Communicative competence in the training of the primary teacher for an inclusive education
Communicative competence in the training of the primary teacher for an inclusive education
Keywords:
Communicative competence; inclusive education; Special Educational NeedAbstract
The objective of this work is to elaborate a teaching material to support teaching for teachers and to consult primary teachers in undergraduate training in the Bachelor of Education career. Primary to contribute to the development of communicative competence for an inclusive education from the different subjects of the curriculum, with emphasis on the Linguistic and Literary Studies discipline in the different contexts of professional performance. It starts as a fundamental premise, from the theoretical positions that must be assumed from the classroom context towards the achievement of knowledge and educational influences that guarantee a quality education for all. Methods such as document analysis, and bibliographic, observation are used.
References
Aldana, J. (2022). Liderazgo sistémico en las competencias gerenciales docentes universitarias. CIENCIAMATRIA, 5 (8), 50-74. https://doi.org/10.35381/cm.v5i8.87
Apablaza, M. (2014). Representaciones sociales de profesores respecto de la diversidad escolar en relación a los contextos de desempeño profesional, prácticas y formación inicial. Estudios Pedagógicos, 40(1), 7-24. https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000100001.
Cala, M.E. (2020). Una aproximación a las vivencias en universitarios con discapacidad visual de la Facultad de Psicología de la Universidad de la Habana. [Tesis de licenciatura. Universidad de la Habana]
Cejudo, J., Díaz, M., Losada, L. & Pérez, J. (2016). Necesidades de formación de maestros de infantil y primaria en atención a la diversidad. https://www.scimagojr.com/journalsearch.php?q=21100451148&tip=sid&clean=0
Chomsky, N. (1962). Lingüística cartesiana. Gredos.
Cornejo, C. (2017). Respuesta educativa en la atención a la diversidad desde la perspectiva de profesionales de apoyo. Revista colombiana de educación, 77-96. http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n73/0120-3916-rcde-73-00077.pdf
Echeita, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. https://www.scimagojr.com/journalsearch.php?q=21100456858&tip=sid&clean=0
González, Y., & Triana, D. (2018). Actitudes de los docentes frente a la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0123-12942018000200200&lng=es&nrm=is
Jiménez, F. 6 & Montecinos, C. (2018). Diversidad, modelos de gestión y formación inicial docente: Desafíos formativos desde una perspectiva de justicia social. https://www.scielo.br/j/rbedu/
Pantic, N. & Carr, D. (2017). Educating teachers as agents of social justice: A virtue ethical perspective. En L. Florian y N. Pantíc (Eds.). Teacher education for the changing demographics of schooling. Issues for research and practice (pp. 55-66). Springe
Pompa Montes de Oca, Y. C., & Pérez López, I. A. (2015). La competencia comunicativa en la labor pedagógica. Revista Universidad y Sociedad, 7(3). 160-167. http://rus.ucf.edu.cu/
Reyzábal, M. V. (2012). La competencia comunicativa y lingüística clave para la calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, 10, 63-77.
Roméu E. A. (2003). Aplicación del enfoque comunicativo en la escuela media en Taller de la palabra. Ed. Pueblo y Educación.
Roméu E. A. (2003). El enfoque cognitivo, comunicativo y de orientación sociocultural. Dimensiones e indicadores de la competencia cognitiva, comunicativa, sociocultural. Colección Pedagogía 2007.
San Martín, C., Villalobos, C., Muñoz, C. y Wyman, I. (2017). Formación inicial docente para la educación inclusiva. Análisis de tres programas chilenos de pedagogía en educación básica que incorporan la perspectiva de la educación inclusiva. Calidad en la Educación, 46, 20-52. https://doi.org/10.4067/S0718-45652017000100020
Symeonidou, S. (2017). Initial teacher education for inclusion: A review of the literature. Disability & Society. https://www.researchgate.net/publication/314460966_Initial_teacher_education_for_inclusion_a_review_of_the_literature
Symeonidou, S. (2017). Initial teacher education for inclusion: A review of the literature. https://www.researchgate.net/journal/Disability-Society-1360-0508
UNESCO. (2008). Temario abierto sobre educación inclusiva. Materiales de apoyo para responsables de políticas educativas. Unesco.
Universidad Internacional de La Rioja. (2022). https://colombia.unir.net/actualidad-unir/competencia-comunicativa/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yudmila González-González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.