Sociopolitical, academic and extension characterization of 4th year medical students
Array
Keywords:
Educative work, Extensionist, Academic, Professor GuideAbstract
Was carried out a traverse descriptive study, with the objective of characterizing the students of the 4to year of the career of medicine ability 1 of Santiago from Cuba in the course 2019-2020, keeping in mind some academic variables, extensionist and sociopolitical that allow to design a group of tasks guided to the formation of a professional of the health. The studied population was 562, with 58% of the feminine sex, the Cuban students represent 69,4%, they are student’s assistants 22,1%, and they integrate the movement Mario Muñoz 8,4 % and 30,07% they militate in the Union of communist youths. Academically 4,6% has unfavorable academic antecedent and 26 promoted with haulages. They participate sport disciplines 18,7%, they belong to multidisciplinary classes or projects FEU 38,8%, they donate blood 26-7 %y they participate in the artistic brigade 7,8%.
References
2. Aranda C., B. L., Paz D. I., Ramos R., G. y Ávila S., Y. (2017). El proceso de formación de los jóvenes universitarios en la concepción de educación de género y valores cívicos.MEDISAN, 21(8), 1027.
3. Clavera V., T., Guillaume R., V., Álvarez R. J. y Montenegro O., Y. (2016). Rendimiento académico y caracterización psicopedagógica en estudiantes de Estomatología del primer curso Plan D. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 15(2), 259-268.
4. Jiménez G., C. (2015).La educación familiar de la escuela a la comunidad. La Habana: MES.
5. Martínez S., L. M., Conejo C., F. y Rodríguez S., A. V. (2017). La acción tutorial como experiencia educativa para la formación integral de los estudiantes de Medicina. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 17(3).
6. Moréns Ch., A. (2013). Humanismo, antropologismo educativo y la educabilidad cultural universitaria. Una visión desde la psicopedagogía. Santiago, (132), 860-871.
7. Muñoz M. E., Sandoval M. M. y González B., L. (2014). Caracterización de los estudiantes de primer año de medicina y tecnología médica, universidad San Sebastián, sede Concepción, en base a variables asociadas al entorno familiar. TS Cuadernos de Trabajo Social 11(1-17).
8. Ochoa, R. J. (2015). Teoría sociopolítica y educación entre la modernidad ilustrada y la contemporaneidad temprana: Apuntes para estudios. Revista multidisciplinaria Dialógica.324-346.
9. Ordaz H., M., Márquez M., J. L., Ordaz H., E., Fernández E., L. y Valdés Q., Y. (2010). Proceso de orientación psicopedagógica: caracterización en la carrera de psicología-universidad de pinar del río.Revista Pedagogía Universitaria,XV(3).
10. Rodríguez, H. A., Fernández N., R., y Rojas T., A. (2018). La formación sociopolítica en su relación con la competencia.Revista Caribeña de Ciencias Sociales.
11. Triana H., B., Romero R. J., Pérez G. O. y García R. M. (2016). Gestión de los colectivos de años académicos en la educación superior cubana: tendencias históricas. Revista Academia y Virtualidad, 9(1), 41-51.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.