Methodological-Didactic proposal for the use of audiovisual materials in the Spanish as a Foreign Language lessons

Authors

  • Leticia Roses-Nieves Universidad de Oriente
  • María Teresa Barriel-Guevara Universidad de Oriente

Keywords:

Audiovisual materials, methodological-didactic proposal, social cultural component.

Abstract

Audiovisual materials have been used with great success in the different ELE curricula created over time. They can serve as teaching aids, meanwhile, they present the information used by acoustic, optical systems or a combination of both. Enhance interest, creativity, retention, self-learning in students, and also enrich the work of the teacher; although there are barriers in the use of audiovisual media in the classes of ELE, some motivated by the lack of technological means, the ignorance in the handling of these by teachers, and the taboo that threaten time or compliance of the program. Therefore, the objective is to propose a didactic-methodological tool for teachers and students that allows them to select the audiovisual materials to be used in correspondence with the content, objectives, skills, strategies and competences to be developed in the teaching process. learning of the sociocultural component.

References

1. Brandimonte, G. (2003). El soporte audiovisual en las clases de ELE. ASELE. Actas XIV, Congreso Internacional, Burgos. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/enseñanza/bibliotecaele/asele/pdf/14/14 0871.pdf

2. Breshand, J. (2004). El documental. La otra cara del cine. Barcelona. Paidós.

3. Bustos, J. M. (1996). La construcción de textos en español. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

4. Consejo de Europa. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/obref/marco/cvc mer.pdf

5. Coppen, H. (1988). Utilización didáctica de los medios audiovisuales. Bogotá: Educar.

6. Diccionario Técnico Akal de Cine. (2004). Recuperado de https://www.academia.edu/10284394/000_Diccionario_te_cnico_Akal_de_Cine

7. Fernández L.; Vázquez M. (1999). Objetivo del corto. Madrid: Neur Ediciones.

8. Gispert, E. (2009). Cine, ficción y educación. Barcelona: Laertes S.A. de Ediciones.

9. Griffee, D. (1992). Songs in action. Londres: Prentice Hall.

10. Instituto Cervantes. (2006). Plan Curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español. Madrid: Instituto Cervantes, Biblioteca Nueva.

11. Morales, C.; Arrimadas, I.; Ramírez, E.; López, A. y Ocaña, L. (2000). La enseñanza de las lenguas extranjeras en España. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, Secretaría General Técnica.

12. Murphey, T. (1992). Music and song. Londres: OUP, Oxford.

13. Real Academia de la Lengua. (2017). Cortometraje. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=B3AHvXk

14. Roses, L. (2017). Corpus de materiales audiovisuales latinoamericanos para el tratamiento al componente sociocultural desde la diversidad cultural de la lengua meta en las clases de ELE. (Tesis de maestría). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

15. Sellés, M. (2004). El uso del documental en la clase. Trípodos, (16).

16. Vizcaíno, C. (2010). El uso del cortometraje en el aula de ELE como herramienta para el aprendizaje del léxico. (Tesis de Maestría). Universidad de Jaén, España.

Published

2019-07-05

How to Cite

, & . (2019). Methodological-Didactic proposal for the use of audiovisual materials in the Spanish as a Foreign Language lessons. Maestro Y Sociedad, 16(3), 506–519. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4952

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)