Relationships in primary school children: their treatment

Authors

  • Inês Nédia da Conceição Neto Ministerio de Educación, Luanda

Keywords:

interpersonal relationships, primary school, school context

Abstract

Interpersonal relationships play a fundamental role in the integral development of the person, through them, the individual obtains important social reinforcements of the most immediate environment that favor their adaptation to it, it is therefore a life skill that allows interaction with people and in the teaching-learning process enabling the student-student relationship. The diagnosis was made to sixth-grade schoolchildren and teachers of the “Pedro Marrero” elementary school of the 26 de Julio School Center, Santiago de Cuba. This work aims to expose actions to be carried out, both teachers and students, to improve interpersonal relationships among primary school children.

References

1. Blanco, A. (2001). Introducción a la sociología de la Educación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

2. Calviño, M. (2015). Hacer y pensar la Psicología. La Habana: Universidad para Todos.

3. Carbonell L., N. (2013). La educación en habilidades psicosociales desde la orientación educativa: Pautas para su implementación en el contexto de la formación profesional inicial en las universidades pedagógicas. Santiago de Cuba: UCP Frank País.

4. Castro S., V. (2006). La psicología social de las relaciones intergrupales: modelos e hipótesis. San José, Costa Rica: (s.e.).

5. Colectivo de autores. (1995). Psicología para educadores. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

6. Colectivo de autores. (2008). Exigencias del modelo de escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

7. Espinosa R., T. (2005). Hacia el perfeccionamiento de la escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

8. López, M. E. (2013). La pedagogía de convivencia como herramienta de formación, una misión desde el espacio áulico. [Cd-Room].

9. Paz D., I. et al. (2013). Compendio: “Sistematización sobre la orientación educativa en la formación de educadores”. Santiago de Cuba: UCP Frank País.

10. Samba M., D. (2015). La actividad lúdica como vía para promover adecuadas relaciones interpersonales en los escolares de quinto grado de la escuela primaria “Juan Manuel Ameijeiras Delgado”. (Trabajo de Diploma). UCP Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

11. Vigotsky, L. S. (1980). Imaginación y creatividad en la edad infantil. La Habana: Ed. Ciencias Sociales.

Published

2019-09-19

How to Cite

(2019). Relationships in primary school children: their treatment. Maestro Y Sociedad, 16(3), 611–619. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4988

Issue

Section

Artículos