Promotion of the specialty of Comprehensive General Stomatology during the course of COVID-19
Array
Keywords:
Comprehensive General Stomatology; COVID-19; Formation process; Specialty; State examsAbstract
A retrospective longitudinal descriptive observational study was carried out at the University of Medical Sciences of the Sancti Spíritus province of the results of the state exams of the April-May and October-November 2020 calls, with the aim of describing the results of the state exams of the specialty of Comprehensive General Stomatology in times of pandemic in Sancti Spíritus. The study universe consisted of 12 residents examined in the April-May 2020 call and 49 in the October-November 2020 call, with prior consent to carry out the examination in the agreed ways in relation to the hygienic-epidemiological situation that it was happening at the moment. The exams were carried out in the accredited educational assistance services of the province. The variables were studied: promotion, place of origin of residents and call according to academic years. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, to study the various bibliographies consulted; inductive-deductive, for the assessment of the literature reviewed and the correct interpretation of the data and empirical methods such as the review of documents.
References
2. Borges Jorge, Z., Peralta Castellón, L., Sánchez Rivas, E., & Pérez Rodríguez, R. (2020). Educación a distancia: reflexiones desde la obra del Dr. Juan Virgilio López Palacio. EDUMECENTRO, 12(2), 190-211. Recuperado de http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1520
3. Cepero Santos, A., & González Ávila, Y. (2016). La odontogeriatría en la especialidad de estomatología general integral: una nueva propuesta. Medimay, 23(1), 5-17. Recuperado de http://medimay.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/992
4. Colectivo de autores. (2017). Programa Nacional de Atención Estomatológica Integral. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.
5. Gispert Abreu, E. (2020). Abordaje de la salud bucal en Cuba. Odontología Sanmarquina, 23(2), 197-202. Doi: https://doi.org/10.15381/os.v23i2.17765
6. Iglesias León, M., Mur Villar, N., Cortés Cortés, M., Diaz Quiñones, J., & San Juan Bosch, M. (2020). Formación doctoral en la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos utilizando las vías no presenciales, en tiempos de la COVID-19. Medisur, 18(3), 404-409. Recuperado de http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4706
7. López Cruz, E., Legañoa Alonso, J., Peraza Gutierrez, L., & Peraza Sanfeliz, E. (2014). Calidad de la evaluación estatal en estomatología. Rev Cubana Estomatol, 51(4), 27-32. Recuperado de http://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/291
8. López-Vantour, A. C. (2019). Estado del proceso de formación del especialista de Estomatología General Integral en Santiago de Cuba. Maestro y Sociedad, 16(1), 156-164. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4855
9. MINSAP (2020). Resolución No. 82/2020. Gaceta Oficial, 98(19). Recuperado de https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2020-ex19_0.pdf
10. MINSAP. (2019). Resolución No. 140 de 2019. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. 2019. Gaceta Oficial, 65 (140). Recuperado de https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior
11. MINSAP. (2020). Indicaciones para la reorganización del Proceso Docente Educativo (PDE) en los Centros de Educación Médica Superior. La Habana: MINSAP.
12. Salas Perea, R., Quintana Galende, M., & Pérez Hoz, G. (2016). Formación basada en competencias en ciencias de la salud. Medisur, 14(4), 456-463. Recuperado de http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3363
13. San Juan Bosch, M., García Núñez, R., Mur Villar, N., Falcón Hernández, A., & Díaz Brito, A. (2020). Experiencias y alternativas académicas de la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos durante la COVID-19. Medisur, 18(3), 410-415. Recuperado de http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4712
14. Seguí Ulloa, A., Barciela González Longoria, M., Valdivié Provenza, J., & Grau León, I. (2014). Perfeccionamiento del plan de estudio de la especialidad de Estomatología General Integral. EducacióN MéDica Superior, 28(2). Recuperado de http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/272
15. Serra Valdes, M. (2018). La investigación en la formación de profesionales y en el profesorado de las ciencias médicas. EducacióN MéDica Superior, 31(4). Recuperado de http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1194
16. Sierra Eupierre, Y., Castellano Mesa, E., & García Pérez, Y. (2013). Preparación de los docentes para dirigir el proceso de enseñanza aprendizaje utilizando niveles de asimilación. EDUMECENTRO, 5(3), 95-107. Recuperado de http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/289
17. Yu Parra, M., Sánchez Pérez, M., & Martínez Uriarte, E. (2018). El examen estatal teórico en la especialidad de Medicina General Integral. Revista Cubana De Medicina General Integral, 34(1). Recuperado de http://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/351
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.