System of actions to systematize the algebraic contents in the Mechanical Engineering Degree

Array

Authors

Keywords:

Action System, students, directional derivative, gradient vector

Abstract

This research has as aim to devise a system of actions to systematize the algebraic contents of Algebra Lineal subject, given in the first semester of first year in Mechanical Engineering Degree, to help the learning process of directional derivatives and gradient vector calculation in Mathematics II subject, given in the later semester. For that, it was selected a sample of Mechanical Engineering students of first year; the methodological indications, the systems of skills and knowledge of “Mathematics II” subject were analyzed; and they were conducted interviews to teachers. From these preliminary results, it was elaborated a system of actions to apply, that it was subjected to valuation using empirical methods, being proven that this it contributes to correct application of directional derivatives and gradient vector concepts in the solution of engineering problems.

References

1. Ayres, F. (1989). Cálculo Diferencial e Integral. (pp. 278). Madrid, España. Editorial McGraw-Hill.
2. Colectivo de autores. (2007). Documentos Plan de Estudios “D”, carrera Ingeniería Mecánica. La Habana: MINED.
3. Demidovich, B. (1967). Problemas de ejercicios de análisis matemáticos. (pp. 206-208). Moscú, Rusia. Editorial Mir.
4. Núñez, J. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana, Cuba. Editorial Félix Varela.
5. Stewart, J. (2006). Cálculo con Trascendentes Tempranas. Parte 3. La Habana, Cuba. Editorial Félix Varela.
6. Stivens Destrades, J. (2016). Estrategia metodológica para la sistematización del contenido matemático en la formación inicial del profesional con perfil Matemática-Física. (Tesis de Maestría). Universidad de Oriente Sede ‟Frank País García”. Santiago de Cuba, Cuba.
7. Swokowski, E. (1989). Cálculo con Geometría Analítica. México: Editorial Iberoamérica.
8. Compartir Palabra Maestra. (2017). La importancia de la sistematización. Recuperado de https://www.compartirpalabramaestra.org/actualidad/blog/la-importancia-de-la-sistematizacion.
9. Pérez Ricardo, G. M. (2010). La sistematización del aprendizaje de la Aritmética en la educación secundaria básica. (Tesis de Maestría). Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.
10. Fautino, A., Pérez Sánchez, N & Diéguez Batista, R. (2019). Formación matemática sistematizada a partir del enfoque ciencia, tecnología y sociedad, en el perfil ingenieril. Revista Educación, 43(1). Recuperado de http://www.redalyc.org/articlo.oa?id=44057415006
11. Farit Rubio M., J., Estrada Aguilera, P., & Ramos Granado, I. (2017). Una concepción y modo de gestión didáctica de la matemática en la carrera de ingeniería civil. Transformación, 13 (1), 114-129. Recuperado en de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552017000100012

Published

2020-11-17

How to Cite

, , & . (2020). System of actions to systematize the algebraic contents in the Mechanical Engineering Degree: Array. Maestro Y Sociedad, 17(4), 987–998. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5292

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)