The mediator teacher for conflict management in Integral Training Schools

Array

Authors

Keywords:

conflict, teacher, educational work, mediation, behavior disorder

Abstract

In the educational field, education professionals, especially those of the Integral Training Schools, are looking for new ways to handle the conflict, adapting them to the new dynamic of current coexistence, which demands, not only to achieve the desired objectives, but the development of appropriate interpersonal relationships as the basis of a peaceful, non-violent and respectful coexistence with others, in working with younger students who have behavioral disorders evaluated in the third category. The objective is analyze the possibilities offered by conflict mediation to the work of the professional educational community for the management of conflicts that arise between students with behavior disorders of the Integral Training Schools. For this, different scientific methods were used, both theoretical and empirical, such as synthesis-analysis, observation and the criteria of specialists. The research pays to the “Guiding. Educational orientation and integral training of students”.

References

1. Alcover, C. (2006) La mediación como estrategia para la resolución de conflictos: una perspectiva psicosocial. España: (s.e.).
2. Aldana, M. (2017). La competencia profesional Manejo pedagógico de conflictos escolares en la formación inicial del Licenciado en educación. Pedagogía-Psicología. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
3. Arrate, D. (2018). Manual de técnicas para el manejo pedagógico de conflictos escolares en la escuela primaria. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
4. Cardona, R. A. (2018). La resolución de conflictos en centros educativos. (Tesis de maestría). Universidad Pedagógica Francisco Morazán, Tegucigalpa, Honduras.
5. Fuente, M. (2001). La mediación en la resolución de conflictos escolares. La Habana: Ed. Félix Valera.
6. Fuente, M. (2007). Mediación en la solución de conflictos. La Habana: Publicaciones Acuario.
7. Ibarra, L. (2007). Los conflictos escolares: un problema de todos. La Habana: Publicaciones Acuario.
8. Infante R., A. (2014). La formación permanente del personal docente y educativo de la escuela de formación integral, para atender la diversidad de los escolares con trastornos de conducta. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
9. Kreidler, A. (2011). Resolución de conflictos en la comunidad educativa formando aulas pacíficas. La Habana: Editorial UH.
10. Picard, Ch. (2002). La mediación en conflictos interpersonales y de pequeños grupos. La Habana: Ed. Félix Varela.
11. Polifzuk, S. (s.f.). La mediación de los conflictos escolares: un abordaje desde la producción de los docentes. [Cd-Rom].
12. Ponce, T. (2008). La mediación escolar en los centros educativos. España: (s.e.).
13. Prada, J. y López, J. (2006). La mediación como estrategia de resolución de conflictos en el ámbito escolar. Madrid: (s.e.).

Published

2020-10-06

How to Cite

(2020). The mediator teacher for conflict management in Integral Training Schools: Array. Maestro Y Sociedad, 17(4), 828–841. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5251

Issue

Section

Artículos