Educational strategy to promote linkage from interculturality in students of the Faculty of Pedagogy

Educational strategy to promote linkage from interculturality in students of the Faculty of Pedagogy

Authors

  • Alberto Renato Tambaco-Quintero Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador
  • Miryan Verónica Vera-Mera Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador
  • Jenny Margarita Valverde-Medina Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador
  • Luis Caicedo-Perlaza Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador

Keywords:

educational strategy, interculturality, students

Abstract

The objective of the research is to develop an educational strategy to strengthen interculturality through the linking of students from the Faculty of Pedagogy. Interculturality is an issue that calls for the entire educational community because it cuts across the curriculum subjects and can be worked on in many different ways, creatively and using contextual resources. In the research, various scientific methods were used, such as inductive - deductive, analytical - synthetic and systemic - structural, which allowed the transit through the different phases of research. With the proposed educational strategy and its different actions, teachers have a valuable work tool placing interculturality as a daily experience, while facilitating its practice and reflection.

References

Addine Fernández, F. (2018). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.

Bermúdez Morris, R. (2014). Aprendizaje como problema en la Psicología Contemporánea. Editorial: Ciencia y Técnica.

Cavalié, A. F. (2019). ¿Qué es interculturalidad? https://www.servindi.org/actualidad/80784

Cisneros, P. F. y Mendoza, K. L. (2018). Vinculación Universidad - Sociedad: espacio para generar creatividad e innovación. Revista Killkana Sociales, 2(2), 53-58. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i2.304

Espinoza Freire, E. E. (2019). La interculturalidad en la educación básica de Ecuador. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 20-26.

García Falconi, J. (2018). Principio de interculturalidad. Universidad Central del Ecuador. Recuperado de https://www.derechoecuador.com/principio-de-interculturalidad

Ghedina, R. (2019). El ejercicio cognoscitivo. http://www.enf.once.es/terapeutico.home.cfm

Pazmiño, J. E., Cortez, L. E. y Maldonado, L. C. (2019). Modelo de Gestión para proyectos interdisciplinarios de Vinculación. VÍNCULOS-ESPE, 4(2), 9-19. http://dx.doi.org/10.24133/VINCULOSESPE.V4I3.1558

Rodríguez, C. M. (2018). Construir la interculturalidad. Políticas educativas, diversidad cultural y desigualdad en Ecuador. ÍCONOS, 60, 217-236.

Rodríguez del Castillo, L. y Rodríguez Palacios, M. (2020). La proyección de la dirección pedagógica. Editorial Gente Nueva.

Santos, B, S. (2018). Introducción a las Epistemologías del Sur (Parte 1). Retos a la descolonización desde las Epistemologías del Sur en Epistemologías del Sur. CLACSO.

Tapia, E. V. (2020). Pedagogía: dinámica de formación de la competencia investigativa intercultural en la Educación Básica. Ediciones Sagrado Corazón.

Vigotsky, L. S. (1989). Obras completas. Editorial Pueblo y Educación.

Published

2022-07-31

How to Cite

Tambaco-Quintero, A. R. ., Vera-Mera, M. V. ., Valverde-Medina, J. M. ., & Caicedo-Perlaza, L. . (2022). Educational strategy to promote linkage from interculturality in students of the Faculty of Pedagogy: Educational strategy to promote linkage from interculturality in students of the Faculty of Pedagogy. Maestro Y Sociedad, 19(3), 1075–1086. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5656

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)