The sociocultural context: alternative the knowledge of pedagogy personality santiaguera. Eloina Miyares

Array

Authors

Keywords:

Education, improvement, complementary program

Abstract

The investigation of Eloina Miyares Bermúdez, as well of her linguistic studies for the continuous and permanent training of teachers, is a way to beat the fissures of the use of language in primary school students. From the investigation of the lexicon of the Cuban scholar, with emphasis on spelling, it enabled the elaboration of books, work materials, various exercises to be used by the teacher from the pedagogical and didactic. The objective is the systematization of the valour pedagogical as the linguistic how the theoretical and practice contribution for the teachers primary schools. The use of methods and procedures possibility check this regularity of the teachers for poor use of the contribution of the author. Therefore, the elaboration one Complementary Program with exercises for school children, constitutes a valuable contribution to the Third Improvement in primary school.

References

1. Colectivo de autores. (2001).Sociología General. Ediciones Villa Clara.
2. Colectivo de autores. (2009-2011). Actas de los Simposios Internacionales de Comunicación Social. X y XI. Ediciones del Centro de Lingüística Aplicada.
3. Colectivo de autores. (2017). Documentos principales del Tercer perfeccionamiento. Ministerio de Educación.
4. Miyares Bermúdez, E. (2006) et al. Léxico Activo-Funcional del Escolar Cubano. Ediciones Centro de Lingüística.
5. Miyares Bermúdez, E., et al. (2013). Diccionario Escolar Ilustrado. 2da edición. Ediciones Centro de Lingüística Aplicada.
6. Miyares Bermúdez, E., et al. (2014). Diccionario básico escolar. 4ta edición. Editorial Oriente.
7. Pérez, Gastón, et al. (2003). Metodología de la Investigación educacional. Desafíos y polémicas. Editorial Pueblo y Educación.
8. Rico Montero, P., et al. (2008). El Modelo de la Escuela Primaria Cubana: una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. Editorial Pueblo y Educación.
9. Rico Montero, P., et al. (2008). Hacia el Perfeccionamiento de la Escuela Primaria. Editorial Pueblo y Educación.
10. Rodríguez Cosme, M. (2012). La atención a la lengua materna desde un enfoque interdisciplinario en los escolares. Revista Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2.
11. Ruiz Hernández, J. V. y Miyares Bermúdez, E.(2006). Ortografía Integral. Centro de Lingüística Aplicada.
12. Smith Salazar. L. (2021, 23 de enero). La significación de los programas complementarios en la escuela primaria. [Ponencia]. Santiago de Cuba. Cuba. Acta 1 del Simposio Internacional de Comunicación Social.

Published

2022-04-25

How to Cite

, , & . (2022). The sociocultural context: alternative the knowledge of pedagogy personality santiaguera. Eloina Miyares: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 515–525. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5521

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)