Experience with Fidel Castro Ruz texts for the teaching of the Cuban History

Authors

  • Zoila Rodríguez-Gobea Universidad de Oriente

Keywords:

Thought of Fidel Castro, Teaching of History, Methodological proposals

Abstract

There are reasons to think that the figure of Fidel Castro must be studied carefully: his thought exposed in speeches, interviews, conversations, testimonies, resulted in texts, that contribute to the historical content urging a mandatory, necessary consultation for classes of History and promote political and ideological. The objective: To show a methodological proposal for the use of the ideas of Fidel Castro Ruz as a source of knowledge in the teaching of the History of Cuba for the construction of knowledge at the Universidad de Oriente. We understand that it is a material for teaching and in this especially radic to its methodological contribution. The method of analysis and synthesis was used, the bibliographic review, deductive, logical and historical inductive, as well as observation and modeling. We offer a teaching material with the methodological ways for the insertion of Fidel Castro's thought in the teaching of the History of Cuba.

References

1. Alvarez Z., R. M. (1981). Metodología de la Enseñanza de la Historia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

2. Borges, T. (1985). Un Grano de Maíz. La Habana: Editorial Política.

3. Castro R., F. (2018). La Contraofensiva Estratégica. La Habana: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

4. Colectivo de autores (2000). Pensamiento Político Cubano. La Habana: Ediciones Verde Olivo.

5. Díaz P., H. (1989). Acerca de la clasificación de los medios de enseñanza de la historia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

6. Dymally M., E. J. (1985). Nada podrá detener la marcha de la Historia. La Habana: Editora Política.

7. Escalona, I. y M., A. (2019). Memorias del XXIII Congreso Nacional de Historia. La Habana: Ediciones Historia.

8. González C., V. (1991). Teoría y Metodología de los Medios de Enseñanza. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

9. Miná, G. (1987). Un encuentro con Fidel. La Habana: Oficina de publicaciones del Consejo de Estado.

10. Ramonet, I. (2018). Cien horas con Fidel. La Habana: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

11. Rodríguez G., Z. (2017). Julio López Rendueles. Profesor Universitario. Revista Maestro y Sociedad, (Número Epecial 70 aniversario de la UO), 68-75. Recuperado de http://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS

12. Saborit, R. (1984). El desarrollo del trabajo independiente. Recuperado de www.monografias.com/trabajo84/desarrollo-trabajo-independiente/desarrollo-trabajo-independiente.shtml

13. San Miguel, M. (2016). Memorias del XXII Congreso Nacional de Historia. Holguín: Editorial La Mezquita.

Published

2020-01-20

How to Cite

(2020). Experience with Fidel Castro Ruz texts for the teaching of the Cuban History. Maestro Y Sociedad, 97–106. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5114