Influence of reading comprehension in the formation of critical thinking

Array

Authors

Keywords:

reading comprehension, critical thinking, learning strategies

Abstract

This study is focused on an analysis of the scientific literature on reading comprehension skills and their influence on the development of critical thinking. The method of documentary review and synthesis analysis was used, following the stages of approach, mapping and synthesis. As results, contributions published in internationally indexed journals that allow establishing a favorable trend behavior of reading comprehension in critical thinking are rescued. In conclusion, the study presents a referential framework that supports the need to apply a systemic and comprehensive reading comprehension strategy to positively impact students' critical thinking.

References

1. Acurio, B. & Núñez, B. (2019). Creo, juego y aprendo con estrategias y recursos para mejorar la comprensión lectora. CEIT, 4(2), 44-59. https://doi.org/10.33386/593dp.2019.2.87
2. Bedoya, B. (2019). Relación entre la comprensión lectora y la disposición hacia el pensamiento crítico en los estudiantes de la Facultad de Educación de una Universidad Pública del Norte del Perú. https://bit.ly/3wvnynu
3. Cabezas, E. (2015). The communicative competence in the written construction of the texts. Point and conceptions for the teaching of English language in Cuba. Atenas, 1(29), 136-147. https://www.redalyc.org/pdf/4780/478047205010.pdf
4. Cangalaya, L. (2019). Habilidades comunicativas y pensamiento crítico en estudiantes de primer año del curso de Introducción a la Literatura, Facultad de Letras y Ciencias Humanas, de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima-Perú. https://bit.ly/3qrxJFQ
5. Castrillón, E., Morillo, S. y Restrepo, L. (2020). Diseño y aplicación de estrategias metacognitivas para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Design and Application of Metacognitive Strategies for Improving Reading Comprehension in High School Students. Ciencias Sociales y Educación, 9(17), 203-231. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7840385
6. Chambergo, D. Díaz, M. & Benites, V. (2021). Scoping reviews, umbrella reviews and focused mapping review synthesis: methodological aspects and applications. https://bit.ly/3uo4YuR
7. Corona, J. (2016). Método en la Ciencia. Apuntes sobre métodos de investigación. http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v14n1/ms16114.pdf
8. Deroncele, A., Nagamine, M., y Medina, D. (2020). Bases epistemológicas y metodológicas para el abordaje del pensamiento crítico en la educación peruana. Revista Inclusiones. 7(Número Especial), 68-87.
9. Deroncele, A., Nagamine, M., y Medina, D. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Revista Maestro y Sociedad, 17(3), 532-546. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5220
10. Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords), La comunicación especializada del siglo XXI (pp. 53-77). Madrid, España: McGraw-Hill. ISBN: ISBN: 978-84-486-2434-7. https://bit.ly/3ANOsWw
11. Deroncele Acosta, A. (2022). Competencia epistémica: Rutas para investigar. Universidad y Sociedad, 14(1), 102-118. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2540
12. Deroncele, A. (2015). Estrategia educativa para la formación profesional integral del psicólogo en el contexto organizacional. https://bit.ly/3aDMnCd
13. Escamilla, A. (2018). ¿Qué debe llevar la discusión? What should the discussion entail? Cir.gen, 40(3), https://bit.ly/3Iy0g2k
14. Facione, P. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. The Complete American Philosophical Association Delphi Research Report is available as ERIC Doc. No.: ED 315 423. The California Academic Press, USA. http://www.scielo.org.bo/pdf/rp/n42/n42_a06.pdf
15. Herbas, B. & Rocha, E. (2018). Scientific methodology for conducting marketing research and quantitative social research. Perspectivas (42). https://bit.ly/3twj5id
16. Hernando, A. (2018). La importancia de realizar una buena Discusión. https://bit.ly/3L3lTJN
17. Matamoros, A. (2019). Programa plan lector para mejorar la comprensión crítico valorativo de los estudiantes de la carrera de Comunicación de la Universidad de Guayaquil. https://hdl.handle.net/20.500.12692/70013
18. Medina Zuta, P., Deroncele Acosta, A. (2019). La evaluación formativa desde el rol del docente reflexivo. Revista Maestro y Sociedad, 16(3), 597-610.
