Educational strategy to promote linkage from interculturality in students of the Faculty of Pedagogy
Educational strategy to promote linkage from interculturality in students of the Faculty of Pedagogy
Keywords:
educational strategy, interculturality, studentsAbstract
The objective of the research is to develop an educational strategy to strengthen interculturality through the linking of students from the Faculty of Pedagogy. Interculturality is an issue that calls for the entire educational community because it cuts across the curriculum subjects and can be worked on in many different ways, creatively and using contextual resources. In the research, various scientific methods were used, such as inductive - deductive, analytical - synthetic and systemic - structural, which allowed the transit through the different phases of research. With the proposed educational strategy and its different actions, teachers have a valuable work tool placing interculturality as a daily experience, while facilitating its practice and reflection.
References
Addine Fernández, F. (2018). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.
Bermúdez Morris, R. (2014). Aprendizaje como problema en la Psicología Contemporánea. Editorial: Ciencia y Técnica.
Cavalié, A. F. (2019). ¿Qué es interculturalidad? https://www.servindi.org/actualidad/80784
Cisneros, P. F. y Mendoza, K. L. (2018). Vinculación Universidad - Sociedad: espacio para generar creatividad e innovación. Revista Killkana Sociales, 2(2), 53-58. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i2.304
Espinoza Freire, E. E. (2019). La interculturalidad en la educación básica de Ecuador. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 20-26.
García Falconi, J. (2018). Principio de interculturalidad. Universidad Central del Ecuador. Recuperado de https://www.derechoecuador.com/principio-de-interculturalidad
Ghedina, R. (2019). El ejercicio cognoscitivo. http://www.enf.once.es/terapeutico.home.cfm
Pazmiño, J. E., Cortez, L. E. y Maldonado, L. C. (2019). Modelo de Gestión para proyectos interdisciplinarios de Vinculación. VÍNCULOS-ESPE, 4(2), 9-19. http://dx.doi.org/10.24133/VINCULOSESPE.V4I3.1558
Rodríguez, C. M. (2018). Construir la interculturalidad. Políticas educativas, diversidad cultural y desigualdad en Ecuador. ÍCONOS, 60, 217-236.
Rodríguez del Castillo, L. y Rodríguez Palacios, M. (2020). La proyección de la dirección pedagógica. Editorial Gente Nueva.
Santos, B, S. (2018). Introducción a las Epistemologías del Sur (Parte 1). Retos a la descolonización desde las Epistemologías del Sur en Epistemologías del Sur. CLACSO.
Tapia, E. V. (2020). Pedagogía: dinámica de formación de la competencia investigativa intercultural en la Educación Básica. Ediciones Sagrado Corazón.
Vigotsky, L. S. (1989). Obras completas. Editorial Pueblo y Educación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alberto Renato Tambaco-Quintero, Miryan Verónica Vera-Mera, Jenny Margarita Valverde-Medina, Luis Caicedo-Perlaza
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.