Identification of possible talents in baseball: Perspectives from the teaching-learning process with a constructive socio-vision

Authors

  • Osmael Cudeiro-González Universidad de Oriente
  • Francisco Cristino Trejo-del Pino Universidad de Oriente
  • Rolando Zamora-Castro Universidad de Oriente

Keywords:

Identification of possible sporting talents, Pedagogical mediation, Socio constructivism, Teaching-Learning Process

Abstract

The study of talent in the sport initiation stage is a fundamental task in the sustainability of the human potential for the pyramid of high sports performance and the sustainability of the sporting achievements of the country, even though it is a controversial process due to its interpretation and fragmentation in its positions, not always consensual by the scientific community. Be part of the questioning of how to enhance the management of sports talent in the initiation stage from the teaching-learning process of baseball. Includes the studies conducted in the courses 2016-2017 and 2018-2019 in sports areas of the municipality of Santiago de Cuba. The objective is to offer a methodological strategy for the identification of possible talents in baseball in the 9-10 year category in teaching-learning from a socio-constructive approach. For its development, theoretical, empirical and statistical methods were used.

References

1. Añó, Sanz, V. (2003). Organización y gestión de las actividades deportivas. [Cd-Rom].

2. Castejón, F. J., Giménez, F. J., Jiménez, F. y Ros, V. (2003). Iniciación deportiva. La enseñanza y el aprendizaje comprensivo en el deporte. Sevilla: Wanceulen.

3. Dosil, J. (2001). Psicología y deporte de iniciación. Detección de Talentos deportivos. Ourense: Ediciones Gersam.

4. Jiménez, Y. (2012). Metodología de superación a entrenadores para la dirección del proceso de preparación psicológica de los atletas de Tenis. (Tesis de doctorado). Facultad de Cultura Física, Camagüey, Cuba.

5. Lannuzzi, G. (2015). Los componentes de la preparación física, técnico-táctica, psicológico y teórica. (s.p.e.).

6. Noa, H. (2016). El talento deportivo: selección e iniciación al alto rendimiento. La Habana: Deportes.Cuba.

7. Paredes, M. (2010). Estrategia dirigida a mejorar el trabajo metodológico de la preparación psicológica desde la función del entrenador de voleibol en la EIDE “Héctor Ruiz” de la provincia de Villa Clara. (Tesis de doctorado). Facultad de Cultura Física, Villa Clara, Cuba.

8. Pierón, M. (1988). Didáctica de las actividades físicas y deportivas. España: Editorial Gymnos.

9. Reynaldo, F. (2016). Del béisbol casi todo. La Habana: Ed. Editorial Científico-Técnica.

10. Vigostky, L. S. (1995). Interacción entre enseñanza y desarrollo. En: Colectivo de autores. Selección de lecturas de Psicología infantil y del adolescente. (pp. 6-15). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

11. Zamora, H. (2016). Estrategia metodológica de organización de la enseñanza de los lanzamientos para la preparación sostenibles de jóvenes lanzadores de béisbol. (Tesis de doctorado). Facultad de Cultura Física, Camagüey, Cuba.

12. Zilberstein, J. (2009). Principios Didácticos en un proceso de enseñanza aprendizaje que instruya y eduque. En: Ginoris O. et al. Fundamentos Didácticos de la Educación Superior Cubana. (pp. 5-10). La Habana: Editorial Félix Varela.

Published

2019-10-28

How to Cite

, , & . (2019). Identification of possible talents in baseball: Perspectives from the teaching-learning process with a constructive socio-vision. Maestro Y Sociedad, 16(4), 849–865. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5045

Issue

Section

Artículos