Working experiences in the discipline Investigative Labor Formation in the career Language Therapy

Authors

  • Miladis Fornaris-Méndez Universidad de Oriente
  • Félix Lázaro Huepp-Ramos Universidad de Oriente

Keywords:

methodological work, interdisciplinary, integrative objectives, integrative tasks

Abstract

The formation of a professional competent demand of an organized, scientific and systematic process that allows the student to solve, in a gradual way, problems that bring near it to the reality of their performance field, task in which the discipline Investigative Labor Formation in the career Language Therapy occupies the central position. The present article that has as objective to show the potentialities of the methodological work designed by the discipline, to favor the execution of their objectives. The methods were applied: analysis-synthesis, modeling, interviews to professors of the discipline, pedagogic tests and observation to classes and percentage analysis. They are shown as results the determination of the objectives and abilities rectors for year and a system of tasks, activities, exercises, classes and integrative evaluations that were applied the students.

References

1. Álvarez P., M. (2004). La interdisciplinariedad en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. En Álvarez P., M. (Ed.), Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza aprendizaje de las ciencias (pp. 1-19). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

2. Bravo, N. (2015). La disciplina principal integradora en la carrera Licenciatura en Educación Biología-Química. (Tesis de doctorado). UCP "Félix Varela Morales", Villa Clara, Cuba.

3. Fernández A., O. E.; Fundora M., C. L. (2015). La Formación Laboral-Investigativa como disciplina principal integradora en la formación inicial del maestro primario Atenas, 4(32).

4. García E., M. A.; Iglesias H., T. D.; Martínez B., H. E. (2018). La disciplina principal integradora Didáctica de la Lengua Española y la Literatura: visión desde el Plan de Estudio E. Revista Mendive, 16(2), 296-313.

5. García T., R.; Fuentes G., H. C.; Gil G., C. (2015). Didáctica de la formacion gerontologica del profesional de la salud, aproximacion. Desde la concepción holística complejo configuracional y dialéctica. Santiago de Cuba: Hospital General "Juan Bruno Zayas Alfonso".

6. González, D.; Achiong, G. (2015). Procedimientos didácticos en la concepción de la tutoría científico-investigativa en la formación inicial del profesional de la Educación en Cuba. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 8(1), 11-22.

7. Herrera L., C. R.; Stable, S. H.; Díaz E., B. C. (2016). La concepción metodológica de la disciplina Formación Laboral Investigativa en la Licenciatura en Educación especialidad Economía. Revista Conrado, 12(56), 90-95.

8. Horruitinier S., P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.

9. MES. (2016). Documentos Rectores Licenciatura en Educación. Logopedia. La Habana: MES.

10. MES. (2018). Resolución No. 2/2018. Gaceta Oficial de la República de Cuba, (25), 647.

11. Rojas A., M. C.; Moreno T., G.; Valle S., G. R. (2019). El trabajo metodológico en la disciplina principal integradora formación laboral-investigativa. Una herramienta útil para su dirección. Luz, 18(1), 103-113.

12. Valera, L. (2016). Modelo pedagógico de la formación de competencias profesionales en la disciplina principal integradora de la carrera Licenciatura en Contabilidad y Finanzas. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(4), 17-26.

Published

2019-04-26

How to Cite

, & . (2019). Working experiences in the discipline Investigative Labor Formation in the career Language Therapy. Maestro Y Sociedad, 16(2), 208–221. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4873

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)