Status of the training process of the General Comprehensive Stomatology specialist in Santiago de Cuba

Authors

  • Ana Caridad López-Vantour Facultad de Estomatología, Santiago de Cuba

Keywords:

specialty, training process, state exams, Comprehensive General Dentistry

Abstract

An observational, descriptive and cross-sectional epidemiological study was carried out in the Stomatology Faculty of the municipality of Santiago de Cuba during the April-May examination of the state examination of the year 2017, in order to determine the current state of the training process of the General Stomatology specialist Integral in Santiago de Cuba. The universe consisted of 33 residents examined in this call, which were examined by a total of seven courts, using variables such as: quality of specialty completion work, practical exercises; and the preparation of the clinical history, to obtain the data, empirical methods were used, such as observation during practical exercises, presentation and defense of specialty completion work, review of documents such as resolutions and residence plan of study, as well as a survey of the examining courts.

References

1. Álvarez, C. M.; Fuentes, H. (1996). El postgrado. Cuarto nivel de Educación. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente. La Habana: Centro de Estudios de Educación Superior.

2. Castro R., F. (2002). Intervención en el II Taller Nacional "La Universidad en la Batalla de Ideas". La Habana: Palacio de las Convenciones, 17 y 18 de enero.

3. De la Paz S., T. R.; García A., C. M. (2016). Quince años de la especialidad de Estomatología General Integral en Las Tunas. Recuperado de http://www.estomatologia2015.sld.cu/index.php/estomatologia/nov2015

4. Díaz P., C. A. (2013). Modelo didáctico del proceso de formación de competencias profesionales específicas en la especialidad de estomatología general integral. (Disertación). Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo, Guantánamo, Cuba.

5. Espinoza, N.; Belandria, A.; González, A.; Márquez, N. (2013). Congruencia entre las competencias clínicas ofertadas en el plan de estudios y las practicadas por los Odontólogos egresados de la universidad de los andes. Mérida, Venezuela. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/37792/1/articulo2.pdf.

6. Martínez R., M.; Ramos R., G.; Díaz P., C. A. (2018). Etapas históricas del proceso de formación en la especialidad de Estomatología General Integral en provincia Guantánamo. Revista Información Científica, 97 (6), 1189-1200. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/revinfcie/ric-2018/ric186j.pdf

7. MES. (2004). Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. Resolución No. 132/2004. La Habana: MES.

8. MINSAP. (2004). Programa de Especialización en Estomatología General Integral. La Habana: MINSAP.

9. Salas P., R. S.; Díaz H., L.; Pérez H., G. (2013). Identificación y diseño de las competencias laborales en el Sistema Nacional. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextpid=S0864-21412013000100012

10. Sierra E., U.; Castellano M., E.; García P., Y. (2013). Preparación de los docentes para dirigir el proceso de enseñanza aprendizaje utilizando niveles de asimilación. Recuperado de http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/289

11. Ulloa, A.; et al. (2014). Perfeccionamiento del plan de estudio de la especialidad de Estomatología General Integral. Recuperado de http://www.edumedhabana2013.sld.cu/index.php/edumedhabana/2013/paper/viewPaper/281

Published

2019-03-19

How to Cite

(2019). Status of the training process of the General Comprehensive Stomatology specialist in Santiago de Cuba. Maestro Y Sociedad, 16(1), 156–164. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4855

Issue

Section

Artículos