Didactic Units of Organic and Biological Chemistry for students of Engineering in Agronomy
Array
Keywords:
blended modality, didactic units, learning to learn, Organic and Biological ChemistryAbstract
Taking into account the need to raise quality in the particular processes that take place in the Municipal University Center in Palma Soriano city, a methodological didactic work tool is proposed for the teaching-learning process of the Organic and Biological Chemistry subject. The work was focused on the development of teaching units based on the principles of Learning to Learn to enhance the effective development of this process in students of the blended modality of the Engineering in Agronomy degree. To collect information, student surveys were conducted before and after applying the designed strategy. The relevance of the didactic units was assessed by means of expert judgment. By comprehensively analyzing the results of the instruments, it could be seen that the designed strategy constitutes a methodological alternative that allows developing skills for self-learning in the conditions of universalization.
References
2. Becerra, M. J., La O, A. et al. (2006). Habilidades para el aprendizaje en la Educación Superior. La Habana: Editorial Félix Valera.
3. Cepero, A., Leonar, B., García, L., y González, M. (2016). Motivación del proceso de enseñanza aprendizaje de la Bioquímica Médica con el uso de la tecnología educativa. Recuperado de http://www.morfovirtual2016.sld.cu/index.php/Morfovirtual/2016/paper/view/27
4. Díaz, T. (2007). Experiencias de la aplicación del modelo semipresencial en la UPR: la unidad didáctica desde objetos de aprendizajes y su impacto en las formas semipresenciales en las asignaturas. Avances, 9(4).
5. García, C. (2019). Los modelos de aprendizaje como herramientas y técnicas para potenciar la trayectoria académica del universitario. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3).
6. García Aretio, L. (2020). Una Unidad Didáctica, un Tema, una Lección…, en formato digital. Recuperado de https://aretio.hypotheses.org/1933.
7. Gutiérrez, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar. Su relación con el desarrollo emocional y “aprender a aprender”. Tendencias Pedagógicas, 31, 83-96.
8. Infante, J., e Izquierdo, J. M. (2011). Unidad Didáctica. Guía de estudio de la asignatura Química General I para la carrera de Ingeniería Química. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
9. Maestre, D. (2017). Didactic Units and Multimedia Materials as Useful Tools for a Virtual Platform (Tesis de pregrado). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia.
10. MES. (2007). Orientaciones para la elaboración de la guía de estudio. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
11. Morchio, I.L. (2015). Aprender a aprender como meta de la Educación Superior. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Teseo.
12. Rodriguez L. et al. (2020). O uso de sequências didáticas no ensino de Química: proposta para o estudo de modelos atômicos. Revista Brasileira de Extensão Universitária. 11(2), 177-188. Recuperado de: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/
13. UO. (2018). Manual de Normas y Procedimientos de la Vicerrectoría Docente. Vicerrectoría Docente. Dirección de Formación de Pregrado
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.