The axiological formation of the student of Basic Secondary School from the home-school link

Authors

  • Sequessa Judith Chirepuque Ministerio de Educación, Luanda

Keywords:

axiological formation, Basic Secondary, home-school

Abstract

In this article the limitations of the axiological formation of the secondary school student are analyzed, starting from the insufficiencies in the use of the potentialities of the educational spaces of the home and the school. Problem that responds to the need to achieve a better performance of family members and teachers in their educational work. Thus, a professional pedagogical training that trains teachers to guide the pedagogical task of training values from professional performance is pursued. Therefore, it is proposed as a goal: To characterize the current state of the axiological formation process of the students of Basic Secondary School from the vital home-school relationship.

References

1. Baxter, P. E. (1989). La formación de valores: una tarea pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

2. Baxter, P. E. (2003). ¿Cuándo y cómo educar en valores? La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

3. Castro A., P. L. (2005). Familia y escuela. El trabajo con la familia en el sistema educativo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

4. Clavel H., I; Romero P., E. V.; Shum H., Y. (2016). Los valores identitarios en la formación inicial del profesor de Biología. Revista Maestro y Sociedad. 13(1), 88-100. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1026

5. Fuentes, H. et al. (2011). La formación en la educación superior desde lo holístico complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

6. Gamarra C., I. A.; Reyes P., J. J.; Tinajero J., C. F.; Salazar A., J. P.; Orbea J., E. M.; López B., R. J. (2016). La formación ética y axiológica en el futuro profesional de ingenería en contabilidqad y auditoría, una mirada hacia la universidad. Didasc@lia: Didáctica y Educación. 7(1), 157-166. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6568043

7. Martínez, J. (1982). ¿Qué significa educar en valores hoy? Recuperado de http://www.cibersociedad.net/congres1982/grups/fitxacom

8. Pardo G., M. E.; Izquierdo L., J. M.; Silvia C., J. (2017). La formación axiológica de los estudiantes universitarios para el empleo de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. (3), 1-21. Recuperado de http://files.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/200003503-d4e36d5dc5/17-5pdf

9. Paz, I. M. (2006). El colectivo de año en la orientación educativa a los estudiantes de las carreras pedagógicas. (Tesis de doctorado). ISP Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

10. Ruedas M., M. J. (2016). Aportes axiológicos de experiencias didácticas complejizantes en la formación de docentes. Revista Educación y Humanismo. 18(30). DOI: https://doi.org/10.17081/eduhum.18.30.1312

11. Santana S., A. L.; Tamayo R., I.; Ferras F., M. (2017). La educación en el patriotismo, núcleo de la identidad cultural en estudiantes de secundaria básica, desde la educación cívica. Didasc@lia: Didáctica y Educación. 8(2), 265-282. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6632907

Published

2019-05-07

How to Cite

(2019). The axiological formation of the student of Basic Secondary School from the home-school link. Maestro Y Sociedad, 16(2), 259–270. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4883

Issue

Section

Artículos