Working experiences in the discipline Investigative Labor Formation in the career Language Therapy
Keywords:
methodological work, interdisciplinary, integrative objectives, integrative tasksAbstract
The formation of a professional competent demand of an organized, scientific and systematic process that allows the student to solve, in a gradual way, problems that bring near it to the reality of their performance field, task in which the discipline Investigative Labor Formation in the career Language Therapy occupies the central position. The present article that has as objective to show the potentialities of the methodological work designed by the discipline, to favor the execution of their objectives. The methods were applied: analysis-synthesis, modeling, interviews to professors of the discipline, pedagogic tests and observation to classes and percentage analysis. They are shown as results the determination of the objectives and abilities rectors for year and a system of tasks, activities, exercises, classes and integrative evaluations that were applied the students.
References
2. Bravo, N. (2015). La disciplina principal integradora en la carrera Licenciatura en Educación Biología-Química. (Tesis de doctorado). UCP "Félix Varela Morales", Villa Clara, Cuba.
3. Fernández A., O. E.; Fundora M., C. L. (2015). La Formación Laboral-Investigativa como disciplina principal integradora en la formación inicial del maestro primario Atenas, 4(32).
4. García E., M. A.; Iglesias H., T. D.; Martínez B., H. E. (2018). La disciplina principal integradora Didáctica de la Lengua Española y la Literatura: visión desde el Plan de Estudio E. Revista Mendive, 16(2), 296-313.
5. García T., R.; Fuentes G., H. C.; Gil G., C. (2015). Didáctica de la formacion gerontologica del profesional de la salud, aproximacion. Desde la concepción holística complejo configuracional y dialéctica. Santiago de Cuba: Hospital General "Juan Bruno Zayas Alfonso".
6. González, D.; Achiong, G. (2015). Procedimientos didácticos en la concepción de la tutoría científico-investigativa en la formación inicial del profesional de la Educación en Cuba. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 8(1), 11-22.
7. Herrera L., C. R.; Stable, S. H.; Díaz E., B. C. (2016). La concepción metodológica de la disciplina Formación Laboral Investigativa en la Licenciatura en Educación especialidad Economía. Revista Conrado, 12(56), 90-95.
8. Horruitinier S., P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.
9. MES. (2016). Documentos Rectores Licenciatura en Educación. Logopedia. La Habana: MES.
10. MES. (2018). Resolución No. 2/2018. Gaceta Oficial de la República de Cuba, (25), 647.
11. Rojas A., M. C.; Moreno T., G.; Valle S., G. R. (2019). El trabajo metodológico en la disciplina principal integradora formación laboral-investigativa. Una herramienta útil para su dirección. Luz, 18(1), 103-113.
12. Valera, L. (2016). Modelo pedagógico de la formación de competencias profesionales en la disciplina principal integradora de la carrera Licenciatura en Contabilidad y Finanzas. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(4), 17-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.