The bioethic-environmental formation of Biology pre-university teachers

Array

Authors

Keywords:

strategy, bio-ethic-environmental, formation

Abstract

This article is aimed at showing the result obtained from an investigation carried out in three pre-university schools, where a diagnosis was applied, so as to evaluate their Biology professor’s environmental-bio-ethic formation, through the use of a group of empiric methods, such as: observation, surveys, interviews, studies of documents; and others belonging to the theoretical level, such as: analysis- synthesis, inductive–deductive and the holistic-dialectical method, which provided as its principal result: the elaboration of a pedagogical strategy with the purpose for improving the environmental-bio-ethic-formation in the already-mentioned professors.

References

1. Aliciardi, M. B. (2009) ¿EXISTE UNA ECO-BIOÉTICA O BIOÉTICA AMBIENTAL? Revista Latinoamericana de Bioética, 9(1), 8-27. Recuperada de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=127020308002
2. Bárcena, A. et al. (2020). La emergencia del cambio climático en América Latina y el Caribe: ¿seguimos esperando la catástrofe o pasamos a la acción? Libros de la CEPAL, (160).
3. Benítez. (2017). Relaciones entre los Sistemas de Evaluación de Impacto Ambiental, el Desarrollo Sustentable y los aspectos bioéticos. Rev. Tekhné. 20(2), 75-77.
4. Capó, A. (2015). Bioethical Proposals regarding the Environment. Revista Centro Universitario São Camilo, 8(1), 46-52. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28337408
5. Gracia, D. (2004). La enseñanza de la bioética. Recuperado de http://www.bioetica.ops-oms.org/
6. Lestapier Reyes,T. M. (2019). La educación en desastres naturales en la formación de estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación. (Tesis de doctorado). UCP Frank País, Santiago de Cuba, Cuba.
7. López San José, M. A. et al. (2019). Estrategia ambiental para el desarrollo sostenible desde el Centro Universitario del Mnicipio San Luis. Recuperado de https://editoraitacaiunas.com.br/produto/horizonte-sul-sul-compartilhando-saberes-entre-brasil-cuba-e-mocambique
8. Parada Ulloa, A. (2008). Estrategia educativa para la formación de actitudes ambientales en los estudiantes de secundaria básica. (Tesis de doctorado). UCP Frank País, Santiago de Cuba, Cuba.
9. Paz Aguilera, A. (2011). El rol de la Filial Pedagógica, San Luis en la Potenciación de la Dimensión Ambiental. Recuperado de http://www.eumed.ned/rev/oldles/09/index.htm
10. Potter, V. R. (1998). Bioética puente, bioética global y bioética profunda. Cuadernos del Programa Regional de Bioética, (7).
11. Roque Molina, M. (2005). Elementos teórico‐metodológicos para la introducción de la dimensión ambiental en los sistemas educativos. La Habana: Biblioteca digital pedagógica. IPLAC.
12. Santos Abreu, I. y Betancourt Rodríguez, M. (2013). Precisiones acerca de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en la educación superior pedagógica y las escuelas pedagógicas. (s.p.e.).
13. Sarmiento Medina, P. J. (2013). Bioética ambiental y ecopedagogía: Una tarea pendiente. Acta Bioética, 19(1), 29-38. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28337408
14. Sierra Salcedo, A. R. (2008). La estrategia pedagógica, su diseño e implementación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
15. Silva Pimentel, M. A., Lopes San Jose, M. A. y Guillen Cerpa, S.(2019). Educación ambiental para el desarrollo sostenible: enfoque desde San Luís, Santiago de Cuba. RELATOS DE EXPERIÊNCIA. RPEP. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. DOI: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4051
16. Velázquez Labrada, Y. (2016). Modelo pedagógico de formación holística ambiental en los estudiantes de carreras pedagógicas del área de Ciencias Naturales. (Tesis de doctorado). UCP Frank País, Santiago de Cuba, Cuba.

Published

2021-03-28

How to Cite

, , , & . (2021). The bioethic-environmental formation of Biology pre-university teachers: Array. Maestro Y Sociedad, 18(2), 426–439. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5349

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)