite

Pérez Labrada, B. R., Colás Rodríguez, R. M., & Catalá Navarro, I. (2023). Impact of ethics values and education in the teaching-learning process of the Nursing career: Impact of ethics values and education in the teaching-learning process of the Nursing career. Maestro Y Sociedad, 18–24. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6005

Issue

Section

Número Especial