Teaching experiences of national citizen observance of electoral control

Array

Authors

Keywords:

Teaching experiences; Observance; Electoral control

Abstract

The objective of the research is to socialize teaching experiences of national citizen observance of electoral control in Ecuador. Educational institutions are identified as those that leave traces in the members who go through them, not only learning but also legacies of the time and culture in which education is passed. Among the fundamental antecedents of the subject are Pichón (2017); Córdova (2020); Martínez (2020) who show paradigms of the pedagogical link with society and the role of the current teacher, however, do not reveal the most appropriate ways to achieve these ends. For the research development, various methods and techniques were used, such as synthesis, inductive-deductive analysis, documentary analysis, observation, interviews and surveys. The results obtained after the compliance process carried out from January to July 2021 are presented, as well as the actions carried out through a strategy aimed at teachers, to promote the university-society link.

References

1. Botero Quintero, S. (2017). Los nuevos desafíos educativos ante el mundo digital. Revista Gestión, Competitividad, Innovación. Barranquilla, Colombia.
2. Córdova Vianello, L. (2020). Manual del Observador Electoral. México: Instituto nacional electoral.
3. Cruz, N., Fernández, B., López, E., (2018). La formación de los profesionales de la Educación ante los retos de la Educación Superior Contemporánea. La Habana: Educación Cubana.
4. Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. México DF: Siglo XXI
5. Herbart, F. (2016). Pedagogía general derivada del fin de la educación. Madrid: Editorial La Lectura
6. Martínez Chacón, O. (2020). Diagnóstico y educación de las potencialidades creativas como dimensión de competencia profesional. Una propuesta Teórico - metodológica. (Tesis doctoral inédita). La Habana: Universidad de La Habana.
7. Pichón Riviére, E. (2017). Aplicaciones de la pedagogía social. Buenos Aires: Galerna.
8. Quiroga, A. (2020). Crisis, sujetos sociales, proceso y grupo. Buenos Aires: Paidós.
9. Rodríguez del Castillo, L. y Rodríguez Palacios, M. (2020). La proyección de la dirección pedagógica. La Habana: Editorial Gente Nueva.
10. UNESCO. (2019). Enseñanza y Aprendizaje: lograr la calidad para todos. Informe de seguimiento de la EPT en el mundo 2016 - 2019. Paris: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002256/225654s.pdf

Published

2022-01-15

How to Cite

(2022). Teaching experiences of national citizen observance of electoral control: Array. Maestro Y Sociedad, 19(1), 430–442. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5509

Issue

Section

Artículos