Importance of the educational project in the management of educational institutions
Array
Keywords:
Educational project, educational management, director's leadership, organizational climate and educational serviceAbstract
The objective is to systematize theoretical and methodological routes on educational projects in school management. The analysis-synthesis method was used from a hermeneutical paradigm. The results confirm that the educational project allows optimizing means and resources, performance, responsibility and teamwork in school management, to develop institutional objectives in a planned manner. It is concluded that there is a relationship between educational project and school management, being a strategic planning instrument that requires an interdisciplinary approach to encompass a system of dimensions in the fields of teaching, labor research and school extension. Finally, it is found that educational projects have a positive impact on the comprehensive training of students.
References
2. Alemán, A. C., Medina, P., Deroncele, A. (2020). La calidad docente en un marco de equidad: balance de las políticas educativas y su contextualización en la realidad peruana. Revista Maestro y Sociedad, 17(4), 762-782.
3. Ascón Villa, J. E., García González, M. y Pedraza Dubernal, C. I. (2018). Las habilidades directivas en las instituciones de educación superior. Diseño estratégico con enfoque de liderazgo. Revista Científica Ecociencia, 5(2). https://doi.org/10.21855/ecociencia.52.61
4. Baeza, M. (2002). De las metodologías cualitativas en investigación científico social. Diseño y uso de instrumentos en la producción de sentido. Editorial de la Universidad de Concepción.
5. Batistón, V. y Ferreyra, H. A. (2005). Plan Educativo Institucional: diseño, ejecución, evaluación. (2ª reimpresión). Ed. Novedades Educativas.
6. Cantero, G. Celman, S. Equipo. 1999. Un análisis alternativo. Novedades Educativas. Nº 99: 12-13. Buenos Aires. Disponible en línea en: http://www. sepbcs.gob.mx/Carrera_Magisterial/Anto_Ges_ Esc.pdf (Acceso 04.09.2013).
7. Cárcamo V., H. (2005). Hermenéutica y análisis cualitativo. Revista de Epistemología de las Ciencias Sociales Cinta de Moebio, (23), 204-216. http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/moebio/23/carcamo.htm
8. Coronel, J. M. (2005). El liderazgo del profesorado en las organizaciones educativas: temáticas para su análisis e investigación. Revista Española de Pedagogía, (232), 471-490.
9. Cristancho, B. y Rojas, A. M. (2012). El desarrollo eficiente de las habilidades gerenciales como herramienta de gestión. Universidad Militar Nueva Granada.
10. Delfino, A., Terrero, Y. & Suzeta, L. (2015). El Proyecto Educativo: retos y perspectivas desde un enfoque interdisciplinar. EduSol, 15(50), 39-50.
11. Deroncele Acosta, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Revista Arrancada, 20(37), 211-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/331/233
12. Deroncele Acosta, A., Anaya Lambert, Y., López Mustelier, R., & Santana González, Y. (2021). Motivación en empresas de servicios: Contribuciones desde la intervención psicosocial. Revista Venezolana De Gerencia, 26(94), 568-584. https://doi.org/10.52080/rvgluzv26n94.7
13. Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021). El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Universidad Y Sociedad, 13(3), 172-188. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2088
14. Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021). La autonomía pedagógica como potencialidad formativa en los actores educativos del aula. Revista Conrado, 17(79), 225-233. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1717
15. Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords), LA COMUNICACIÓN ESPECIALIZADA DEL SIGLO XXI (pp. 53-77). Madrid, España: McGraw-Hill. ISBN: ISBN: 978-84-486-2434-7. https://bit.ly/3ANOsWw
16. Díaz, A. y Alvarado, J. V. (2012). Subjetividad política incorporada. Bogotá. Revista Colombiana de Educación, (63), 11-118.
17. Hoffman, K. y Bateson G., J. E. (2002). Fundamentos de Marketing de los Servicios. Ed. Thomson.
18. Instituto Peruano de Economía (2019). Apurímac: Indicadores educativos. https://incoreperu.pe/portal/index.php/noticias/item/44-apurimac-indicadores-educativos
19. Medina Zuta, P., Deroncele Acosta, A. (2019). La construcción científico-textual en el posgrado: el desafío de la transdisciplinariedad y la reflexividad. Revista Maestro y Sociedad, 16(4), 829-838. Recuperado de: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5015
20. Medina Zuta, P., Deroncele Acosta, A. (2020). La práctica investigativa dialógico-reflexiva para orientar la problematización como operador epistémico de la construcción científico-textual. Revista Inclusiones, 7(2), 160-174
21. Medina Zuta, P., y Deroncele Acosta, A. (2020). La práctica dialógico-reflexiva: una experiencia formativa en los procesos de construcción científico-textual en el postgrado. Órbita Pedagógica, 7(1), 37-46.
