Glossary for the use of the Cuadernos Martianos I of primary education

Array

Authors

Keywords:

glossary, pedagogical thinking, mother tongue, José Martí, Cuadernos Martianos I.

Abstract

In this work the characteristics of a glossary of terms used by José Martí in the Cuadernos Martianos I are exposed, in whose elaboration the principles of modern lexicography and the theoretical conception of the Master about the importance of active and creative learning were taken into account , and its possibilities of application in the teaching of the mother tongue. Surveys were applied to schoolchildren and teachers in order to verify the use given to the Martian Notebooks in primary education, to detect the main difficulties in this regard and, in the case of schoolchildren, to check the level of understanding of the Martian lexicon present in the works contained in this book. The results of the study demonstrated the need for a linguistic tool such as the one proposed, which will allow schoolchildren to improve their understanding of Martian texts and oral and written expression.

References

1. Centro de Estudios Martianos. (2002). José Martí. Obras Completas. Edición Crítica (Tomos I-VI). La Habana: Centro de Estudios Martianos.
2. Espinal L., N. L., Cuevas C., Y. y Donatién C., Y. (2003). Glosario al Cuaderno Martiano I. [Cd-Rom]. VIII Simposio Internacional de Comunicación Social.
3. Martí P., J. (1975). Obras Completas. (Tomos 1-28). La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
4. Palacios A., A. G. (2014). Concepción didáctica para la comprensión de textos martianos en escolares de cuarto grado de la educación primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas, Holguín, Cuba. Recuperado de https://repositorio.uho.edu.cu/jspui/bitstream/uho/5041/1/tes.pdf
5. Quesada R., J. (2019). Creatividad e innovación en la enseñanza-aprendizaje de las disciplinas humanísticas. Recuperado de http://cict.umcc.cu/repositorio/directorio_eventos/Humanistica%202019/res/_Josefa_Quesada_colon_.pdf
6. Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española. 23. ª ed., Madrid: Espasa. Recuperado de https://www.rae.es/obras-academicas/diccionarios/diccionario-de-la-lengua-espanola
7. Vidal, M. M. (2005). Aproximación al Cuaderno Martiano I en la enseñanza preescolar a través de la conversación y el cuento. EduSol, 5(12). Recuperado de http://edusol.cug.co.cu/index.php/Edu Sol/article/view/588
8. Vega A., F. y Rodríguez R., E. E. (2019). Metodología para la educación familiar en la formación martiana de escolares primarios cubanos. Caso Maguaro. Revista Universidad y Sociedad, 11(4). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-362020190004001 24
9. Vitier, C., García M., F. y De Armas, E. (2001): José Martí. Poesía Completa. Edición Crítica. La Habana: Editorial Letras Cubanas.
10. Vitier, C. y García M., F. (1995). Cuadernos Martianos I. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2020-10-12

How to Cite

(2020). Glossary for the use of the Cuadernos Martianos I of primary education: Array. Maestro Y Sociedad, 11–22. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5259