The psychopedagogical attention of the teacher to the learning difficulties in primary schools in the angolan context

Authors

  • Evarista Joaquina Daniel-Tchimuco Ministerio de Educación Superior

Keywords:

teaching-learning process, difficulties in learning, psychopedagogical attention

Abstract

The present article exposes a topic of great relevance and relevance within society in general and in Angola in particular, related to the teaching-learning process in primary school, and reflects how work is being done in the constant improvement within the national education system. education. We reflect on the potential of psychopedagogical attention, as an alternative to improve this important process. The teacher is given some psychopedagogical premises for the effective management of the process in schoolchildren with learning difficulties. The objective of this article is to reflect on the epistemological foundations of the teaching-learning process in elementary school, with emphasis on schoolchildren with learning difficulties in the fourth grade school at Colegio 51 in the province of Huila-Angola

References

1. Bermúdez M., R.; Pérez M., L. M.; Acosta C., R. M.; Barrera C., L. M. (2004). La personalidad. Su diagnóstico y su desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

2. Castellanos, D.; Castellanos, B.; Llivina, M.; Silverio, M.; Reinoso, C.; García, C. (2002). Aprender y Enseñar en la Escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

3. Constitución de la República de Angola. (2001). Ley N. 13/01 de 31 de diciembre, artículo 88º de la Ley Constitucional y Asamblea Nacional en Angola.

4. Cueto M., R. N.; Barrera C., I.; Piñera C., Y. C. (2016). Un estudio pedagógico sobre la orientación profesional vocacional pedagógica con enfoque multifactorial. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article

5. Dos Santos, J. E. (2008). Mensaje de Fin de Año. Luanda: (s.e.).

6. Figueroa C., M.; Castro C., G. J.; Plúas S., R. M.; Tovar A., G. R. (2018). Atención Psicopedagógica a escolares con Necesidades Educativas Especiales desde la Práctica Preprofesional de estudiantes de la carrera Educación Básica de la Universidad Estatal de Milagros (UNEMI). Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, (edición especial), pp. 1-17. Recuperado de http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/

7. López M., A. M.; Mena L., J. A. (2016). La orientación profesional en la especialidad Gestión del Capital Humano. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/

8. Paz, I.; Gámez R., E.; Vinent M., M. B. (2016). La clase como espacio y método fundamental para la orientación educativa. Revista Maestro y Sociedad, (Especial 2), 3-14. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1675/1665

9. Sánchez C., P. P.; López R., M. M.; Alfoso M., Y. (2018). La orientación educativa en la actividad pedagógica profesional del docente universitario. Revista Conrado, 14(65), 50-57. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/815

10. Yépez M., A. G.; Castillo B., M. R. (2017). Una mirada psicopedagógica en la atención a las dificultades de aprendizaje. Revista Científica Retos de la Ciencia, 1(1), pp. 97-105. Recuperado de http://retosdelaciencia.com/Revistas/index.php/retos/article/view/149/90

11. Zassala, C. (2005). O Jovem Angolano e a Escolha Profissional. Luanda: Ediões Kulonga.

Published

2019-03-20

How to Cite

(2019). The psychopedagogical attention of the teacher to the learning difficulties in primary schools in the angolan context. Maestro Y Sociedad, 16(1), 165–177. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4856

Issue

Section

Artículos