Assessment of the Analytical Chemistry program of the course by meeting in the Clinical Bioanalysis career
Array
Keywords:
Analytical chemistry, Clinical bioanalysis, Medical education, cuban medicineAbstract
The objective of the research was to evaluate the program of the Analytical Chemistry subject of the course by meeting in the Clinical Bioanalysis career. A pedagogical research was carried out in the period from July to September 2020, in the Technological Faculty belonging to the University of Medical Sciences, of Camagüey. Theoretical methods were used for the argumentation of the referents of the subject under investigation. From the empirical methods, the documentary analysis, the student survey and the teacher interview were used. It is concluded that the assessment of the Analytical Chemistry program allows its systematic improvement by the teachers of the subject group.
References
2. Kuzmina, N. V. (1970). Metódicas investigativas de la actividad pedagógica. Rusia: Leningrado.
3. López, A. & González, V. (2002). La técnica de Iadov. Una aplicación para el estudio de la satisfacción de los alumnos por las clases de Educación física. Revista Digital, 8(47). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd47/iadov.htm
4. Magdariaga, V. E., Medina, M. & Díaz, M. (2018). Comportamiento histórico de una cultura de Seguridad y Salud en el proceso de enseñanza aprendizaje de la disciplina Química Analítica. Revista Maestro y Sociedad, (Número Especial 3), 151-159. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3622/3180
5. Martínez, L., Valledor, R. F. & Ávila, Y. C. (2019). Las redes sociales de internet para la gestión del conocimiento en el contexto de la educación superior. Tecnología Educativa, 4(1), 25-31. Recuperado de https://tecedu.uho.edu.cu/index.php/tecedu/article/view/107/89
6. Mezquia, N., Pérez, T., Pozo, S. M., Betancourt, I., González, I. & Martínez, A. (2019). Análisis del programa Propedéutica Clínica y Semiología Médica. Una metodología estructurada por pasos. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 18(1), 114-125. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2019000100114
7. Panchi, R. A. (2019). Índice de Satisfacción del Modelo de Formación Dual en los Alumnos de la Carrera de Logística Multimodal del IST Cotopaxi en Base a la Técnica V.A. IADOV. Revista Tecnológica Amazónica, 1(2), 18-21. Recuperado de http://www.itsfo.edu.ec/documentos/2.-RTA-1S-2019.pdf#page=24
8. Roque, Y., García, A. & Maldonado, A. E. (2019). Nivel de satisfacción con la estrategia de investigación científica en una facultad de la Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(18), 177-191. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2448-85502019000100177&script=sci_arttext
9. Rosell, W. & González, A. (2012). Criterios de clasificación y selección de los medios de enseñanza. Educ Med Super. 26(2), 343-348. Recuperado de http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200015&lng=es&nrm=iso
10. Salcedo, M. A., Ulloa, U., Salcedo, J. P. & Velasco, I. J. (2019). Evaluación del grado de satisfacción en alumnos y docentes del programa académico: Licenciatura en Contaduría. Revista EDUCATECONCIENCIA, 24(25), 121-134. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2227-18992019000100116&script=sci_arttext&tlng=en
11. Sánchez, Z. (2017). Programa de la asignatura Química analítica para curso por encuentro, carrera Bioanálisis clínico. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.
12. Valdés, M., Monteagudo, J. F. & Núñez, A. (2018). El diagnóstico para el trabajo en equipo en la docencia en Cultura Física. Rev Podium. 13(2), 139-149. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522018000200139
13. Valdés, M., Wong, A. & Zangróniz, G. (2018). Estudio de la satisfacción de estudiantes de la Facultad Preparatoria con el programa de Química. Panorama. Cuba y Salud, (13), 523-527. Recuperado de http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1098/pdf_144
14. Vergara, I., Hernández, C.M. & Travieso, N. (2018). Resultados de la implementación de la metodología con enfoque investigativo en tecnología de la salud. Revista Maestro y Sociedad. (Número Especial I Simposio Internacional de Ciencias Pedagógicas), 123-135. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3405/3017
15. Ymas, Y. (2017). Crítica al trabajo de orientación profesional vocacional en el segundo año de la carrera de Agronomía. EduSol, 17(60), 104-113. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6057962.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.