Learning strategies in the context of the State Technical University of Quevedo
Keywords:
learning strategies, learning process, Universidad Técnica Estatal de QuevedoAbstract
Learning strategies are the procedures used to make learning processes more effective. The guidelines of the actions to follow are considered, essential in the learning process. This article presents the results obtained from the systematization of the historical development of learning strategies according to the different approaches and current challenges to achieve autonomous, independent and self-regulated learning, and thus improve motivation, orientation, cognitive self-efficacy. A comparative study was carried out of how students perform teaching activities before and after stimulation to the use of learning strategies.
References
2. Beltrán L., J.; et al. (1997). La aventura de aprender a pensar y resolver problemas. España: Editorial Síntesis.
3. Freiberg H., A.; Ledesma, R.; Fernández L., M. (2017). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Revista de Psicología, 35(2). Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0254-92472017000200005&script=sci_arttext&tlng=pt
4. Juárez L., C. S.; Rodríguez H., G.; Escoto O., M. C.; Luna M., E. (2016). Relación de los estilos y estrategias de aprendizaje con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Recuperado de http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/302
5. Monereo, C. (1998). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en el aula. España: SEP-Cooperación Española, Biblioteca del normalista.
6. Pegalajar P., M. C. (2016). Estratégias de aprendizagem para os estudantes universitários para a formação presencial e semipresencial. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 659-676. Recuperado de http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.14145071114
7. Pozo, M. I. (2003). Aprendices y maestros. La nueva cultura del aprendizaje Psicología y educación. Madrid: Alianza Editorial.
8. Quesada P., C.; Fernández A., M.; Gairín S., J. (2017). ¿Cómo aprende el profesorado universitario español? Comprendiendo el uso de estrategias de aprendizaje. Revista de Educación, (376), 135-162.
9. Rodríguez, S.; Valle, A.; Nuñez J., C. (2014). Enseñar a aprender. Estrategias, actividades y recursos instruccionales. España: Pirámide.
10. Román, J. M.; Gallego, S. (1994). ACRA: Escalas de estrategias de aprendizaje. Madrid: TEA Ediciones.
11. Zambrana A., J.; Arango Q., L.; Lezacano R., M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias de aprendizaje y su relación con el uso de las TIC en estudiantes de educación secundaria. Journal of Learning Styles, 11(21). Recuperado de http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/348/249
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.