Teaching tasks to improve educational inclusion from the school context

Teaching tasks to improve educational inclusion from the school context

Authors

  • Dina Ilena Borges-Bienes Universidad “José Martí Pérez” de Sancti Spíritus, Cuba
  • Miriela Quintanal-Valle Universidad “José Martí Pérez” de Sancti Spíritus, Cuba

Keywords:

inclusive education, equal opportunities, social exclusion

Abstract

Inclusive Education enhances equity within diversity. It favors equal opportunities, provides personalized education and encourages participation, solidarity and cooperation among students, improving the quality of teaching and the effectiveness of the educational system. Involved in this purpose, the present research is developed, which is the result of a professional experience and whose objective is aimed at designing teaching tasks to improve educational inclusion from the educational context. All research follows the line of the materialist conception of history as a general method. Level, theoretical, empirical and mathematical methods were used. The results point to the need to continue improving the methods and strategies to eliminate social exclusion and where differences are valued with high priority.

References

Borges, S. A. y Orosco, M. (2014). Inclusión educativa y educación especial un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. Sello editor Educación Cubana.

Borges, D. I., Soriano, O. T. y Rojas, A. (2020). Actividades para mejorar la inclusión escolar de educandos con necesidades educativas especiales. https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/07/inclusion-escolar.html

Castro Ruz, F. (2002). Discurso pronunciado en el acto de inauguración oficial del curso escolar 2002-2003. (s.e.).

Cobas, C, Carmen, L. (2005). La educación en Cuba. Oportunidad, posibilidad y realidad para todos. (s.e.).

Echeíta, G. (2017). Hacia una inclusión educativa: Diversidad, variedad, elección. (s.e.).

Ferrer, M. (2004). La preparación del docente de la Educación Primaria para la inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual. (s.e.).

Guirado Rivero, V., García Navarro, X. y Martín González, D. M. (2017). Bases teórico-metodológicas para la atención a la diversidad y la inclusión educativa. Universidad y Sociedad, 9(3), 82-88. http://rus.ucf.edu.cu/ index.php/rus

Moreno Rodríguez, R. y Tejada Cruz, A. (2018). Atención a la diversidad e inclusión educativa: implicaciones didácticas. Colección iAccessibility, 15.

Orosco, D. (2014). La atención educativa a los niños, adolescentes y jóvenes con necesidades educativas especiales desde nuevos conceptos, contextos y prácticas enriquecedoras. (s.e.).

Soto Calderón, R. (2020). La inclusión Educativa: una tarea que compete a toda una sociedad. http://www.researchgate.net

Triana Mederos, M. (2017). Primer Taller Internacional de Secundaria Básica por una escuela inclusiva. (s.e.).

Unesco. (2003). Conferencia Internacional de Educación. La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. (s.e.).

Published

2022-07-22

How to Cite

Borges-Bienes, D. I. ., & Quintanal-Valle, M. . (2022). Teaching tasks to improve educational inclusion from the school context: Teaching tasks to improve educational inclusion from the school context. Maestro Y Sociedad, 19(3), 963–997. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5647

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)