Epistemological characterization of the process of student permanence in professional training and its institutional training management

Authors

  • Yisell Fernández-Allende Universidad de Oriente

Keywords:

professional training, institutional training management, Universidad de Oriente

Abstract

Education plays a fundamental role in the social development process carried out by the nations of the world, there are many governments that have within their priorities the education of the people. Well considered as a dynamic factor of change in the social structure; which will evolve to the extent that its members do, by acquiring higher and better levels of preparation in the educational process. This work has as research to characterize the current state of the institutional formative management process for student permanence in the training of professionals in the Mechanical Engineering Career of the Universidad de Oriente (UO).

References

1. Ahumada, P. (2001). La evaluación en una concepción de aprendizaje significativo. Chile: Universidad Católica de Valparaíso.

2. Bermúdez, R. et al. (2014). Pedagogía de la educación técnica y profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

3. Campillo, M., Sáez, J. y Del Cerro, F. (2012). El Estudio de la Práctica y la Formación de los Profesionales. Revista de Educación a Distancia, (6), 1-23

4. Cueto M., R. N., Barrera C., I. y Piñera C., Y. C. (2016). Un estudio pedagógico sobre la orientación profesional vocacional pedagógica con enfoque multifactorial. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article

5. D Angelo, O. (2007). Proyecto de vida como estrategia de interpretación de la identidad individual y social. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Recuperado de http:www.clasco.edu.ar.

6. Das Dores, R. (2019). La orientación profesional: un reto para la formación profesional de las nuevas generaciones en la República de Angola. Revista Maestro y Sociedad, 16(1), 69-81. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/issue/view/304

7. Gainza G., M., Lahera M., F. y García G., A. (2018). La orientación educativa como recurso de asistencia para el perfeccionamiento del aprendizaje en la educación preuniversitaria. Opuntia Brava, 8(2), 83-92. Recuperado a partir de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/253

8. Maslow, A. (1975). El Hombre Autorrealizado. Barcelona. Kaidos.

9. Miranda, M., J., Lima M., S. y Neto, A. J. (2019). La formación profesional en la academia militar del ejército de Angola con el uso de entornos virtuales en modalidad semipresencial: una necesidad social para una cultura integral en salud. Revista Panorama. Cuba y Salud, 14(3). Recuperado de http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1130

10. Tito D., A. y Tamayo R. C. (2016). Formación profesional del bibliotecario escolar desde una perspectiva pedagógica. Revista Maestro y Sociedad, 13(1), 128-139. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/issue/view/Vol.13%2C%20N%C3%BAm.%201%20%282016%29

11. Vela, J. (2008). Palabras de Apertura. La Habana: Convención Universidad 2008.

Published

2019-11-18

How to Cite

(2019). Epistemological characterization of the process of student permanence in professional training and its institutional training management. Maestro Y Sociedad, 16(4), 943–952. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5091

Issue

Section

Artículos