Knowledge management and intellectual capital in a parochial educational institution in Lima

Array

Authors

Keywords:

Knowledge management, Intellectual capital, Knowledge society

Abstract

The present investigation was carried out with the objective of designing a knowledge management proposal in a parochial educational institution. The methodology was developed from a socio-critical paradigm, mixed approach and case study method. Results related to human capital were found, specifically: feeling of belonging; specialized training; teamwork and communication and knowledge exchange; Structural capital addressed: work processes, information and communication systems, management systems, technology, and relational capital examined: customer relationship processes, base of allies, collaboration with public administrations. This diagnosis helps to contextualize the state of the educational institution before the knowledge society, as a frame of reference to identify the areas of the organization, its actors and the potentialities for the management of intellectual capital.

References

1. Becerra, I., & Sabherwal, R. (2010). Knowledge Management Systems and Processes. New York: M.E.Sharpe.
2. Bentahar, O. & Cameron, R. (2015). Design and Implementation of a Mixed Method Research Study in Project Management. Electronic Journal of Business Research Methods, 13(1), 3-15.
3. Bolivar, A. (2007). El aprendizaje organizativo y el desarrollo de los centros educativos. Madrid: La Muralla.
4. Bornemann, M. & Wiedenhofer, R. (2014). Intellectual capital in education: a value chain perspective. Journal of Intelectual Capital, 15(3), 451-470. https://www.researchgate.net/publication/265857113_Intellectual_capital_in_education_a_value_chain_perspective/link/548ec0070cf214269f24662b/download
5. Bueno, E. et al. (2003). Gestión del conocimiento en universidades y organismos públicos de investigación. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
6. Bueno, E. et al. (2008). Génesis, concepto y desarrollo del capital intelectual en la economía del conocimiento: Una reflexión sobre el Modelo Intellectus y sus aplicaciones. Estudios de Economía Aplicada, 26(2), 43-63. www.redalyc.org/pdf/301/30113187003.pdf
7. Caballero, A. (2001). Las 4Cs de la gestión del conocimiento. Comunicación, Cultura, Conocimiento y Capital Intelectual. CEFGestión, (33), 1-20. cmapspublic2.ihmc.us/rid=1LT295VHG- 6D08XB.../4c%20de%20la%20gestion.pdf
8. Castro, E. (2010). El estudio de casos como metodología de investigación y su importancia en la dirección y administración de empresas. Revista Nacional de Administración, (2), 31-54. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3693387.pdf
9. Cheng, E. (2015). Knowledge Sharing for Creating School Intellectual Capital. Procedia- Social and Behavioral Sciences, (191), 1455–1459. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815025677
10. Del Canto, E. et al. (2014). Agentes generadores de innovación en las empresas: gestión del conocimiento y TIC’S. RAGC, 2(3), 72-88. www.fucamp.edu.br/editora/index.php/ragc/article/download/465/334
11. Deroncele, A. (2015). Estrategia educativa para la formación profesional integral del psicólogo en el contexto organizacional. https://bit.ly/3aDMnCd
12. Deroncele, A. (2017). Dinámica de la intervención psicosocial en el contexto organizacional. En el Libro: “Herramientas para la Intervención Psicosocial en el Desarrollo Humano en el Oriente Cubano, desde una Perspectiva Integradora”. ISBN: 978-3-6685-0565-0. Editorial GRIN VERLAG. Alemania, p.174. http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencion-psicosocial-en-el-desarrollo-humano-en
13. Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords), La comunicación especializada del siglo XXI (pp. 53-77). Madrid: McGraw-Hill.
14. Deroncele, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Revista Arrancada, 20(37), 211-225.
15. Deroncele, A., Anaya, Y., López, R. & Santana, Y. (2021). Motivación en empresas de servicios: Contribuciones desde la intervención psicosocial. Revista Venezolana de Gerencia, 26(94), 568-584. Recuperado de https://doi.org/10.52080/rvgluzv26n94.7
