Quality management and its impact on organizational performance in an Ecuadorian public university
Keywords:
quality management, organizational performance, public universityAbstract
The present study deploys a model of management of quality and organizational performance for the public University of sector 4 in Ecuador; exemplified from one of its institutions: the Laica Eloy Alfaro de Manabí University (ULEAM), located in the region of the Ecuadorian coast, specifically in the canton of Manta. This model was developed based on a characterization of the population of the ULEAM, as well as a characterization of the constructs: quality management system (QMS), organizational climate (CLIOR), engagement (ENG) and organizational performance (DO), which were analyzed factorially, determining the degree of existing relationship, as well as the homogeneity and significance of the different dimensions of these variables. All statistical processing was carried out using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS, version 25) as a tool.
References
2. Deroncele, A. (2017). Dinámica de la intervención psicosocial en el contexto organizacional. En el Libro: “Herramientas para la Intervención Psicosocial en el Desarrollo Humano en el Oriente Cubano, desde una Perspectiva Integradora”. Alemania: Editorial GRIN, p. 174. Recuperado de http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencion-psicosocial-en-el-desarrollo-humano-en
3. Espinoza, C. (2016). Calidad de la educación e índices de gestión en relación con el presupuesto de las universidades del Ecuador en el año 2015. Revista Universidad y Sociedad, 8(2), pp. 210-217. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/
4. Giraldo, U., Abad, D. y Díaz, E. (2003). Bases para una política de calidad de la educación superior en Colombia. En: C. N. Acreditación, Educación superior, calidad y acreditación. Bogotá D.C.: CNA.
5. Hernández, H., et al. (2015). Los desafíos de las universidades de América Latina y el Caribe. ¿Qué somos y a dónde vamos? Perfiles Educativos. XXXVII(147). Recuperado de https://ses.unam.mx/integrantes/uploadfile/hmunoz/Munoz2015_LosDesafiosDeLasUniversidades.pdf
6. Morris, A. T. (2014). Modelo del sistema de gestión de la calidad y el desempeño organizacional en la producción de petróleo. (Tesis de doctorado). Universidad Politécnica de Madrid, Madrid, España.
7. República del Ecuador. Consejo de Educación Superior. (2013). Reglamento de Régimen Académico. Recuperado de http://www.utpl.edu.ec/sites/default/files/documentos/reglamento-de-regimen-academico-2013.pdf
8. Vázquez, J. A. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 13-26
9. Véliz, V. F., et al. (2015). Gestión de la calidad en la Educación Superior: el proceso formativo en la universidad ecuatoriana. Journal of Education and Human Development, 4(4), pp. 188-194.
10. Vera-Mendoza, M. (2019). La gestión de la calidad y su incidencia en el desempeño organizacional en la universidad pública ecuatoriana. (Tesis de doctorado). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.
11. Vera-Mendoza, M. (2018b). Bases epistemológicas de la gestión de la calidad en la universidad pública ecuatoriana. Revista Didascalia. Didáctica y Educación. 8(3).
12. Vera-Mendoza, M. (2018a). Las competencias laborales como eje formativo para mejorar el desempeño organizacional. Revista Maestro y Sociedad. (No. Especial 2018), pp. 42-54. Recuperado de http://www.revistas.uo.edu.cu
13. Vesga, J. J. (2013). Cultura organizacional y sistemas de gestión de la calidad: una relación clave en la gestión de las instituciones de educación superior. Revista Guillermo de Ockham, 11(2), pp. 89-100.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.