Professional improvement for mediation in interpersonal conflicts in the pre-university context

Authors

  • Caiser Baptista Filipe Domingos Ministerio de Educación

Keywords:

mediation, interpersonal relationships, interpersonal conflicts, upper secondary education

Abstract

One of the main functions for the exercise of the profession that counts every professional of the education is the one of mediation, this is inevitable in the interaction that takes place in the frames of the different educational contexts where it develops its work. To a large extent, the quality of the performance of its mediation function conditions the quality of the results that it obtains in its professional work. The objective of this article is to characterize the process of permanent teacher training at the pre-university level. In order to know the current situation of the field of action of the present investigation, the following instruments were applied: documentary analysis, observation of teaching and extradocentes activities, interview to professors, teacher survey, interview to students, questionnaire to specialists.

References

1. Amador, A. (1995). La orientación de los estudiantes de nivel medio hacia valores sociales. En El adolescente cubano: una aproximación al estudio de su personalidad. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación, p. 132.

2. Blanco, A (2003). Filosofía de la Educación. Selección de Lecturas. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

3. Fernández, I. (2003). Escuela sin violencia: Resolución de conflictos. México: Grupo Editor Alfaomega.

4. García P. M.; Escalona V., I. C. (2018). Modelo de orientación educativa para la atención a la diversidad de contextos pedagógicos. Revista Maestro y Sociedad, 15(4), 659-674. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4507

5. Imbert, N.; Reinoso, C. (2012). Los procesos grupales: su diagnóstico y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

6. Informe de caracterización del centro. (2018). Santiago de Cuba: IPU Rafael María de Mendive.

7. Informes de actividades metodológicas del claustrillo de los diferentes grados. (2018). Santiago de Cuba: IPU Rafael María de Mendive.

8. Martínez Z., D. (2015). De qué hablamos cuando hablamos de mediación. Comunidades Autónomas. Valencia: Universidad de Valencia.

9. Ndala, R. D. M. (2019). La orientación profesional: un reto para la formación profesional de las nuevas generaciones en la Republica de Angola. Revista Maestro y Sociedad, 16(1), 69-81. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4816

10. Paz D., I. M.; Gámez R., E.; Vinent M., M. B. (2016). La clase como espacio y método fundamental para la orientación educativa. Revista Maestro y Sociedad, (Número Especial 2), 3-14. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1675

11. Torroella, G. (2002). Aprender a convivir. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

12. Vigotsky, L. (1981). Obras Completas. La Habana: Ediciones Revolucionarias.

13. Vinent, M. (2000). Estrategia Educativa para el desarrollo de la autodeterminación en el proceso de formación integral, de los estudiantes de preuniversitario. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Published

2019-05-09

How to Cite

(2019). Professional improvement for mediation in interpersonal conflicts in the pre-university context. Maestro Y Sociedad, 16(2), 271–284. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4884

Issue

Section

Artículos