System of actions to systematize the algebraic contents in the Mechanical Engineering Degree
Array
Keywords:
Action System, students, directional derivative, gradient vectorAbstract
This research has as aim to devise a system of actions to systematize the algebraic contents of Algebra Lineal subject, given in the first semester of first year in Mechanical Engineering Degree, to help the learning process of directional derivatives and gradient vector calculation in Mathematics II subject, given in the later semester. For that, it was selected a sample of Mechanical Engineering students of first year; the methodological indications, the systems of skills and knowledge of “Mathematics II” subject were analyzed; and they were conducted interviews to teachers. From these preliminary results, it was elaborated a system of actions to apply, that it was subjected to valuation using empirical methods, being proven that this it contributes to correct application of directional derivatives and gradient vector concepts in the solution of engineering problems.
References
2. Colectivo de autores. (2007). Documentos Plan de Estudios “D”, carrera Ingeniería Mecánica. La Habana: MINED.
3. Demidovich, B. (1967). Problemas de ejercicios de análisis matemáticos. (pp. 206-208). Moscú, Rusia. Editorial Mir.
4. Núñez, J. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana, Cuba. Editorial Félix Varela.
5. Stewart, J. (2006). Cálculo con Trascendentes Tempranas. Parte 3. La Habana, Cuba. Editorial Félix Varela.
6. Stivens Destrades, J. (2016). Estrategia metodológica para la sistematización del contenido matemático en la formación inicial del profesional con perfil Matemática-Física. (Tesis de Maestría). Universidad de Oriente Sede ‟Frank País García”. Santiago de Cuba, Cuba.
7. Swokowski, E. (1989). Cálculo con Geometría Analítica. México: Editorial Iberoamérica.
8. Compartir Palabra Maestra. (2017). La importancia de la sistematización. Recuperado de https://www.compartirpalabramaestra.org/actualidad/blog/la-importancia-de-la-sistematizacion.
9. Pérez Ricardo, G. M. (2010). La sistematización del aprendizaje de la Aritmética en la educación secundaria básica. (Tesis de Maestría). Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.
10. Fautino, A., Pérez Sánchez, N & Diéguez Batista, R. (2019). Formación matemática sistematizada a partir del enfoque ciencia, tecnología y sociedad, en el perfil ingenieril. Revista Educación, 43(1). Recuperado de http://www.redalyc.org/articlo.oa?id=44057415006
11. Farit Rubio M., J., Estrada Aguilera, P., & Ramos Granado, I. (2017). Una concepción y modo de gestión didáctica de la matemática en la carrera de ingeniería civil. Transformación, 13 (1), 114-129. Recuperado en de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552017000100012
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.