System of educational guidance activities for families to prevent overprotection in school children with intellectual disabilities

Authors

  • Hermínia Patricia Coquenão Daniel

Keywords:

educational orientation, intellectual disability, family orientation, overprotection

Abstract

The education received at home, even if it does not have the same character as the school is of great value in the process of education and consolidation of feelings, moral principles in each level of education and social orientation of the personality. This influence acquires greater relevance if it is about those who have children with a diagnosis of intellectual disability, which need a differentiated treatment according to their needs and potential. The objective of this article is to develop a system of family orientation activities to prevent overprotection in schoolchildren with intellectual disabilities from the family context.

References

1. Bell, R. F. (2018). Diversas Perspectivas en Relación con Algunos Aspectos Conceptuales y Prácticos de la Inclusión Educativa. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: generando productividad institucional, 6(2), p. 8. Recuperado de http://rci.cetics.ec/index.php/rif/article/view/105

2. Da Silva, J. A. (2008). Estrategia educativo para elevar el desempeño pedagógico profesional del profesor benguelense, para la atención educativa a los niños con necesidades educativas especiales en condiciones de integración. (Tesis de doctorado).Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba.

3. Dos Santos, L. L. (2017). El mejoramiento del proceso educativo de los jóvenes sancionados en el Establecimiento Penitenciario de Viana en la República de Angola. (Tesis de doctorado).Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba.

4. Fuste E., M. P. (2004). Evaluación del desempeño del docente como orientador familiar. (Tesis de maestría). UCP Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

5. Horta, J. L. (2017). Modelo de atención educativa integral a los niños y adolescentes con sordo ceguera en la República Popular de Angola. (Tesis de doctorado).Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba.

6. Machín L., R. (2015). Educación de alumno con necesidad Educativa especial. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

7. Paquissi, A. (2016). Estrategia metodológica para la preparación de los maestros de la escuela de enseñanza especial de Huambo. (Tesis de doctorado).Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba.

8. Santiesteban L., M. M. (2013). La gestión Educativa de prevención de la violencia universitaria. (Tesis de doctorado). UCP Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

Published

2019-05-31

How to Cite

(2019). System of educational guidance activities for families to prevent overprotection in school children with intellectual disabilities. Maestro Y Sociedad, 16(2), 327–341. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4904

Issue

Section

Artículos