19. Medina, D., & Nagamine, M. (2019). Autonomous Learning Strategies in the Reading Comprehension of High School Students. Propósitos y Representaciones, 7(2), 134-159. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.276
20. Medina, F. (2017). Programa Critical para desarrollar Pensamiento Crítico en estudiantes de Cuarto de Secundaria de una Institución Educativa del Callao. https://bit.ly/3umKUZt
21. Ministerio de Educación. (2017). Rúbricas de observación de aula para la Evaluación del Desempeño Docente. Manual de aplicación. https://bit.ly/3wo6j7s
22. Molina, C, Morales, G., Valenzuela, J. (2016). Cross curricular Competency of Critical Thinking: Its Characterization in Students of One Mexico High School. Revista Electrónica Educare 20(1), 1-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?
23. Montes, S., Santos, O. C., & Damián, E. F. (2021). Comprensión lectora y pensamiento crítico en estudiantes de la Facultad de Ingeniería Industrial y Sistemas, UNAC. Revista Conrado, 17(S2), 249-260. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2014.
24. Murga, M. (2015). Competencias para el desarrollo sostenible: las capacidades, actitudes y valores meta de la educación en el marco de la Agenda global post-2015. Foro de Educación, 13(19), 55-83. https://www.redalyc.org/pdf/4475/447544537005.pdf.
25. Ossa, C. (2017). Impacto de un programa de pensamiento crítico en habilidades de indagación y pensamiento probabilístico en estudiantes de Pedagogía. https://bit.ly/3uidcV6
26. Ossa-Cornejo, C. J., Palma-Luengo, M. R., Lagos-San Martín, N. G., Quintana-Abello, I. M., & Díaz-Larenas, C. H. (2017). Análisis de instrumentos de medición del pensamiento crítico. Ciencias Psicológicas, 11(1), 19–28. https://doi.org/10.22235/cp.v11i2.1343
27. Ossa, C., Palma, M., Lagos, N. y Díaz, C. (2018). Evaluación del pensamiento crítico y científico en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-18. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v22n2/1409-4258-ree-22-02-204.pdf.
28. Ossa, C., Palma, M., Lagos, N. y Díaz, C. (2020). Evaluation of critical and scientific thinking in pedagogy students of a Chilean university. CIDE.
29. Pando, T., Cabrejos, R. & Nicolás, Y. (2020). Habilidades comunicativas y el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes del centro de altos estudios nacionales. Nova, 12(20). https://bit.ly/3IwxHm0
30. Parra, M. (2017). Pensamiento crítico y habilidades comunicativas en estudiantes universitarios chilenos. Tensiones y desafíos asociados a su perfil de ingreso. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=148849
31. Pernía H. y Méndez, G. (2018). Estrategias de Comprensión Lectora: Experiencia en Educación Primaria. Reading comprehension strategies: Primary Educational experience. Educere, 22(71), 107-115. https://www.redalyc.org/journal/356/35656002009/html/
32. Reyzábal M. V. (2012). Las competencias comunicativas y lingüísticas, clave para la calidad educativa. REICE, 10(4), 63-77. https://www.redalyc.org/pdf/551/55124841006.pdf
33. Salamanca, O. (2021). Cómo escribir un artículo científico. CES Med, 34(2). https://bit.ly/3wqo06b
34. Sánchez, J. M., Brito, N. (2015). Desarrollo de competencias comunicativas mediante la lectura crítica, escritura creativa y expresión oral. Revista Encuentros, 13(1), 117-141. http://www.scielo.org.co/pdf/encu/v13n2/v13n2a08.pdf
35. Sánchez M y Urdaneta, M. (2016). Habilidades de comunicación y el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes del Instituto Universitario de Tecnología Readic. QUÓRUM ACADÉMICO, 13(2), 273-289. https://www.redalyc.org/pdf/1990/199049881002.pdf
36. Vásquez, S., Chávez, K., Loyola, S., Paucar, E., Vásquez, S. & Altez, E. (2021). Cognitive skills and reading comprehension, in students of the Communication Area, secondary education level, 2020. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 523–536. https://bit.ly/36eXFxx
37. Vásquez, W. (2020). Metodología de la investigación. Manual del estudiante https://bit.ly/3twegpj
38. Velásquez, F. (2015). El Pensamiento crítico y el aprendizaje significativo en el área de comunicación. https://bit.ly/3Iy3tPN

Published

2022-04-30

How to Cite

(2022). Influence of reading comprehension in the formation of critical thinking: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 767–775. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5561

Issue

Section

Artículos