Learning strategies in the context of the State Technical University of Quevedo

Authors

  • Verónica Osorio-Sánchez Universidad Técnica Estatal de Quevedo
  • Ximena Cervantes-Molina Universidad Técnica Estatal de Quevedo
  • Janet Franco-Cedeño Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Keywords:

learning strategies, learning process, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Abstract

Learning strategies are the procedures used to make learning processes more effective. The guidelines of the actions to follow are considered, essential in the learning process. This article presents the results obtained from the systematization of the historical development of learning strategies according to the different approaches and current challenges to achieve autonomous, independent and self-regulated learning, and thus improve motivation, orientation, cognitive self-efficacy. A comparative study was carried out of how students perform teaching activities before and after stimulation to the use of learning strategies.

References

1. Beltrán L., J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. España: Editorial Síntesis.

2. Beltrán L., J.; et al. (1997). La aventura de aprender a pensar y resolver problemas. España: Editorial Síntesis.

3. Freiberg H., A.; Ledesma, R.; Fernández L., M. (2017). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Revista de Psicología, 35(2). Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0254-92472017000200005&script=sci_arttext&tlng=pt

4. Juárez L., C. S.; Rodríguez H., G.; Escoto O., M. C.; Luna M., E. (2016). Relación de los estilos y estrategias de aprendizaje con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Recuperado de http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/302

5. Monereo, C. (1998). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en el aula. España: SEP-Cooperación Española, Biblioteca del normalista.

6. Pegalajar P., M. C. (2016). Estratégias de aprendizagem para os estudantes universitários para a formação presencial e semipresencial. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 659-676. Recuperado de http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.14145071114

7. Pozo, M. I. (2003). Aprendices y maestros. La nueva cultura del aprendizaje Psicología y educación. Madrid: Alianza Editorial.

8. Quesada P., C.; Fernández A., M.; Gairín S., J. (2017). ¿Cómo aprende el profesorado universitario español? Comprendiendo el uso de estrategias de aprendizaje. Revista de Educación, (376), 135-162.

9. Rodríguez, S.; Valle, A.; Nuñez J., C. (2014). Enseñar a aprender. Estrategias, actividades y recursos instruccionales. España: Pirámide.

10. Román, J. M.; Gallego, S. (1994). ACRA: Escalas de estrategias de aprendizaje. Madrid: TEA Ediciones.

11. Zambrana A., J.; Arango Q., L.; Lezacano R., M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias de aprendizaje y su relación con el uso de las TIC en estudiantes de educación secundaria. Journal of Learning Styles, 11(21). Recuperado de http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/348/249

Published

2019-02-05

How to Cite

, , & . (2019). Learning strategies in the context of the State Technical University of Quevedo. Maestro Y Sociedad, 16(1), 111–121. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4828

Issue

Section

Artículos