Contextualized actions for the formation of preventive culture in the students of the Universidad de Oriente
Array
Keywords:
University Extension, health education, preventionAbstract
Education for health is the main way to achieve changes in the issues and their responsibility in the defense of their own and collective health. In spite of the actions that have been carried out at the Universidad de Oriente, it has not yet been possible to perceive a transformation in the behavior of the students before the different risk factors, a behavior that denotes, in turn, a preventive culture based on in the assumption of health education postulates. In order to solve it, the following objective is proposed: the elaboration of contextualized actions for the formation of preventive culture in the students of the Universidad de Oriente. The empirical methods are suppose: scientific observation, survey, content analysis, expert criteria and multiple triangulation that allowed demonstrating the qualitative jump reached in the cognitive, affective and behavioral sphere as results obtained in the investigation.
References
2. Caballero Rodríguez, T. y Guzmán Miranda, O. (2013). La cultura preventiva, una alternativa a los problemas actuales de la educación de la conducta social. http://caribeña.eumed.net/cultura-preventiva/
3. Calzadilla G., Sánchez, L. (2018). Prevención, promoción y educación para la salud. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, mayo.
4. Cereijo Yánez, D. (2011). La Extensión Universitaria: su Dimensión Formativa desde la Participación Protagónica Estudiantil en Condiciones de Universalización. [Tesis de maestría, Universidad de Oriente].
5. Fuentes González, H. (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. CEES “Manuel F.Gran”.
6. González González, G. R. y González Fernández-Larrea, M. (2012). Programa Nacional de Extensión Universitaria. CD-ROOM Universidad 2012.
7. Haro Salazar M.E. (2017). La relación entre educación para la salud, la promoción de salud y la prevención del alcoholismo en estudiantes universitarios. https://definicion.de/plan-de-accion/ Actualizado 2013
8. Lescay Blanco, D. M. (2016). Modelo pedagógico de educación antialcohólica de las carreras pedagógica. [Tesis de doctorado, Universidad de Oriente].
9. MES. (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria. La Habana.
10. Moral Jiménez, M., (2008). Crítica a la visión dominante de salud-enfermedad desde la psicología de la vida cotidiana. Boletín de Psicología, (94), 85-104.
11. Palma Vaillant, P. (2001). Metodología de potenciación curricular para la enseñanza primaria. [Tesis de maestría, Universidad de Oriente].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.