Historical empathy teaching of the History of Cuba and the training of the university professional from José Marti´s perspective

Array

Authors

Keywords:

the teaching-learning process of History, university professional training, teaching tools, historical empathy, Martian work

Abstract

This article is the result of research carried out and contributes to solutions to the didactics of history regarding the cognitive-affective nexus that should prevail in any training process and that from José Marti´s perspective impact on the attitudinal, from an ethics and axiology engaged. Historical empathy is an essential didactic tool in the process of training the university professional, its use allows the solution of dissimilar professional problems that are manifested today in the teaching-learning process of History. In the Martian work, his presence and effective use is discovered that becomes a guide, the unit of “reason and emotion” as he conceived it becomes a didactic transposition from historical science and emerges as fundamental in the aforementioned process.

References

1. Arias, S. (2012). Un proyecto martiano esencial La Edad de Oro. La Habana: Centro de Estudios Martianos.
2. Bestard, B. (2018). La empatía histórica desde las potencialidades de la perspectiva de José Martí en la formación del profesional de la educación. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
3. Espinosa, R. (2015). Transposición histórico-pedagógica a la didáctica de la historia. Consideraciones teóricas y prácticas en la formación del profesional de la educación. Santiago de Cuba: Congreso Provincial de Historia UNHIC.
4. Martí P., J. (1975). Obras Completas. (Tomos 4-20). La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
5. Mendoza, L. (2008). Cultura y valores en José Martí. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
6. Mengana, W. (2015). La historia local en el desarrollo de la cultura histórico profesional pedagógica. (Tesis doctoral). UCP. “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.
7. Muradás, J. (2008). La formación humanística del profesor de preuniversitario del área de humanidades, desde la perspectiva martiana, para la docencia de la historia. (Tesis Doctoral). UCP. “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.
8. RAE. (2019). Diccionario Electrónico de la Lengua Española. Recuperado de https://dle.rae.es/empatía
9. Reyes, J I. et al. (2006). Enseñar y educar desde la historia. [CD-Rom].
10. Saiz, J. (2013). Empatía histórica, historia social e identidades: pensar históricamente la conquista cristiana de Valencia musulmana con estudiantes de 2” ESO Clio, 39. Recuperado de http://clio.rediris.esLIO

Published

2020-11-18

How to Cite

, & . (2020). Historical empathy teaching of the History of Cuba and the training of the university professional from José Marti´s perspective: Array. Maestro Y Sociedad, 309–321. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5295