The resolution of mathematical problems to achieve a developing learning of the secondary first grade students

Authors

  • Martha Elena Soto-Hernández Escuela Secundaria Técnica nº 136 de El Naranjo, Municipio de Coyuca de Cat, Guerrero

Keywords:

mathematical problems, secondary education, learning

Abstract

This paper describes the problems in the area of mathematics in students entering secondary school: How to improve the resolution of mathematical problems to improve learning in students in first grade of secondary education? Therefore, the object of study is proposed as the resolution of mathematical problems. The field of action is developed as the resolution of mathematical problems to improve learning in first grade students of Technical High School No. 136 of El Naranjo, Municipality of Coyuca de Catalán, Guerrero. The objective of the research is to develop a didactic strategy to improve the resolution of mathematical problems and improve learning through the competence approach of first grade students of Technical Secondary School No. 136 of El Naranjo. The methods used were: analysis and synthesis, logical history, modeling and systems approach.

References

1. Cardona, M. (2008). Método Pólya en el diseño de estrategias para facilitar la resolución de problemas relacionados con áreas de figuras planas. (Tesis de maestría). Recuperado de http://www.upnfm.edu.hn/bibliod/images/stories/Tesisantonio_cardona_marquez.pdf

2. Chávez, G. (2003). Método Pólya. El pensamiento del Estratega. México: Plaza y Valdés, S.A. de C.V.

3. Cruz, M. (2006). La enseñanza de la Matemática a través de la Resolución de Problemas. (Tomo 1). La Habana: Educación Cubana.

4. Delgado, J. R. (1999). La enseñanza de la Resolución de Problemas Matemáticos. Dos elementos fundamentales para lograr su eficacia: La estructuración del conocimiento y el desarrollo de habilidades Generales matemáticas. (Tesis de doctorado). ISPJAE, La Habana, Cuba.

5. Descartes, R. (1990). Discurso del método. Madrid: Tecnos.

6. Fridman, L. (1996). Metodología para la resolución de problemas de matemáticas. México: Grupo Editorial Iberoamérica.

7. Guzmán, A. (2012). Pasos para la resolución de problemas. México, DF:: Plaza y Valdés, S.A.

8. Kilpatrick, J. (1988). Analyzing the solution of word problems in msthematics: An exploratory study. (Tesis de doctorado). Stanford University, EE. UU.

9. Pérez, M. del P. (1993). La solución de problemas en Matemática. Madrid: España.

10. Pólya, G. (1945). How to solve it. Madrid: Ed. Tecnos.

11. Pólya, G. (1953). Matemáticas y razonamiento plausible. Madrid: Ed. Tecnos.

12. Schoenfeld, A. (1983). La enseñanza de la matemática a debate. Madrid, España: Ministerio de Educación y Ciencia.

13. Schoenfeld, A. (1985). Mathematical Problem Solving. USA: Academic Press, Inc.

Published

2019-11-08

How to Cite

(2019). The resolution of mathematical problems to achieve a developing learning of the secondary first grade students. Maestro Y Sociedad, 16(4), 915–928. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5081

Issue

Section

Artículos