Ethical training of the education professional in the Chesmistry career through experimentation

Authors

  • Alina Fernández-Salazar Universidad de Oriente
  • Maximiliano Pérez-Barrera Universidad de Oriente
  • Isabel C. Vaillant-Cardero Universidad de Oriente

Keywords:

Chemical experimentation, moral education, ethic

Abstract

The Universidad de Oriente is immersed in a profound process of transformation, the use of ethics as a dimension of experimentation for the integral formation of the student, is one of the agents of change, however, in practice there is a lack of correspondence between these. The diagnosis made has allowed to corroborate that the problem is due to the insufficiencies that are manifested in the initial training process of the chemistry career professional, which limit the use of the ethical dimension in experimentation, this aspect generates the need to improve the initial training process with the use of ethics in the experimentation to achieve the integral formation of the student through the curriculum; so the research is oriented towards the elaboration of a didactic strategy for the achievement of the ethics in the experimentation.

References

1. Addine, F. (1995). La Didáctica General y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

2. Bárceno, A. (2016). Agenda 2030 y los Objetivos del Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Publicación de Naciones Unidas, CEPAL.

3. Cortina, A. (1992). Ética sin moral. Madrid: Editorial Tecnos.

4. Celeiro, A. F. (2012). La Cultura Ético-Axiológica Humanista del profesional de la Educación desde la formación inicial. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

5. Dumba, G. (2017). La preparación científico-metodológica de los profesores para la realización del experimento químico en la Escuela de Formación de Profesores de Moxico. (Tesis de doctorado). Universidad de La Habana, La Habana, Cuba.

6. Fabelo, J. R. (2008). Educación y valores. Algunas reflexiones sobre la experiencia cubana. Docencia, Revista de Educación y cultura (25).

7. Hedesa, Y. (2013). Didáctica de la Química. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

8. Lazo, L. (2013). Estrategia para la enseñanza y el aprendizaje de la Química General en estudiantes de primer año de la universidad. Chile: Universidad de Valparaíso.

9. Leontiev, A. (1979). La comunicación pedagógica. Moscú: Editorial Znanic.

10. Mejía, M. F. (2014). Implementación de actividades experimentales usando materiales de fácil obtención como estrategia didáctica en la enseñanza aprendizaje de la química en la básica secundaria. Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

11. Soto, L. (2015). Experimentos sencillos para el desarrollo de la actitud científica en los estudiantes de cinco años de la cuna jardín No 3 Huaral. (Tesis de maestría). Universidad de Perú, Lima, Perú.

Published

2019-05-20

How to Cite

, , & . (2019). Ethical training of the education professional in the Chesmistry career through experimentation. Maestro Y Sociedad, 16(2), 297–307. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4887

Issue

Section

Artículos