Current status of teacher preparation to improve school coexistence in sixth grade

Authors

  • Inês Nédia da Conceição Neto Universidad de Oriente

Keywords:

Array

Abstract

Teachers do not always treat school coexistence in terms of conflicts; the use of the potentialities of the classes is insufficient and in the strategy of overcoming the school the subject is not addressed, which demonstrates the need to prepare the teachers for the improvement of the school coexistence. In this work an analysis of the current situation of the preparation of the teacher for the improvement of the school coexistence in the sixth grade students is made with an intentional sample of 5 teachers of the elementary school "Pedro Marrero" of the School Center July 26, Santiago de Cuba, with the objective of detecting and assessing these insufficiencies.

References

1. Batista, L. (2013). Estrategia para la educación en la convivencia como aprendizaje básico para la vida en los estudiantes de 9no grado. (Tesis de Maestría). UCP Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

2. Blanco, A. (2001). Introducción a la sociología de la Educación. La Habana: Editorial Pueblo y

3. Bueno, S. (2016). La convivencia estudiantil desde la formación ciudadana en las carreras pedagógicas. (Tesis de Doctorado). ISP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

4. Calviño, M. (2002). Orientación Psicológica, Esquema referencial de alternativa múltiple. La Habana: Editorial Científico-Técnica.

5. Calviño, M. (2015). Hacer y pensar la Psicología. La Habana: Universidad para Todos.

6. Cortina, A. (1997). La educación del hombre y el ciudadano. Revista Iberoamericana (7), p. 52.

7. Fernández, L. (2005). Pensando en la personalidad. (Tomo II). La Habana: Editorial Félix Varela.

8. Ianni, N. (2002). La compleja tarea de construir un sistema de convivencia escolar. Revista Ensayos y Experiencias, (35).

9. López, M. E. (2013). La pedagogía de convivencia como herramienta de formación, una misión desde el espacio áulico. [Cd-Room].

10. Moreira, E. (2011). Estrategia educativa dirigida a favorecer la educación para la convivencia en los estudiantes de segundo ciclo de la escuela Cristo Redentor. (Tesis de doctorado). Universidad de Camagüey, Camagüey, Cuba.

11. Regueira, K. (2008). La prevención de la violencia escolar en los Profesores Generales Integrales de Secundaria Básica en formación inicial intensiva. (Tesis de doctorado). Universidad de Holguín, Holguín, Cuba.

12. Rodríguez, J. G. (2009). Convivencia escolar. Recuperado de http://www.monografías.com

13. Torroella, G. (2002). Aprender a convivir. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

14. Vielma, J E. (2011). La convivencia dialógica reflexiva, Una propuesta de investigación socioeducativa. [Cd-Room].

15. Vuotto, M. I. (2005). Convivencia escolar. Vínculos: Fragilidad de las relaciones. Recuperado de http://www.monografías.com

Published

2019-07-05

How to Cite

(2019). Current status of teacher preparation to improve school coexistence in sixth grade. Maestro Y Sociedad, 16(3), 497–505. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4950

Issue

Section

Artículos