Teaching tasks to improve educational inclusion from the school context
Teaching tasks to improve educational inclusion from the school context
Keywords:
inclusive education, equal opportunities, social exclusionAbstract
Inclusive Education enhances equity within diversity. It favors equal opportunities, provides personalized education and encourages participation, solidarity and cooperation among students, improving the quality of teaching and the effectiveness of the educational system. Involved in this purpose, the present research is developed, which is the result of a professional experience and whose objective is aimed at designing teaching tasks to improve educational inclusion from the educational context. All research follows the line of the materialist conception of history as a general method. Level, theoretical, empirical and mathematical methods were used. The results point to the need to continue improving the methods and strategies to eliminate social exclusion and where differences are valued with high priority.
References
Borges, S. A. y Orosco, M. (2014). Inclusión educativa y educación especial un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. Sello editor Educación Cubana.
Borges, D. I., Soriano, O. T. y Rojas, A. (2020). Actividades para mejorar la inclusión escolar de educandos con necesidades educativas especiales. https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/07/inclusion-escolar.html
Castro Ruz, F. (2002). Discurso pronunciado en el acto de inauguración oficial del curso escolar 2002-2003. (s.e.).
Cobas, C, Carmen, L. (2005). La educación en Cuba. Oportunidad, posibilidad y realidad para todos. (s.e.).
Echeíta, G. (2017). Hacia una inclusión educativa: Diversidad, variedad, elección. (s.e.).
Ferrer, M. (2004). La preparación del docente de la Educación Primaria para la inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual. (s.e.).
Guirado Rivero, V., García Navarro, X. y Martín González, D. M. (2017). Bases teórico-metodológicas para la atención a la diversidad y la inclusión educativa. Universidad y Sociedad, 9(3), 82-88. http://rus.ucf.edu.cu/ index.php/rus
Moreno Rodríguez, R. y Tejada Cruz, A. (2018). Atención a la diversidad e inclusión educativa: implicaciones didácticas. Colección iAccessibility, 15.
Orosco, D. (2014). La atención educativa a los niños, adolescentes y jóvenes con necesidades educativas especiales desde nuevos conceptos, contextos y prácticas enriquecedoras. (s.e.).
Soto Calderón, R. (2020). La inclusión Educativa: una tarea que compete a toda una sociedad. http://www.researchgate.net
Triana Mederos, M. (2017). Primer Taller Internacional de Secundaria Básica por una escuela inclusiva. (s.e.).
Unesco. (2003). Conferencia Internacional de Educación. La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. (s.e.).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dina Ilena Borges-Bienes, Miriela Quintanal-Valle
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.