ICT competences of directive teachers of public educational centers

Array

Authors

Keywords:

ICT skills, management, leadership, training

Abstract

This research was carried out with the objective of diagnosing the ICT competencies of school principals of public schools in the Educational District 09D08 of Guayaquil. A basic research was carried out from a qualitative study, based on a literature review and data collection through a field study where 44 managers were surveyed through two questionnaires designed to identify their level of integration of technological skills and the level of knowledge and usability of technological tools. The results show that not all managers are familiar with search engines and the web, need strategies for the publication of digital content and the design of virtual learning environments and the use of technological tools to help students develop critical thinking and build meaningful learning.

References

1. Bolívar, A. (2019). Una dirección escolar con capacidad de liderazgo pedagógico. Madrid: La Muralla.
2. Domingo Segovia, J. (2019). Una dirección escolar con capacidad de liderazgo pedagógico. Revista mexicana de investigación educativa, 24(82), 897-911.
3. Escofet, A., Gros, B., López, M. y Marimon-Martí, M. (2019). Percepción del profesorado sobre la integración de la tecnología en el espacio escolar. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 6, 37-47. http://dx.doi.org/10.6018/riite.360631
4. Fabara, M. (2015). La situación de los directivos de las instituciones educativas en el Ecuador. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/11036
5. Fernández, R. G., Ruiz, A. P., Gómez, E. L., y Palacios, S. G. (2019). Explorando el liderazgo pedagógico del docente: su dimensión formativa. Contextos educativos: Revista de educación, (24), 9-25.
6. Gambarte, M. I. G. (2019). Liderazgo pedagógico en educación secundaria: aportaciones desde la evaluación de burnout-resiliencia en docentes. Management, 7, 104-134.
7. García-Garnica, M., y Caballero, K. (2019). ¿La formación de los equipos directivos es suficiente para desempeñar prácticas eficaces de liderazgo pedagógico? Profesorado, 23(2), 83-106.
8. Hart, J. (2020). Top Tools for Learning 2020. Recuperado del sitio web: Centre for Learning y Performance Technologies – For Jane Hart's consultancy, workshops, online resources, and more.
9. Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill Education.
10. Hernández, C.; Arévalo, M. y Gamboa, A. (2016). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente en educación básica. Praxis y Saber, 7(14), 41-63.
11. Leiva-Guerrero, M. V., y Vásquez, C. (2019). Liderazgo pedagógico: de la supervisión al acompañamiento docente. Calidad en la Educación, (51), 225-251.
12. Mallma, A. C. C. (2019). Liderazgo pedagógico, nuevas perspectivas para el desempeño docente. Investigación Valdizana, 13(1), 51-60.
13. Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47.
14. Quico, G. A. V., Coaquira, T. J. C., Quico, A. F. V., y Torres, H. E. G. (2020). Liderazgo pedagógico en Arequipa-Perú: Competencias directivas. Revista de ciencias sociales, 26(2), 376-400.
15. Ritacco Real, M., y Amores Fernández, F. J. (2019). Capacidades del liderazgo pedagógico en la dirección escolar de centros ubicados en zonas de riesgo social: un estudio cualitativo. Revista mexicana de investigación educativa, 24(81), 375-402.
16. Rodríguez-Gallego, M. R., Sierra, R. O., y López-Martínez, A. (2020). La dirección escolar: Liderazgo pedagógico y mejora escolar. Revista de investigación Educativa, 38(1), 275-292.
17. Rodríguez-Revelo, E. (2017a). Función directiva y estilos de liderazgo educativo. Términos no sinonímicos, sino complementarios. Alternativas, 18(3), 5-18.
18. Rodríguez-Revelo, E. (2017b). La dirección escolar en Ecuador: breve investigación exploratoria. Revista Ciencia UNEMI, 10(25), 79-88.
19. Unesco. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. Disponible en Web: http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/EstandaresDocentesUnesco.
20. Unesco. (2019). Necesaria la educación STEAM+H para cultivar un pensamiento y habilidades transformadoras, innovadoras y creativas para avanzar hacia un desarrollo sostenible. Segundo Foro Internacional Vanguardia en la Educación 2019. https://bit.ly/36a00Vf

Published

2021-10-12

How to Cite

, , & . (2021). ICT competences of directive teachers of public educational centers: Array. Maestro Y Sociedad, 330–341. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5469

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)