16. Deroncele, A., Gross, R. & Medina, P. (2021). El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Universidad y Sociedad, 13(3), 172-188. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2088
17. Deroncele-Acosta, A., Medina-Zuta, P., Goñi-Cruz, F. F., Montes-Castillo, M. M., Roman-Cao, E., & Gallegos Santiago, E. (2021). Innovación Educativa con TIC en Universidades Latinoamericanas: Estudio Multi-País. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.009
18. Drucker, P. (1994). The age of social transformation. Atlantic Monthly, (274), 53-80. http://homepages.se.edu/cvonbergen/files/2015/12/The-Age-of-Social-Transformation.pdf
19. Espinoza, R. (2003). Comunicación: Gestión y transferencia de capital intelectual en el contexto de la relación universidad-empresa. Visión Gerencial, 1(2), 34-44. www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/25038/2/articulo_4.pdf
20. Flores, C., Palavecino, R. & Montejano, G. (2012). Capital intelectual en la investigación universitaria: indicadores de capital humano. En Universidad Nacional de Catamarca, Producción Científica de la Facultad de Tecnología y Ciencias Aplicadas III (pp. 229-234). https://www.researchgate.net/publication/283710436_Capital_intelectual_en_la_investigacion_universitaria_indicadores_de_capital_humano
21. García, L. (2004). Estrategias de gestión para la capitalización del conocimiento en el contexto de la relación universidad-sector productivo. Educere, 8(27), 507-516. http://www.redalyc.org/pdf/356/35602709.pdf
22. King, W. (2009). Knowledge Management and Organizational Learning. En W. King (Ed.), Knowledge Management and Organizational Learning (pp. 3-13). www.uky.edu/~gmswan3/575/KM_and_OL.pdf
23. López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación, (4), pp. 167-179. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/1912/b15150434.pdf?sequence=1
24. López, R. Deroncele, A. Cardero, K., y Legra, K. (2017). Hacia un enfoque psicosocial efectivo de autodesarrollo del sujeto. La subjetividad y la organización laboral. En el Libro: “Herramientas para la Intervención Psicosocial en el Desarrollo Humano en el Oriente Cubano, desde una Perspectiva Integradora”. Editorial GRIN. Alemania, p.174. http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencion-psicosocial-en-el-desarrollo-humano-en
25. Minakata, A. (2009). Gestión del conocimiento en educación y transformación de la escuela. Notas para un campo en construcción. Sinéctica, (32), 1-21. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99812141008
26. Ministerio de Educación (2014). Encuesta Nacional a Docentes de Instituciones Públicas y Privadas. http://www.minedu.gob.pe/politicas/docencia/pdf/endo/cuestionario.pdf
27. Nonaka I. & Takeuchi, H. (1995). The Knowledge Creating Company. New York: Oxford University Press.
28. Proyecto Educativo Institucional (PEI), (2016). Lima. Recuperado de https://noezevallos.edu.pe/
29. Ramallo, M. & Roussos, A. (2008). Lo cualitativo, un modelo para la comprensión de los métodos de investigación. Buenos Aires: Universidad de Belgrano. http://www.ub.edu.ar/investigaciones/dt_nuevos/216_ramallo.pdf
30. Reglamento Interno. (2016). Lima: s.n. Recuperado de https://noezevallos.edu.pe/
31. Ríos, T. (2012). La Gestión del conocimiento y la educación superior universitaria. Gestión en el Tercer Milenio, 15(30), 43-48. revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/.../8797/7638
32. Sánchez, A., Melián, A. & Hormiga, E. (2007). El concepto de capital estructural y sus dimensiones. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 13(2), 97-111. www.aedem-virtual.com/articulos/iedee/v13/132097.pdf
33. Toffler, A. (1990). La tercera Ola. Barcelona: Plaza y Janes Ediciones S.A.
34. Unesco (2005). De la sociedad de la información a las sociedades del conocimiento. París: Ediciones UNESCO.

Published

2021-10-12

How to Cite

, , , & . (2021). Knowledge management and intellectual capital in a parochial educational institution in Lima: Array. Maestro Y Sociedad, 342–364. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5470

Issue

Section

Número Especial