Status of the training process of the General Comprehensive Stomatology specialist in Santiago de Cuba
Keywords:
specialty, training process, state exams, Comprehensive General DentistryAbstract
An observational, descriptive and cross-sectional epidemiological study was carried out in the Stomatology Faculty of the municipality of Santiago de Cuba during the April-May examination of the state examination of the year 2017, in order to determine the current state of the training process of the General Stomatology specialist Integral in Santiago de Cuba. The universe consisted of 33 residents examined in this call, which were examined by a total of seven courts, using variables such as: quality of specialty completion work, practical exercises; and the preparation of the clinical history, to obtain the data, empirical methods were used, such as observation during practical exercises, presentation and defense of specialty completion work, review of documents such as resolutions and residence plan of study, as well as a survey of the examining courts.
References
2. Castro R., F. (2002). Intervención en el II Taller Nacional "La Universidad en la Batalla de Ideas". La Habana: Palacio de las Convenciones, 17 y 18 de enero.
3. De la Paz S., T. R.; García A., C. M. (2016). Quince años de la especialidad de Estomatología General Integral en Las Tunas. Recuperado de http://www.estomatologia2015.sld.cu/index.php/estomatologia/nov2015
4. Díaz P., C. A. (2013). Modelo didáctico del proceso de formación de competencias profesionales específicas en la especialidad de estomatología general integral. (Disertación). Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo, Guantánamo, Cuba.
5. Espinoza, N.; Belandria, A.; González, A.; Márquez, N. (2013). Congruencia entre las competencias clínicas ofertadas en el plan de estudios y las practicadas por los Odontólogos egresados de la universidad de los andes. Mérida, Venezuela. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/37792/1/articulo2.pdf.
6. Martínez R., M.; Ramos R., G.; Díaz P., C. A. (2018). Etapas históricas del proceso de formación en la especialidad de Estomatología General Integral en provincia Guantánamo. Revista Información Científica, 97 (6), 1189-1200. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/revinfcie/ric-2018/ric186j.pdf
7. MES. (2004). Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. Resolución No. 132/2004. La Habana: MES.
8. MINSAP. (2004). Programa de Especialización en Estomatología General Integral. La Habana: MINSAP.
9. Salas P., R. S.; Díaz H., L.; Pérez H., G. (2013). Identificación y diseño de las competencias laborales en el Sistema Nacional. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextpid=S0864-21412013000100012
10. Sierra E., U.; Castellano M., E.; García P., Y. (2013). Preparación de los docentes para dirigir el proceso de enseñanza aprendizaje utilizando niveles de asimilación. Recuperado de http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/289
11. Ulloa, A.; et al. (2014). Perfeccionamiento del plan de estudio de la especialidad de Estomatología General Integral. Recuperado de http://www.edumedhabana2013.sld.cu/index.php/edumedhabana/2013/paper/viewPaper/281
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.