Didactic Alternative of citizenship training from the teaching lf history, impact on students

Array

Authors

Keywords:

Citizen Training, Didactic Alternative, Teaching History

Abstract

This article describes the results in the implementation of a didactic Alternative was implemented consisting of an activity guide for second and third year students of Medicine in museums and historical spaces with the aim of to contribute to their citizenship formation through the opportunities offered by History classes. Objective: Strengthen the citizenship training of second and third year medical students. The Alternative presented is novel, since the faculty under study had never carried out activities of this type, nor do there be any evidences of similar alternatives in other faculties. It was developed in three courses consecutive and contributed to greater motivation for the subject; the criteria offered by the students were positive and the quality of the academic results was superior. This demonstrates the impact caused by this Alternative.

References

1. Almeida Hidalgo, L., Jiménez, M. (2020). Enseñanza de la historia y concepciones de ciudadanía en las prácticas de profesores en formación. Sophia Austral. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-56052020000200179
2. Ávila Maldonado, L. (2017). El Patrimonio Cultural y la enseñanza de la Historia Local en la formación del estudiante universitario. Maestro y Sociedad. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1981
3. Corría Iglesias, R., Videaux Videaux S. (2019). Referentes históricos del tratamiento a las expresiones del patrimonio cultural inmaterial en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en la Educación Preuniversitaria. ROCA. Revista Científico Educacional de la provincia de Granma. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7121636
4. Garófalo Fernández, N, Ferreiro González, J,. O’Farril, Z. (2001). Programa de la disciplina Historia de Cuba. Recuperado de http://uvsfajardo.sld.cu/sites/uvsfajardo.sld.cu/files/programa_disciplina_historia_de_cuba_.doc.pdf
5. Garriga, María Cristina; Morras Valeria y Pappier, Viviana. (2013). La enseñanza de la historia, los jóvenes y la política. Práxis Educativa (Brasil), Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/894/89428764009.pdf
6. Hernández Salgado, A. M., et al. (2012). Enseñar historia de Cuba en ciencias médicas: un compromiso y un reto. Revista Habanera de Ciencias Médicas. Recuperado de: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=46663
7. Jiménez Berenguel, C., Tejeda García, N. y Quincoses Genis, A. (2018). Alternativa didáctica para la vinculación de la historia nacional y local. Revista. Educación y Sociedad. Recuperado de http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/964
8. Linares, C., Virginia, C. (2017). Los jóvenes y la historia: El sentido de la enseñanza y el aprendizaje de la Historia para los jóvenes estudiantes de Brasil, Argentina, Uruguay y Chile. Clío &Asociados. La historia enseñada. Recuperado de https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/6491
9. Plá, S. (2017). Historia y ciudadanía en el bachillerato mexicano. Una mirada desde la pedagogía por la justicia social. Diálogo Andino. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812017000200033
10. Rodríguez Fernández, Nancy, Leal García, Elizabeth y Jiménez Lastre, Isabel. (2016). Reforzar la formación ciudadana: un imperativo de los tiempos actuales en la educación cubana. EDUMECENTRO. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000700013
11. Rojas González, C., Rojas, Carballo, N. (2020). La enseñanza de la historia y la formación de habilidades en el maestro primario. Mendive. Revista de Educación. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962020000200179

Published

2021-07-08

How to Cite

(2021). Didactic Alternative of citizenship training from the teaching lf history, impact on students: Array. Maestro Y Sociedad, 18(3), 1160–1168. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5401

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)