The stimulation the rhythm of the movement in school of six-seven years in the Physical Education

Authors

  • Maizie Fuentes-Sánchez Universidad de Oriente

Keywords:

stimulation, rhythm of the movement, school of six-seven years, Physical Education

Abstract

The objective of the investigation responds to application of a methodology to stimulation the movement rhythm in school of six-seven years in the Physical Education. The antecedents of the study are evidenced in Ruiz (2010); González (2013); Palacio (2014); Vega(2014); Zambrano and Carrillo (2015); Fuentes (2017); Peña (2017) and Guevara (2018); however, these authors even when they treat the movement rhythm it is insufficient in relation to the motive perceptions, the cognitive processes and I space-storms. The methodology on the other hand, facilitates to approach in an integrated way the phases, contents, methods and procedures. In the solution of the problem the methods of the theoretical, analytic-synthetic, inductive-deductive level were used, of the empiric level the observation and experiment, in the statistical one the inferencial and the investigation technique interviews. Their implementation shows the significant changes starting from the introduction of games that you/they pay to the program.

References

1. Carmona, R. (2010). Diseño y estudio para la validación de un test combinado complejo psicomotor original que evalúe los niveles de las capacidades perceptivo-motrices en alumnos y alumnas d educación infantil y primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Granada, Granada, España.

2. Carrillo, R.; Zambrano, F. (2015). Las capacidades coordinativas de ritmo y temporización y los juegos básicos de lógica matemática. Bogotá: (s.e.).

3. Collazo, A. (2010). Una propuesta alternativa para contribuir al desarrollo de las capacidades físicas en estudiantes entre los 6-11 años en el municipio Artemisa. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias de la Culta Física y el Deporte, La Habana, Cuba.

4. Fuentes S., M. (2017). El desarrollo de la capacidad coordinativa ritmo de movimiento en Educación Física en escolares de 4to grado. Recuperado de http://edacunob.ult.edu.cu/

5. González, S. (2013). El ritmo en Educación Infantil. (Tesis de diploma). Univerdsidad de Valladolid, Valladolid, España.

6. Guevara, L. (2018). Juegos para desarrollar el ritmo de movimiento en esacolares de 6-7 años en la Educación Física. (Tesis de diploma). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

7. López, A. (2006). La Educación Física. MÁS Educación Física que Física. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

8. Ruiz, A. (2010). Teoría y metodología de la Educación Física y el deporte escolar. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

9. Stamback, M. (1976). Batería de test para medir el ritmo. Test de Stamback. (s.p.e.).

10. Palacio, D. M. (2014). Metodología para la adaptación de las tareas motrices de la clase de Educación Física para escolares con limitaciones físico-motoras, incluidos en la escuela primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.

11. Peña P., Y. (2017). Metodología para la estimulación de la coordinación visomotora en escolares con estrabismo y ambliopía en la clase de educación física adaptada. (Tesis de doctorado). Universidad “Ignacio Agramonte Loynaz” de Camagüey, Camagüey, Cuba.

12. Vega, C. A. (2014). Música y Educación Física: el ritmo que nos une. (Trabajo de diploma). Universidad de Valladolid, Palencia, España.

Published

2019-05-20

How to Cite

(2019). The stimulation the rhythm of the movement in school of six-seven years in the Physical Education. Maestro Y Sociedad, 16(2), 308–318. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4888

Issue

Section

Artículos