22. Meza, M. (2011). El proyecto educativo integral comunitario: un instrumento para la promoción de la participación del docente. Investigación y Postgrado, 26(1).
23. Minedu (2012). Resolución Ministerial N° 0547-2012-ED. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/167173-0547-2012-ed
24. Minedu (2013). LEY GENERAL DE EDUCACIÓN. Ley Nro. 28044. http://www.minedu.gob.pe/p/ley_general_de_educacion_28044.pdf
25. Minedu (2016) Guía para formular o implementar el Proyecto Educativo Institucional. Lima. Perú.
26. Minedu (2019). PISA: Perú sigue siendo el país de América Latina que muestra mayor crecimiento histórico en matemática, ciencia y lectura. http://umc.minedu.gob.pe/pisa-peru-sigue-siendo-el-pais-de-america-latina-que-muestra-mayor-crecimiento-historico-en-matematica-ciencia-y-lectura/
27. Minedu. (2001). Ley General de Educación No 23384 Ley del Profesorado No 24029. D.S. No 05-94-ED. D.S. No 023-2001-ED. Ministerio de Educación.
28. Minedu. (2019). Resolución viceministerial Nº 011-2019. Ministerio de educación.
29. Morejón, N. (2011). Los proyectos educativos en las universidades. La inclusión del propio estudiante como centro de los proyectos educativos. (s.e.).
30. Mosquera Mosquera, C. E. y Rodríguez Lozano, M. N. (2018). Proyecto educativo como fundamento para pensar la subjetividad política desde la cultura escolar. El Ágora USB, 18(1), 255-267. http://dx.doi.org/10.21500/16578031.2771
31. Muñoz Fortich, J. (1995). Instructivos para presentar proyectos educativos. Impresora del Caribe, Sincelejo.
32. Pariona Martínez J. (2015). Aplicación del Proyecto Educativo Institucional y la Gestión Pedagógica de las Instituciones Educativas Estatales Emblemáticas del nivel secundario de la Ugel N° 03. Lima, Perú. (Tesis de doctorado). Universidad Inca Garcilaso de La Vega.
33. Pérez Esclarín, A. (2004). Educación para globalizar la esperanza y la solidaridad. Ed. Estudio.
34. Pineda Acero, J. A. (2016). Diseño de proyectos educativos mediados por TIC: un marco de referencia. Opción, 32(10), 479-499.
35. Pizarro, N. (2019). Clima laboral del servicio asistencial y desempeño laboral de los trabajadores del hospital regional Virgen de Fátima Chachapoyas – 2018. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/ UCV/31301
36. Reyes, A. (2017). Administración de Recursos Humano, su proceso organizacional. Editorial Universitaria UANL. http://editorialuniversitaria.uanl.mx/index.php/2018/02/12/amadorsotomayor-administracion
37. Rimari. M. (2001). Planeamiento estratégico. PAME.
38. Rodríguez, E (2017). Micropolítica escolar y el liderazgo directivo en la escuela. Revista Educación, 41(1), 1-14. http://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v41n1/2215-2644-edu-41-01-00189.pdf
39. Rodríguez. J. (2015). Veinte años de la Ley General de Educación: resultados y posibilidades. Ed. Magisterio.
40. Ruiz, M. (2013). Liderazgo y responsabilidad educativa: el necesario liderazgo de directores y profesores en la educación. Revista Fuentes, (14), 85-104.
41. Sánchez Carreño, J. (2002). Una Nueva Reconceptualización de la Calidad Educativa y la Gestión Escolar. En: Encrucijada Educativa. Memorias de II Congreso Mundial de Educación Inicial. (16-24). AELAC.
42. Vera G., C. y Parra Sandoval, F. (1990). Microcentros y formación docente. Revista Colombiana de Educación, 21(4). http://www.pedagogica.edu.co/storage/rce/articulos/2122info.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.