Formation process of Fidel Castro Ruz's vision of the environment

Authors

  • Carmen Antonia Rodríguez-Herrera Universidad de Oriente
  • Pedro Tejera-Escull Universidad de Oriente
  • Pura Miguel-Tamayo Universidad de Oriente

Keywords:

environment, environmental crisis, sustainable development, thinking of Fidel Castro Ruz

Abstract

The work presented with the title Vision of Fidel Castro Ruz on the environment aims to analyze some elements that make up the vision of Fidel Castro Ruz on the environment that favor the understanding of the pressing problems of the current world. Among these elements we have the main factors that influenced the process of conformation of Fidel Castro's vision about the environment, through three moments: formative, mature and projective. The conformation of Fidel Castro's vision of the environment has the following particularities: first, the family context, education received from an early age includes respect for nature. As well as, the link with his political ideology, where he reflects José Martí's ideas regarding poverty, underdevelopment and social inequality. It is also linked to the strong influence of internal and external advanced thinking, of each context, and its implementation in solving problems within the nation and in other nations through cooperative relationships.

References

1. Asamblea General de Naciones Unidas, Comisión Mundial sobre Medio Ambiente y Desarrollo: Informe Nuestro Futuro Común, 1987. Recuperado de http://www.un.org/es/ga/president/65/issues/sustdev.shtml. Consultado Mayo2016

2. Betto, F. (1985). Fidel y la Religión. La Habana: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

3. Blanco, K. (2009). Todo el tiempo de los Cedros. Paisaje familiar de Fidel Castro Ruz. La Habana: Casa Editorial Abril.

4. Castro R., F. (2008). La Historia Me Absolverá. La Habana: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado, Editorial Pueblo y Educación.

5. Castro R., F. (1983). La Crisis económica y social del mundo, sus repercusiones en los países subdesarrollados, sus perspectivas sombrías y la necesidad de luchar si queremos sobrevivir, La Habana: Informe a la VII Cumbre de los Países No Alineados, Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

6. Castro R., F. (1984). Discurso en el Acto Central por el Aniversario XXXI del Asalto a los cuarteles Moncada y Carlos Manuel de Céspedes. (s.p.e.).

7. Giannuzzo, A. N. (2010). Los estudios sobre el ambiente y la ciencia ambiental. Scientiae studia 8(1), 132. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662010000100006

8. Hernández G., M. y Espronceda A., M. (2012). La relación cultura y ambiente: hacia una nueva construcción teórica. Recuperado de http://www.ucol.mx/resifro/pdf/SF8003.pdf

9. Miranda, C. (2000). El análisis filosófico dialéctico materialista de lo ambiental como totalidad, (Tesis de doctorado). Universidad de La Habana, La Habana, Cuba.

10. Noguera de E., A. P. (2012). Educación, Pensamiento Ambiental y Desarrollo. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/7076/1/anapatricianogueradeecheverri.2000.pdf

11. Mencía, M. (1981). La prisión fecunda. La Habana: Editora Política.

Published

2020-01-29

How to Cite

, , & . (2020). Formation process of Fidel Castro Ruz’s vision of the environment. Maestro Y Sociedad, 150–162. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5125